Olet varmaankin jo tutustunut matematiikan opettajana toimimisen vaatimuksiin ja saattanut huomata harmituksen. Valinta opettajan urasta tulee tehdä hyvissä ajoin etukäteen, sillä yliopistossa opiskelu tulee viemään monia vuosia. Aineenopettajan tai luokanopettajan kelpoisuus on saavutettavissa usein juurin ylemmän korkeakoulututkinnon myötä. Myös opetussuunnitelmat ja niiden perässä pysyminen tulevat taatusti tutuksi.

On kuitenkin olemassa vaihtoehtoja. Jos haluat tietää, mitä vaaditaan matematiikan yksityisopettajana, suosittelemme sijoittamaan seuraavan kymmenen minuuttia tämän artikkelin lukemiseen.

Eikö yksityisenä matematiikan opettajana sitten vaadita samaa tutkintoa vai mistä on kyse?

Lyhyesti sanottuna: ei. Se ei ole välttämätöntä. On kuitenkin otettava huomioon, että omalla taustalla ja osaamisella on luonnollisesti merkitystä opiskelijoiden vertaillessa vaihtoehtoja. Yksityisopettajien taustat vaihtelevat ja moni on päätynyt tehtäviin joskus kummallisiakin reittejä pitkin. Yliopistotutkintoa ei kuitenkaan vaadita ja tämä avaa ovet monelle matikan opettajan tehtävästä haaveilevalle!

Toisin kuin koulumaailmassa, niin yksityisopetuksessa ei ole niin paljoa byrokratiaa. Se on paljon joustavampaa ja tarjoaa useita vaihtoehtoja opetukseen: lähitunnit, verkkotunnit, ryhmätunnit, verkkokurssit… Netissä pidettävistä matikan tunneista kirjoitimme aiemmin täällä. Sinä päätät, mitä ja miten opetat.

Jos opiskelet itse parhaillaan matemaattisia oppiaineita, voit hankkia hyvin lisätuloja tukiopettajana. Kyllä, opiskelija voi opettaa toista opiskelijaa ja nuorempi henkilö vanhempaa. Yksityisopetus tarjoaa monia mahdollisuuksia matematiikan opettamiseen ja oppimiseksi – joustavuus on yksi parhaista puolista!

Kerromme seuraavaksi tärkeimmät ominaisuudet, joita matematiikan opettajalla on hyvä olla takataskussaan.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Onko sinulla matematiikan opettajan tutkinto?

Superprof on sivusto kaikille niille, jotka haluavat oppia ja opettaa. Pelkästään matematiikan opettajia on ympäri maailma tuhansia. Suomessa toimii tällä hetkellä monta yksityistä matematiikan opettajaa ja keskimäärin matematiikan tunnit ovat kohtuuhintaisia. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos harkitset yksityisopettajan uraa – voit päästä hyville ansiotasoille ja valita itsellesi sopivan tahdin opettaa.

Kuten todettua, yksityisopettajan ei tarvitse olla korkeakoulusta valmistunut opettaja. Eikä välttämättä tuhansia tehtäviä laskenut matikan harrastaja. Kuka tahansa voi ryhtyä yksityisopettajaksi Suomessa ja Superprofilla.

Jos kuitenkin haluat myös oppilaita pitämillesi tunneille, niin esimerkiksi pitkän matematiikan oppimäärän hallinta antaa hyvät työkalut tulevaan. Jos taas oppilaasi vaikuttavat yliopistotasolla, on luonnollisesti hyvä osata auttaa silläkin saralla.

Matematiikka on yksi niistä oppiaineista, joissa tukiopetus on varsin yleistä. Trigonometria, algebra, korkeamman asteen yhtälöt ovat hyviä esimerkkejä käsiteltävistä aiheista. Moni vanhempi etsii lapselleen matematiikan yksityisopettajaa: osa valitsee kokeneen ammattiopettajan, osa taas nuoremman opiskelijan. Kun opettaja on kuin vertainen, niin tunnit ovat rennompia ja yhteinen sävel löytyy helpommin. Superprofille ovat tervetulleita opettamaan niin nuoremmat kuin vanhemmat matikan tietäjät.

Ai miksikö?

Sen takia, että läpinäkyvät arvostelut antavat totuudenmukaisen kuvan opettajiemme osaamisesta. Mitä enemmän olet oma itsesi, sen aidompaa opettaminenkin on. Ja kun osaat tarpeeksi hyvin matematiikkaa, niin saat paljon positiivisia arvosteluja. Tämä on opettajaa etsivälle oppilaalle hyvä merkki.

Oletko kiinnostunut aloittamaan matematiikan opettajan työn verkossa tai lähiopetuksessa? Jatka lukemista – kerromme lisää yksityisopettajan toimimisen mahdollisuuksista. Jos taas olet kiinnostunut tarkemmin matematiikan historiasta, vieraile rohkeasti täällä.

Matematiikan laskut
Laskin on opettajan ja oppilaan tärkeä työkalu. (Kuva: Unsplash / Clayton Robbins9

Matematiikan yksityisopetusta omien opintojen ohella

Moni opiskelija hankkii lisätuloja opettamalla matematiikkaa nuoremmille ja tarjoamalla läksyapua sekä kokeisiin preppausta. Yleensä näiden opiskelijoiden taustat ovat matematiikan ja luonnontieteiden alalla – mutta poikkeuksiakin on, kuten aiemmin kirjoitimme. Toimiaksesi matematiikan opettajana omien opintojen ohella, sinulta ei välttämättä vaadita pitkän matikan L-arvosanoja, mutta perusasiat on hyvä olla kunnossa.

Usein opiskelijat opettavat niitä aiheita, jotka tuntevat entuudestaan läpikotaisin. Tämä onkin luonnollinen lähestymiskulma, sillä ilman valmista koulutusta tai pedagogista pätevyyttä ei välttämättä tiedä opetustyön perusteita.

Opiskeletko lukiossa? Olet valinnut joko lyhyen tai pitkän matematiikan oppimäärän, jonka pohjalta on hyvä määrittää myös tarjoamasi oppitunnit. Esimerkiksi algebra, trigonometria, geometria ja perusyhtälöt ovat hyviä aiheita, joissa moni tarvitsee apua. Jos taas matkasi on kulkenut jo yliopistoon asti, niin peliin tulee lineaariset yhtälöt, polynomifunktiot, lukuteoriat ja niin edelleen. Liiketalouden ammattikorkeakouluopiskelijana taas kirjanpidon ja katelaskelman aiheet kuulostavat sellaisilta, joista on hyvä aloittaa.

Koska matematiikka on kumulatiivinen oppiaine, niin kärjistäen: mitä korkeammalla oppiasteella matematiikkaa opiskelet, sen paremmin hallitset erilaisia kokonaisuuksia. Tämä taas helpottaa matematiikan yksityisopettajan työtä huomattavasti. Vaikka jotkut vanhemmat haluavatkin tarjota lapsilleen kertaustunteja päätoimisilta opettajilta, niin osan mielestä parhaiten oppii juuri samanhenkisen kanssa. Oli kyse sitten iästä tai elämäntilanteesta, niin yliopistossa ja lukiossa opiskelevan erot eivät välttämättä ole niin suuria. He puhuvat usein niin sanotusti samaa kieltä. Keski-ikäisellä ja nuorella opiskelijalla on luonnollisesti sama kiinnostuksen kohde, eli matematiikka, mutta muuten harvemmin löytyy yhteisiä tekijöitä jotka edesauttavat toimivan vuorovaikutuksen syntymistä.

Toinen syy, miksi juuri opiskelijoiden pitämät matikan yksityistunnit ovat suosittuja, on halvempi hinta. Ilman pidempää taustaa opetusalalla on vaikeampi pyytää ainakaan enempää rahaa . Tarkempaa tietoa aiheesta voit lukea tästä artikkelista, jossa käsittelimme matikan open laskutusta. Monelle opiskelijalle riittää maltillisempikin tuntihinta, jolla saa omat laskut maksettua.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Insinööri matematiikan opettajana

Matematiikan opettajaksi on olemassa monta polkua. Insinöörit ja diplomi-insinöörit ovat usein sellaisia koulutustaustoja, joista monet päätyvät opettamaan tätä itselleen mieluisaa oppiainetta. Insinöörien opinnot kestävät useita vuosia ja sisältävät paljon matemaattisia kokonaisuuksia, jotka auttavat hahmottamaan koko matematiikan alaa.

Näiden opettajien monipuolinen työkokemus edesauttaa matematiikan taitoja, joita on kokemuksen karttuessa helppo opettaa myös muille. Jos siis työskentelet parhaillaan esimerkiksi rakennusalalla tai suunnittelutoimistossa ja haaveilet sivuduunista tai kenties kokonaan uudesta urasta, miksi et harkitsisi matematiikan opettajana toimimista? Yksityisopetus on erinomainen vaihtoehto, mistä kannattaa aloittaa. Se mahdollistaa matematiikan opettajana toimimisen esimerkiksi insinööritöiden ohella. Ja kukaan ei estä alkamasta päätoimiseksi matikan opettajaksi. Pääset opastamaan aiheesta innostuneita oppilaita, jotka haluavat tulevaisuudessa todennäköisesti toimia matematiikan parissa tavalla tai toisella.

Mieti itsesi vuosien taakse. Eikö olisikin ollut tehokasta kerrata matematiikan läksyjä ja pääsykokeita henkilökohtaisen opetussuunnitelman avulla? Kuvittele myös, kuinka paljon etua oppilas voi saada kun pääsee opiskelemaan työelämää nähneen insinöörin kanssa. Tämä kokemus on huomattavasti syvempi, kuin koulun penkillä istuminen: oppilas saa konkreettista kosketuspintaa työelämän tarpeisiin. Harva nimittäin edes tietää, missä kaikessa matematiikkaa voi hyödyntää koulun jälkeen.

Matikan tunti
On tärkeää suunnitella matematiikan tunnit etukäteen. (Kuva: Unsplash / Jeswin Thomas)

Mitä taitoja matematiikan opettaja tarvitsee?

Alkuun todettakoon, että taidot ja pätevyys ovat aikalailla kaksi eri asia. Pelkällä paperilapulla ei kukaan tee mitään ja ilman osaamista saa harvoin tuloksia aikaan. Jos omaa molempia, on jo hyvällä pohjalla.

Pätevyydellä tarkoitetaan konkreettista todistetta siitä, että opettaja on suorittanut tietyn koulutuksen. Esimerkiksi siis kandidaatin tai maisterin tutkinto, insinöörin paperit tai opettajan pedagogiset opinnot. Puhumattakaan aineenopettajan tai luokanopettajan pätevyydestä. Nämä varmistavat oppilaalle sen, että olet todennäköisesti jonkin verran perillä siitä mitä teet, eikä matematiikka tai opetustyö ole aivan vierasta.

Edellä luetellut tittelit ovat edellytys monella työpaikalla, kuten esimerkiksi peruskouluissa, toisen asteen oppilaitoksissa, lukioissa ja korkeakouluissa. Yliopistoista puhumattakaan. Ilman opettajan pätevyyttä, et välttämättä saa sijaisuutta pidempää pestiä (ja palkkakin on usein pienempi). Jos taas haluat aloittaa yksityisopetuksen puolella, niin pääset alkuun jo matematiikan osaamisella. Jos sen lisäksi tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kykenet asettamaan itsesi erilaisiin tilanteisiin, voi edessä olla mielenkiintoinen matka matematiikan opettajana!

On luonnollista, että matematiikan opettaja tietää aiheesta vähintään kurssin verran enemmän kuin oppilas. Opettajan osaaminen tulisi olla erinomaista, jotta hän osaa ottaa huomioon pienimmätkin yksityiskohdat, joilla on vaikutusta asian oppimiseen.

Muista, että hyvä opettaja osaa kuunnella ja auttaa oppilasta oivaltamaan asioita. Sen pidempää luentoa ei kannata suunnitella etukäteen pöytälaatikkoon, sillä jokainen oppilas omaa omat vahvuudet ja heikkoudet sekä aihealueet, mihin keskittyä. Kyky rohkaista ja opastaa takaa yksityisopettajalle vahvan perustan tuleviin matikan tunteihin!

Parhaat yksityisopettajat ovat kärsivällisiä

Ai miten et vieläkään tajua? Tämähän on täysin päivänselvää!

Edellä mainittua lausahdusta tuskin kannattaa harkita sanovansa, jos haluaa onnistua matikan yksityistunneilla. Hyvän opettajan edellytyksenä on omata lehmän hermot ja kärsivällisyyttä, jotta pinna ei kiristy vaikeammankaan pulman edessä. Jos oppilaasi on aidosti pihalla opetettavasta aiheesta, niin sen sijaan että heittäisit hanskat tiskiin, tehtävänäsi on löytää keino tehdä mahdottomasta mahdollista. Purkamalla haastavan aiheen pienempiin välivaiheisiin ja käyttämällä oppilaalle sopivia metodeja, voit saada hänet oppimaan vaikeitakin matematiikan tehtäviä rauhallisesti etenemällä.

Kärsivällisyyttä vaaditaan myös uusien oppilaiden tavoittamisessa. Kun opettaja itse toimii rauhallisesti eikä hötkyile, luo tämä oppilaallekin uskoa siihen että hän voi onnistua matematiikassa oppimisvaikeuksista huolimatta.

Parhaat matematiikan opettajat ovat empaattisia

Jos ei pysty astumaan opetettavan kenkiin, on opettajallakin edessä aikamoinen oppimatka. Jotta voisi muodostaa ihanteellisen opetusilmapiirin oppilaan kanssa, on pystyttävä olemaan empaattinen. Oppilaat odottavat matematiikan opettajaltaan ymmärrystä ja tukea, jota eivät välttämättä saa koulussa tarpeeksi. Onkin hyvä käyttää runsaasti aikaa siihen, että tunnistaa omat oppilasryhmänsä ja kykenee käyttämään hyväksi havaittuja keinoja eri oppilaiden välillä.

Kuten muissakin asioissa, niin myös yksityisopettajana liika on liikaa. Liian kaverilliseksi ei välttämättä kannata heittäytyä!

Parhaat opettajat ovat positiivisia ja innostavia

Halusit tai et, niin moni oppilas ottaa sinusta mallia heti ensimmäisestä tunnista lähtien. Opettaja on usein auktoriteetti, jota on helppo seurata. Etenkin silloin, kun pystyt näyttämään innostuneisuutesi ja asiantuntijuutesi matematiikan yhtälöitä ja funktioita kohtaan.

Eikä kannata ymmärtää väärin. Jatkuva yltiöpositiivisuus ei ole tavoiteltava olotila, vaan riittää että pystyy näyttämään oppilaalle mitä kannattaa tehdä ja miksi, jotta pääsee laskuissa eteenpäin. Omaa pahaa päivää ei pidä missään nimessä purkaa oppilaaseen, joka maksaa palkkasi.

Keskity, keskity ja keskity

Kaiken keskiössä on keskittyminen, kuten otsikostakin ilmenee. Se, että pystyt sataprosenttisesti keskittymään tunnin ajan oppilaan tarpeisiin ja vaikeuksiin matematiikassa on ensiarvoisen tärkeää. Laiskottelua ei ole sallittua tehdä yksityisen tunnin aikana, vaan resurssit on hyvä hyödyntää jokaisen minuutin aikana.

Muista, että oppilas seuraa tarkkaan mitä sanot tai teet. Hajamielisyys tarttuu!

Tärkeintä matematiikan opettajana onnistumisessa on sosiaaliset taidot, joilla osoitat ammattitaitosi oppilaalle.

Se, kuinka pystyt toimimaan erilaisten oppilaiden kanssa määrittää usein hyvän ja keskinkertaisen opettajan erot. Näin ollen kannattaakin hankkia kokemusta monenlaisista oppitunneista, sillä monipuolisuus on valttia.

Matikan ope
Vanhan kansan opetustavat eivät aina sovellu nykypäivään. (Kuva: Unsplash / Immo Wegmann)

Matematiikan yksityistuntien valmistelu

Moni aloitteleva opettaja pohtii, että minkälaisia valmisteluja parhaat opettajat tekevät ennen omaa oppituntiaan? Lähdetään liikkeelle siitä, että yksityisopetus järjestetään pääsääntöisesti kahdenkeskeisinä lähi- tai etätunteina, joissa mukana on sinun lisäksi opetettava. Jos et tiedä, minkälainen matematiikan osaaminen oppilaalla on, missä hän parhaillaan käy koulua tai minkälaisia vaikeuksia hän kohtaa oppiaineessa, selvitä.

Onko oppilaalla haasteita päässälaskussa? Vai onko hänellä kenties lukihäiriö? Nämä asiat selviävät viimeistään ensimmäisen oppitunnin aikana, jos teet omat pohjatyösi hyvin. On tärkeää haastatella oppilasta tai tämän vanhempia, missä tällä hetkellä mennään. Ilman tätä tietoa et voi saada aikaan kovinkaan kummoisia tuloksia. Jos oppilas valmistautuu esimerkiksi yliopiston pääsykokeisiin ja tarvitsee tätä varten mahdollisimman hyvän koetuloksen pitkästä matematiikasta, tiedät mihin asioihin keskittyä. Tai jos kyseessä on matematiikkaa pienestä asti vihannut oppilas, niin pystyt muokkaamaan omaa suhtautumistasi hyvissä ajoin etukäteen.

Seuraavaksi muutama esimerkki, joita voit hyödyntää omien oppilaidesi kanssa.

Onko oppilaasi kinesteettinen oppija? Kinesteettisellä tarkoitetaan sellaista ihmistä, joka oppii parhaiten tunteen ja kokemuksen kautta. Eleet, liikkeet, käsillä asioiden hahmottaminen toimivat parhaiten tämän tyylisille oppijoille, joten miksi et hyödyntäisi esimerkiksi esineitä kuten helmitauluja opetuksessa?

Onko oppilaasi auditiivinen oppija? Tässä tapauksessa sillä, mitä sanot on merkitystä. Hän nimittäin oppii parhaiten kuuntelemalla ja havainnoimalla sitä kautta opetettavaa asiaa. Miksi et kehittelisi veikeää laulua kertotaulun muistamiseksi? Ei hullumpi ajatus!

Onko oppilaasi visuaalinen oppija? Muistikortit, muistiinpanot ja esitteet esiin! Visuaalinen oppija käyttää hyödyksi näkemiään asioita, joten tähän puoleen kannattaa kiinnittää huomiota opetussuunnitelmaa tehdessä.

Muista, että toimit tärkeänä linkkinä sen suhteen kuinka oppilas pystyy itse oivaltamaan asioita. Esimerkiksi jos oppilaan tavoitteena on kertotaulun sijaan päästä eroon matematiikka-ahdistuksesta, niin osaat suhtautua tavoitteeseen tarvittavin keinoin. Kun pääset vauhtiin usean oppilaan kanssa toimimisessa, osaat jatkossa yhdistää helpommin hyväksi todettuja tapoja opettaa.

On siis tärkeää tutustua oppilaisiin ja heidän tavoitteisiinsa, vaikka he eivät niitä osaisi itse kertoakaan. Näiden pohjalle aletaan rakentamaan opetussuunnitelmaa, jonka arvoa ei kannata laiminlyödä. Ylläpidä kattavia muistiinpanoja heti ensimmäisestä tunnista alkaen, niin huomaat itsekin kuinka oppilas kehittyy matematiikassa (sekä miten oma opettajuutesi etenee).

Matematiikan yksityisopettajan palkka

Useimmat Superprofille rekisteröityneet opettajat tarjoavat ensimmäisen tunnin oppilaille ilmaiseksi. Ai hyväntekeväisyyttään? Ei sentään. Syitä on monia, mutta yksi tärkeimmistä on katse kauemmaksi kuin yksittäisiin oppitunteihin.

Vakuuttamalla oman osaamisesi ja varmistamalla sen, että pystyt todella antamaan parhaasi oppilaan kanssa, voit saada aikaan pitkäaikaisen – jopa vuosien mittaisen yhteistyön. Ensimmäisen tunnin aikana yleensä käydään läpi oppilaan tilannetta ja tavoitteita. Tästä on paljon helpompi lähteä miettimään kokonaisvaltaisempaa opetussuunnitelmaa, yksittäisten asioiden opettamisen sijaan.

Ilmainen näytetunti voi siis johtaa useampiin yksityistunteihin, joiden hinnoittelun saat päättää luonnollisesti itse. Maksuehdot voit määritellä mieltymystesi mukaan – verkkomaksu, osamaksu, tunti- tai kuukausikohtainen hinnoittelu… Tutustu tarkemmin yleisimpiin maksutapoihin Superprofin opettajaprofiileissa. Oli maksutapa sitten mikä tahansa, niin pidä huolta siitä että verotus ja mahdollinen kirjanpito tulee tehtyä oikein ja ajoissa. Näistä saat apua esimerkiksi paikallisesta yritysneuvonnasta tai muilta Superprof-opettajilta, joiden kanssa voit vaihtaa kokemuksia.

Keskimäärin Suomessa toimivat Superprofin matematiikan opettajat veloittavat tunnilta 20-60€; mutta suosittelemme miettimään tarkkaan oman hintatason löytämistä. Liian halvalla ei kannata tehdä ja jos pyydät liikaa, et välttämättä istu kovinkaan monen oppilaan kanssa alas. Lue lisää vinkkejä, mitä aloittava matematiikan opettaja osaa arvostaa. Kultainen keskitie on paras keino tyytyväisten oppilaiden löytämiseksi.

On syytä ottaa huomioon, että yksittäisen tunnin hinta eroaa opettajan koulussa saamasta tuntipalkasta. Tunti sisältää suunnittelun, ennakkotyön, verot ja niin edelleen.

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Eetu

Tampereelta käsin nakuttava kirjoittaja, jonka kiinnostuksen kohteet eivät mahdu tähän ruutuun. Yhteenvetona: musiikkibisnestä ja kirjoitettua tekstiä.