Aiheuttaako matematiikkainho sinulle ahdistusta? Opintopsykologi ja kirjailija Anne Sietyn mukaan matematiikassa pärjäävät eivät ole automaattisesti älykkäämpiä kuin ne, joilla on sen kanssa vaikeuksia.

Pitääkö tämä paikkansa? Monet uskovat varmasti toisin.

Jos et tykkää matematiikasta, sen pariin on hankala palata etkä pysy motivoituneena sen opiskeluun.  Joskus matematiikka-ahdistus voi jopa aiheuttaa kipua niin pitkälle, että edessä häämöttävä koe aiheuttaa päänsärkyä, pahoinvointia, vatsakipua tai ahdistuskohtauksia.

Skaalan toisesta päästä löytyy matematiikan ystävät; ne, jotka pitävät murtolaskuista, geometriasta sekä lukuteoriasta ja odottavat innolla uudenlaisten matemaattisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemista. Usein matemaattisten ongelmien kohtaaminen innostaa heitä ja he jopa nauttivat siitä.

Mikä erottaa nämä kaksi ääripäätä? Onko olemassa keinoja, jotka auttavat pelkojen voittamisessa sekä ahdistuksen ja paniikin käsittelyssä? Miksi jotkut rakastavat matematiikkaa, kun taas toiset vihaavat sitä? Otetaan siitä selvää.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa Matematiikka
Luukas
Luukas
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tia
Tia
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Onni
Onni
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maryam
Maryam
23€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Silja
Silja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Patrick
5
5 (2 arvostelua)
Patrick
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sakari
Sakari
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Luukas
Luukas
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tia
Tia
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Onni
Onni
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maryam
Maryam
23€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Silja
Silja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Patrick
5
5 (2 arvostelua)
Patrick
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sakari
Sakari
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Onko sinulla matematiikka-ahdistusta?

Matematiikasta tykkäävät myöntävät etunenässä sen, että perinteiset matematiikan oppimismetodit eivät ole kaikkein houkuttelevimpia.

Useimmat matematiikantunnit noudattavat tuttua kaavaa: ongelman esittely, säännön selittäminen ja harjoittelu – lähestymistapa, joka on kovin irrallaan "tosielämästä", minkä takia se sulkee osan opiskelijoista ulkopuolelle: ne, jotka hyötyisivät käytännönläheisimmistä ja raikkaista harjoituksista.

Päällisin puolin matematiikka voi helposti vaikuttaa tylsältä oppiaineelta, jossa harjoituskirjat ovat pullollaan erilaisia harjoituksia sekä laskentataulukoita ja jonka kotiläksyjä tehdään vain seuraavaan kappaleeseen pääsyä ja sitä kautta opintosuunnitelmassa etenemistä varten.

Koulussa matematiikkataidot liitetään liian helposti älykkyyteen; sillä on myös paljon painoarvoa opiskelijavalinnoissa. "Hyvän" ja "huonon" oppilaan määritelmät ovat iskostuneet syvälle perinteiseen koulumaailmaan ja sen ajatteluun. Tämän seurauksena matematiikan kanssa tuskailevat oppilaat turhautuvat. Turhautuminen voi nopeasti muuttua häpeäksi ja uskomukseksi siitä, että he todella ovat vähemmän älykkäitä.

Onko lukijoiden joukossa sellaisia, jotka eivät ole kokeneet tilannetta, jossa esimerkiksi kertolaskun tai jakokulman ratkaiseminen luokan edessä taululla on aiheuttanut kylmää hikeä ja ahdistusta? Tai vaikkapa geometrian kotitehtävien vastausten esittely 28:n silmäparin edessä?

Nainen ratkaisemassa yhtälöä taululla.
Tehtävän ratkaiseminen luokan edessä on monelle todella stressaavaa. (Kuva: Unsplash/ThisisEngineering RAEng)

Matematiikka-fobian psykologinen puoli kehittyy jo nuorena, sillä matematiikka rakentuu kumulatiivisen tiedon varaan: uuden aiheen osaaminen ja ymmärtäminen vaatii sitä edeltävän aiheen hallintaa.  Matematiikkatornia ei siis rakenneta ilman hyvää perustaa.

Tilanteeseen kannattaakin puuttua mahdollisimman ajoissa, ennen kuin ongelmat paisuvat ja aiheuttavat vaikeuksia pidemmällä tähtäimellä, esimerkiksi koulupaikan saamisessa.

Mitä matematiikassa pärjääminen vaatii?

Matematiikan opiskelussa on aina ollut niitä, jotka ovat siinä hyviä ja jotka tuskailevat sen kanssa.

Kysymys kuuluukin: mitkä ominaisuudet takaavat siinä menestymisen? Oppiaineen parissa viihtyvät sanovat usein, että matematiikka on aina ollut helppoa ja että he kiinnostuivat numeroista jo pienenä.

Matematiikantohtori Florianin mukaan kaikki saa alkunsa alakoulun ensimmäisistä aivopähkinöistä: "Jos Petterillä on 10 omenaa ja hän antaa kaverilleen niistä 3..."

Yliopistotasolla Florian löysi omien sanojensa mukaisesti "mahtavat aiheet", oikeat todisteet ja paljon muuta. Vielä tänäkin päivänä hän sukeltaa yhä syvemmälle matematiikan maailmaan innokkaalla otteella. Mikä erottaa hänet ja hänenlaisensa muista?

Jos haluaa pärjätä matematiikassa, pitää pystyä yhdistelemään tietoa sekä luottamaan omaan intuitioon, ja monien yllätykseksi tarvitaan myös luovuutta.

Aivopuolisko, jossa vasen keskittyy logiikkaan ja oikea luovuuteen.
Matematiikan hallinta vaatii sekä loogista päättelykykyä että luovuutta. (Kuva: Pixabay/Elisa Riva).

Eikös Einstein ollut suuri haaveilija?

Ei tietenkään voida sanoa, että kaikki matemaatikot olisivat enemmän "vasenaivoisia" – aivopuolisko, joka ohjaa päättelyä ja analyysiä – sillä he käyttävät yhtä lailla oikeaa puoliskoa, jota pidetään luovuuden ja tunteiden keskuksena.

Todellisuudessa nämä aivojen puoliskot toimivat yhteistyössä: siinä missä vasen hoitaa tiedon yksityiskohtaisen käsittelyn, oikea puolisko keskittyy samanaikaisuuteen ja kokonaiskuvaan. Olisikin parempi sanoa, että käytämme molempia aivopuoliskoja niin matematiikassa kuin kaikessa muussakin.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa Matematiikka
Luukas
Luukas
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tia
Tia
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Onni
Onni
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maryam
Maryam
23€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Silja
Silja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Patrick
5
5 (2 arvostelua)
Patrick
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sakari
Sakari
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Luukas
Luukas
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tia
Tia
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Onni
Onni
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maryam
Maryam
23€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Silja
Silja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Patrick
5
5 (2 arvostelua)
Patrick
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sakari
Sakari
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Mikä matematiikan tunneissa ahdistaa?

Chicagon yliopiston vuonna 2011 julkaisema tutkimus paljasti, että harjoituksen aktiivinen ajatteleminen voi aiheuttaa fyysistä kipua. Toisin sanoen stressaavan tilanteen odottaminen aktivoi ne aivoalueet, jotka käsittelevät kipuviestejä. Mieltä ylentävää, eikö?

Erityisen mielenkiintoista on se, että matematiikka aiheutti kipua juuri silloin, kun tehtävä ojennettiin koehenkilölle, muttei itse tehtävää ratkoessa. Kuten tutkija Ian Lyons tiivistää Ylen uutisartikkelissa: ajatus matematiikasta sattuu, ei itse matematiikka.

Matematiikka-fobia liittyy samalla tapaa tunteisiin; se liittyy kipeisiin tunteisiin, jotka voivat lamaannuttaa opiskelijan ja tehdä haastavan matemaattisen ongelman ratkaisusta mahdotonta. Neliöjuuren takana saattaa piillä kysymys oppilaan asemasta perheen sisällä, toisen asteen yhtälön takana patoutuneet tunteet leikkivät puolestaan hippaa.

Samalla tavalla koulussa koettu trauma, kuten häpeä ratkaista yhtälöä koko luokan edessä taululla tai sättivä opettaja, joka ei ymmärrä matemaattisten ongelmien vaikeutta, voi jättää lähtemättömän jäljen.

Matematiikan ahdistus voi aiheuttaa oppimisvaikeuksia, joihin liittyy monenlaisia oireita ja seurauksia.

Miksi jotkut vihaavat matematiikkaa?

Oppiaineena matematiikka vaatii opetusta, säännöllistä harjoittelua, panostusta ja muistikykyä. 

Jotkut ovat hyviä kaikissa muissa aineissa mutta jähmettyvät matematiikan kohdalla omista ongelmistaan, mikä estää tavallisen oppimisprosessin. Matematiikan kognitiiviset esteet liittyvät usein kipeisiin muistoihin yksittäisistä matematiikan opettajista. Halveksiva, tiukka, hymytön, kylmä – niitä piirteitä, jotka toistuvat kerta toisensa jälkeen loukattujen oppilaiden kertomuksissa.

Osuuko tämä kuvaus johonkin tiettyyn matematiikanopettajaasi?

Naurava naisopettaja taulun edessä.
Matematiikassa hyvän opettajan rooli korostuu. (Kuva: Unsplash/ThisisEngineering RAEng)

Yksittäiset alalla arvostetut tutkijat ovat jopa todenneet, ettei ole matematiikkaa ilman kyyneliä: yhtä monta vuodatettu koetuille vaikeuksille kuin oppimisen ilolle.

Koska matematiikka on opettajajohtoinen abstrakti oppiaine, itsensä eristäminen opettajasta eristää samalla matematiikasta. Monet lapset eivät saakaan tarvitsemaansa tukea sen opiskelussa.

Tämän takia on tärkeä puuttua peliin ajoissa eikä antaa pelon tai henkilökemioihin liittyvien ongelmien päästä valloilleen. Vanhempien tulisi keskustella ongelmista lapsen koulun kanssa, rakentaa toimiva tukiverkosto kotiin ja sen ulkopuolelle sekä tarvittaessa turvautua lastenpsykologin apuun.

Voiko matematiikka-ahdistuksen voittaa?

Toisinaan yksityistunnit eivät tehoa matematiikan henkiseen esteeseen, vaan ongelman voittaminen vaatii psykologin apua. Anne Siety on suositellut lapsen ja matematiikan suhteeseen liittyvien virheiden kategorisointia:

  • symboliset virheet, jotka liittyvät lapsen kysymyksen ymmärtämiseen ja luonteeseen
  • merkityksettömät tai pienet virheet
  • virheet oppimisessa: uuden säännön oppiminen ja vanhan unohtaminen
  • runovirheet: sanojen sekoittaminen, jolloin jakajasta tulee jaettava

Vanhemmilla on keskeinen rooli lapsen tukemisessa ja itseluottamuksen palauttamisessa.

Matematiikan kanssa taistelevat voivat saavuttaa hyvänkin tason matematiikassa ja luoda uraa esimerkiksi matemaattisilla aloilla tai vaikkapa eläinlääkärinä, kunhan matematiikkaan liittyvälle esteelle on ensin näytetty ovea.

Harmaapaitainen poika tietokoneen ääressä
Matematiikka-fobia voi saada alkunsa jo nuorena. (Kuva: Unsplash/Annie Spratt)

Tässä on muutama matematiikanopettajille suunnattu vinkki oppilaiden tukemiseen:

  • Arvosta ja painota onnistumista ja siihen liittyviä osa-alueita.
  • Korosta oppilaiden hyviä yrityksiä.
  • Älä rankaise oppilaita liittämällä epäonnistuminen vaivannäön tai oppimishalun puutteeseen.
  • Kuuntele oppilaiden huolia ja pelkoja.
  • Tee tunneista hauskempia aivopähkinöiden, tietovisojen, matemaattisten pelien ja kuvakorttien avulla.

Kysymykseen "Miksi matematiikka vetoaa joihinkin ja aiheuttaa pelonsekaisia tunteita toisissa?" on monia mahdollisia vastauksia.

Ensimmäinen on synnynnäinen soveltuvuus eli perustason valmiudet oppia matematiikkaa; kyky käsitteellistää asioita sekä rationalisoida ja ymmärtää logiikkaa.

Toisena on opintopolun alkuvaiheessa koettu trauma tai opetustavat, jotka eivät vastaa tietynlaisten lasten (esimerkiksi haaveilijoiden ja yliaktiivisten) kognitiivisia taipumuksia. Tällaiset pelot voivat toisinaan siirtyä aikuisuuteen ja vaikeuttaa oppimista.

Aiheuttaako ongelmanratkaisu sinulle ongelmia?

Tärkeintä on tiedostaa ne tavat, joilla matematiikkaan liittyvät ongelmat voidaan tunnistaa mahdollisimman pian, jotta ratkaisu löytyy nopeasti – matematiikan henkisiä esteitä voi ylittää esimerkiksi psykologin avulla tai sitten Superprofin tarjoamien yksityistuntien kautta.

Oletko jo matematiikan opettaja? Opettajan rooli ja erilaiset opetusmetodit vaikuttavat merkittävästi siihen, tykästyykö vai vieraantuuko oppilas matematiikasta. Netin yksilötunnit ovat siis oiva keino matematiikka-ahdistuksen voittamiseen.

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Loading...

Markus