Yksityisopettajuudessa on kyse jatkuvasta oppimisesta. Kuten espanjalainen filosofi Seneca on todennut:

Älä opiskele tietääksesi lisää, opiskele tietääksesi paremmin.

Onko sinulla jokin taito, jonka haluaisit jakaa muiden kanssa? Tuutoroinnin aloittaminen ei vaadi muuta, ja Superprofilla voit tarjota opetusta monesta eri aiheesta.

Mutta ennen opettamisen aloittamista sinun tulee markkinoida itseäsi potentiaalisille asiakkaille. Miten se onnistuu? Minkälainen ilmoitus auttaa löytämään oppilaita lähi- tai etäopetukseen? Saat vastauksen näihin kysymyksiin kohta.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Miksi ryhtyä tuutoriksi?

Ennen kuin alat innosta uhkuen markkinoimaan itseäsi, varmista, tämä on varmasti se polku, jonka haluat valita.

Uskomme, että todella haluat sitä – yksityisopetuksesta on lukuisia hyötyjä, joita et ole välttämättä koskaan ajatellutkaan. Sosiaalisista ja älyllisistä puolista taloudellisiin ja nautinnollisiin syihin, on olemassa miljoona ja yksi syytä aloittaa tuutorointi (raha ei ole kaikki kaikessa).

Käydään siis heti alkuun läpi sen parhaita puolia.

Joustavuus

Yksi tuutoroinnin parhaista puolista on oman työpäivän ja -viikon aikatauluttaminen. Toki oppilaiden aikataulu vaikuttaa työhösi, mutta joustavuus ja vapaus ovat silti vahvasti läsnä yksityisopettajan arjessa.

Jos et halua työskennellä viikonloppuisin, se on sinun päätettävissä. Jos tarvitset viikon loman, oppilaat ja heidän vanhempansa ovat lähtökohtaisesti ymmärtäväisempiä kuin valtaosa tavallisista työnantajista.

Kahdeksasta neljään -rytmi ei sovi kaikille, ja jos olet yksityisopettaja, sinun ei tarvitse noudattaa sitä enää koskaan. Yksityisopetuksen ei myöskään tarvitse tapahtua aina samasta työpisteestä tai toimistosta: voit työskennellä työhuoneessasi, asiakkaan kotona tai vaikkapa ulkona!

Etäopetuksen yleistymisen myötä omasta aikataulusta voi tehdä vielä joustavamman!

Avonainen kalenteri ja kahvikuppi.
Yksityisopettajana olet oman kalenterisi herra tai rouva. (Kuva: Unsplash/Estée Janssens)

Tulonlähde

Jos et halua panostaa tuutorointiin täyspäiväisesti, se voi toimia hyvänä tulonlähteenä päivätyön tai opintojen rinnalla.

Päätä ennakkoon, kuinka paljon aikaa varaat yksityisopetukselle viikossa, ja kirjoita sitten ilmoitus. Esimerkiksi opiskelijoilla tai osa-aikatyössä käyvillä löytyy viikosta todennäköisesti muutama vapaa tunti, joilla voi tienata yksityisopettajana jopa 50 euroa.

Se kannattaa kyllä.

Intohimojen jakaminen

Monella on tietty oppiaine, josta he pitävät paljon. Samaan aikaan monilla on tarvittava tietotaito sen opettamiseen, oli kyseessä sitten instrumentti, urheilulaji, oppiaine tai jokin muu.

Omalle intohimolleen antautuminen onnistuu erinomaisesti sen opettamisen kautta – jakamalla tietoa muiden kanssa. Mieti siis, mistä tykkään ja minkälaisia oppeja haluaisit jakaa muille.

Mukavat oppilaat ja vanhemmat

On olemassa monia esimerkkejä yksityisopettajista, jotka ovat muodostaneet vahvat siteet oppilaisiin ja heidän perheisiinsä. Tuutoreita on esimerkiksi kutsuttu perheiden luokse lounaalle, toiset ovat taas muodostaneet ystäviä opetuksen ulkopuolelle.

Uusiin ihmisiin tutustumista ei tulisi koskaan lopettaa, ja opettaminen (ja siinä samalla oppiminen) on siihen oiva keino.

Uusi haara CV:seen

Jos olet opiskelija, olet taatusti jossain vaiheessa miettinyt omaa uravalintaa ja työllistymistä.

Tuutorointi onkin erinomainen keino hankkia työkokemusta ja sitä kautta täytettä omaan CV:seen, mikä parantaa työllistymismahdollisuuksiasi tulevaisuudessa.

Työnantajat arvostavat hakijoiden oma-aloitteisuutta, järjestelmällisyyttä ja päättäväisyyttä; taitoja, joita jokaiselta tuutorilta vaaditaan.

Miten luon onnistuneen mainoksen yksityisopetuksesta?

Olet saattanut törmätä uutiseen singaporelaisesta yksityisopettajasta, joka tienaa jopa 900 000 € vuodessa tarjoamalla akateemista tukea ja liiketalousopetusta ympäristössä, joka ei ole suotuisa monellekaan tuutorille.

Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy lähempääkin, esimerkiksi ranskalainen YouTubaaja Alban, jonka kadulla kuvatut englannintunnit saavuttavat viikossa yli 15 000 oppilasta. Molemmat erinomaisia konsepteja, jotka mahdollistivat oman yrityksen pyörittämisen.

Saitko näistä inspiraatiota?

Henkilö lukemassa Business-sanomalehteä.
Täyspäiväinen tuutorius vaatii yrittäjähenkisyyttä. (Kuva: Unsplash/Adeolu Eletu)

Yksityisopetus on nostanut profiiliaan viime vuosina ympäri maailmaa, mutta jotta siitä voi tehdä taloudellisesti vakaan ja päätoimisen tulonlähteen, markkinointi ja kaupallinen puoli on oltava kunnossa. Käytännössä sinun tulee siis tietää, miten tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.

Oman osaamisen markkinointiin on monia väyliä, mutta niiden kaikkien ytimessä on oikeanlaisen ilmoituksen tekeminen. Itsensä kehuminen voikin olla monelle vierasta, joten miten se tulisi tehdä?

Yksi ensimmäisistä vaihtoehdoista on käydä läpi jo valmiita ilmoituksia, kuten ensimmäisen CV:n kanssa. Superprofin kirjoilla on yksityisopettajia monista eri aiheista, joiden profiileista ja ilmoituksista saat vinkkejä alkuun pääsemiseen.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Missä omaa osaamista kannattaa markkinoida?

Halusit sitten tavoittaa mahdollisimman paljon asiakkaita, tarjota oppilaille korkeatasoista opetusta tai löytää kokopäivätyön, potentiaalisia asiakkaita voi löytää monelta kanavalta.

Verkon voima

Laajalevikkisin kanava on luonnollisesti internet; se on kaikkien saatavilla, eikä itselle sopivan opettajan löytäminen ole koskaan ollut helpompaa. Superprof onkin yksi Suomen ja koko maailman kattavimmista alustoista, sillä siellä on yhteensä noin 17 miljoonaa opettajaa, 12 miljoonaa tuntia ja yli 1000 aihetta, puhumattakaan sen kätevyydestä!

Selvitä myös oma kohdeyleisösi sekä heidän suosimat kanavat. Mitä spesifimpi aihe, sitä todennäköisemmin sille löytyy yleisessä käytössä olevat viestintäkanavat ja sitä kautta potentiaalista asiakaskuntaa.

Yksi internetin ja yksityisopetusta tarjoavien sivustojen suurimmista hyödyistä on niihin sisältyvät viittaukset ja suositukset. Oikeanlaisten avainsanojen avulla sinut löydetään kerta kerralta helpommin, tarjosit sitten musiikin, kielten, urheilun tai matematiikan opetusta. Verkossa hyvän yksityisopettajan maine voi levitä todella nopeasti, ja asiakkaiden antamat arviot ja kommentit toimivat takeina opetuksen laadusta.

Omat verkkosivut

Jos panostat tuutorointiin täysillä, sinun kannattaa harkita oman verkkosivuston luomista.

Sivustolla voit listata pätevyyksiäsi, opetettavia aineita, hinnoittelua sekä kokemuksia. Sivustolle voi lisätä myös jo saatuja suosituksia, jotta sivustolla kävijät vakuuttuvat osaamisestasi. Sinne kannattaa lisätä myös yhteydenottolomake tai muu selkeä väylä, josta sinut tavoittaa helposti.

Verkkosivusta kannattaa tehdä mahdollisimman itsensä näköinen: jos opetat taideaineita, aloita esimerkiksi oman blogin tekeminen ja esittele töitäsi sitä kautta. Englannin tai suomen kielen opettajat voivat puolestaan esitellä sivustollaan lukemiansa kirjoja tai kirjoittaa niistä analyysejä. Yleisemmällä tasolla sivustolla voi myös tarjota esimerkiksi esseen- tai oikeinkirjoitusvinkkejä.

Verkkosivut eivät kuitenkaan päivity itsestään, vaan se vaatii paljon työtä erityisesti alkuvaiheissa. Jos et ole varma, miten erottua muista kilpailijoista tai miten omalle sivustolle saa hankittua lisää liikennettä, netistä löytyy monia sivustoja ja yrityksiä, jotka tarjoavat verkkosivujen ylläpitopalveluita maksua vastaan.

Facebook-profiili MacBook-kannettavalla.
Omaa osaamistaan kannattaa markkinoida mahdollisimman monipuolisesti. (Kuva: Unsplash/Austin Distel)

Sosiaalisen median kanavat

Omat verkkosivut kannattaa yhdistää aina sosiaalisen median alustoihin.

Luo yrityksellesi omat tilit Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissa sekä Instagramissa ja täytä ne sisällöllä. Päivitysten ei kuitenkaan tulisi olla mitään turhanpäiväistä, sillä turha mainonta voi karkottaa potentiaalisia asiakkaita, vaan ihmisiä kiinnostavaa materiaalia. Otsikoi jokainen päivitys mielenkiintoisesti ja tarjoa lukijoille konkreettista tietoa - muista myös lisätä linkki kotisivuillesi.

Kaiken ytimessä on näkyvyys: mitä hyödyllisempää tieto on, sitä todennäköisemmin se tulee jaettua, mikä taas tuo sivustollesi lisää kävijöitä.

Printtimarkkinointi

Jos olet jo ottanut digimarkkinoinnin eri osa-alueet hallintaan, mikset maksimoisi näkyvyyttäsi printtimarkkinoinnilla?

Voit esimerkiksi tehdä lehti-ilmoituksia, flyereita, julisteita tai etukuponkeja, ja tarjota niitä paikallislehdessä tai yleisillä ilmoitustauluilla.

Käsin kirjoitettu tai printattu, kaikki käy! Olet varmasti törmännyt ilmoitustauluilla tai lehdissä oleviin ilmoituksiin, joista löytyy ytimekäs kuvaus sekä yhteistiedot. Jos tämä kuulostaa mielenkiintoiselta, suosittelemme huomiota herättävän fontin valitsemista, yksinkertaisuutta sekä värikkyyttä. Korosta palvelujasi, kokemustasi, hintojasi sekä yhteystietojasi.

Kaikkien kirjoitetun materiaalin kohdalla tulee aina varmistaa tekstin yleiskielisyys: jos et itse hallitse yleiskielen kiemuroita tai haluat tekstistäsi persoonallisemman, käänny esimerkiksi markkinoinnin ammattilaisen puoleen. Sama pätee myös kääntäjiin: älä käännä ilmoitustasi itse, jos et luota omaan kielipäähäsi. Ammattilaiselle maksettu korvaus maksaa itsensä nopeasti takaisin, jos se korjaa ilmoituksen yhdyssanavirheet tai lisää sen houkuttelevuutta.

Ihmisiä ylittämässä sateenkaaren väreillä maalattua suojatietä.
Värien ja korostusten käyttö odotusten vastaisesti kiinnittää huomion. (Kuva: Unsplash/Tayla Kohler)

Suusta suuhun välittyvä tieto

Oppilaalta toiselle välittyvä tieto on yksi yksityisopettajan parhaista keinoista saada uusia asiakkaita. Yrityksen ulkopuolelta tulevat ylistyssanat ovatkin paras ja luotettavin keino kasvattaa omaa näkyvyyttä ja mainetta.

Joten kun olet muodostanut erinomaisen siteen asiakkaaseen esimerkiksi pitkän yhteistyön kautta, pyydä häntä laittamaan nimesi kiertoon. Lapsetkaan eivät käy koulua yksin, vaan heidän kaverinsa ja sisaruksensa ovat kaikki potentiaalisia asiakkaita. Jos voitat vielä vanhemmat puolellesi ja saat heidät levittämään hyvää sanaa, voit olla varma uusista asiakkaista.

Tuutorille asiakkaat ovatkin yksi parhaista markkinointiväylistä. Jos olet vielä epävarma oman osaamisen tuotteistamisesta ja markkinoinnista, kannattaa tutustua Ukko.fi-sivuston blogiin, joka tarjoaa kaiken tasoisille yrittäjille vinkkejä alkuun pääsemisessä.

Mitä tuutorointi-ilmoituksen tulisi sisältää?

Keskitytään yksityisopetusta markkinoivan ilmoituksen peruspalikoihin – mitä sen tulisi sisältää? Olet varmasti samaa mieltä, ettei sen tulisi olla liian pitkä. Ole siis ytimekäs ja sisällytä vain olennainen tieto.

  • Pätevyydet: onko sinulla englannin kielen tutkinto? Oletko biologian maisteri? Oletko opiskellut pedagogiikkaa? Kerro se ilmoituksessasi.
  • Kokemus: oletko toiminut aiemmin tuutorina? Kuinka kauan olet opettanut aihetta? Asiakkaasi haluavat varmasti tietää.
  • Suositukset: niitä ei aina tarvitse sisällyttää itse ilmoitukseen, mutta potentiaaliset asiakkaat haluavat tietää, onko sinulla niitä.
  • Sijainti: lähi- vai kotiopetus? Millä alueella järjestät opetusta?
  • Opetettava aihe: sinun tulee luonnollisesti kertoa, mitä opetat.
  • Hinnoittelu: haluat todennäköisesti kertoa tuntien hinnat suoraan.
  • Yhteystiedot: puhelinnumero tai sähköposti riittää.

Omia pedagogisia opintoja kannattaa painottaa, mikäli niitä löytyy. Yksin ne eivät tee kenestäkään hyvää opettajaa, joten niitä ei vaadita tuutoreilta, mutta ne ovat erityisesti aloittelevalle tuutorille tärkeä keino vakuuttaa oppilas ja vanhemmat.

Jos osaamisesi on hankittu muuta kautta, vakuuta lukija, että se on riittävää. Englannin kieliopin perusteiden opettaminen ei vaadi yliopistotason tutkintoa, mutta samaan aikaan pääsykoevalmennusta etsivän voi olla vaikea vakuuttua opettajasta, jolta puuttuu alan koulutus. Pidä siis jalat maassa, ole realistinen ja päätä kohdeyleisösi ennakkoon.

Mitä tuutoroinnista tulisi veloittaa?

Tuntien hinnat riippuvat pitkälti opetuksen sisällöstä: korkeakouluopiskelijat tarvitsevat erilaista opetusta kuin 4.-luokkalaiset, mikä näkyy myös hintatasossa. Hintoihin vaikuttaa myös opetettava aihe: urheiluvalmennuksen hinnat asettuvat tavallisesti 30 € tienoille, matematiikan opetus taas 20 € ja kieltenopetus 18 €. Yleisen läksyavun esimerkkihinta on puolestaan 13 € tunnilta.

Aloita tutustumalla muihin yksityisopettajiin, heidän pätevyyksiinsä sekä hintoihin. Saat siitä peruskuvan opettajista ja heidän tarjonnastaan, ja voit verrata sitä itseesi.

Seinämaalaus naisesta soittamassa saksofonia.
Spesifimmissä aihealueissa kilpailu asiakkaista ei ole niin kiivasta, ja hinnatkin ovat usein korkeampia. (Kuva: Unsplash/Samuel Regan-Asante)

Opetuksen sisältö kulkee käsi kädessä opetuksen laadun kanssa. Laadulle on olemassa monia takeita, yksityisopetuksessa ne ovat tavallisesti kokemus, koulutus ja erikoistuminen. Jos sinulta löytyy maisterin paperit sekä aineenopettajan pätevyys, olet oikeutettu veloittamaan keskivertoa enemmän. Tämä pätee myös huomattavaan kokemukseen opettamisesta. Jos taas olet erikoistunut tai palkittu tietyssä aineessa, voit myös huoletta pyytää suuremman palkkion.

Myös opetusmuoto voi vaikuttaa tuntien hintoihin: etäopetus säästää matkakuluissa ja ajassa, mikä voi näkyä hinnassa. Vastaavasti kontaktiopetus vaatii siirtymisiä, jotka vaativat sekä aikaa että rahaa, minkä voi huomioida hinnoittelussa. Suuremmissa kaupungeissa hyvät julkiset yhteydet tekevät liikkumisesta nopeaa ja halpaa, mutta pienemmillä paikkakunnilla ja maaseudulla tulee todennäköisesti turvautua autoon.

Muista arvostaa omaa osaamista ja työtäsi. Älä myy palvelujasi liian halvalla. Sinun ei kannatta pyytää alhaista hintaa, koska et kehtaa pyytää enempää tai koska haluat mahdollisimman paljon asiakkaita. Suunnittele opetukseen käytettävä työmäärä ja oman työsi arvo, äläkä tingi niistä.

Miten rekisteröityä Superprofiin?

Superprof tarjoaa monipuolisen ja helppokäyttöisen alustan kaikilla yksityisopettajille. Se tarjoaa opetusta ympäri maailmaa yli tuhannessa eri aiheessa, ja Superprofiin liittymällä tavoitat erittäin suuren joukon potentiaalisia asiakkaita netissä, helposti ja ilmaiseksi.

Sinun tulee vain luoda profiili:

  1. Mene sivustolle www.superprof.fi.
  2. Klikkaa oikean yläkulman Rekisteröidy-painiketta.
  3. Lisää nimi, sähköpostiosoite ja salasana.
  4. Valitse opetettava aihe/aiheet
  5. Lisää liittyvät aiheet.
  6. Valitse yksityis- tai ryhmätunnit (tai molemmat).
  7. Kirjoita esittelyteksti artikkelin vinkkien avulla. Voit lisätä myös CV:n tai YouTube-videon.
  8. Lisää osoite sekä opetuspaikka.
  9. Tarjoa hintasi (muista yllä olevat vinkit)
  10. Lisää puhelinnumero sekä profiilikuva

Tämän jälkeen olit valmis aloittamaan itsesi markkinoinnin ja opetuksen tarjoamisen.

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Loading...

Markus