Jokainen yksityisopettaja pohtii varmasti jossain vaiheessa uraansa asiakkaiden hankkimista. Joltakulta voi löytyä takataskusta opetuskokemusta koulusta tai muita kytköksiä koulumaailmaan, mikä voi tuoda asiakkaita, kun taas toiset aloittavat täysin puhtaalta pöydältä.

Asiakkaiden hankkimiseen on onneksi monia tapoja, ja jaamme ne tässä artikkelissa karkeasti kahtia: verkkoon ja verkon ulkopuolelle. Aloitamme jälkimmäisistä ja perehdymme lopuksi internetin tarjoamiin kanaviin.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Perinteinen markkinointi

Sitä ei voi kiistää, että internet on kaikista tehokkain tapa mainostaa palveluitaan. Mitä monipuolisemmin kuitenkin panostat markkinointiin, sitä todennäköisemmin saat asiakkaita. Monet perinteiset kanavat ovat vielä oikein käypiä:

  • Suusta suuhun -tieto on parasta mahdollista markkinointia: taustalla on useimmiten positiiviset kokemukset, joten potentiaalinen asiakas saa yksityisopettajan tietojen lisäksi suosituksen opettajan tyylistä ja taidoista. Kerro siis ystävillesi, perheellesi ja tutuillesi, että tarjoat englannin yksityisopetusta ja että etsit lisäasiakkaita. Voit myös kehottaa nykyisiä asiakkaitasi tiedustelemaan kavereiltaan, tarvitseeko heistä kukaan ylimääräistä englannin opetusta.
  • Mainoslehtisiä ja esitteitä voi viedä esimerkiksi kauppojen ilmoitustauluille, ja itseään voi markkinoida myös paikallislehdessä. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla lehtien palstat ja mainokset ovat vielä kovassa käytössä, joten niitä ei kannata sivuuttaa suorilta käsin. Esitteiden kanssa kannattaa kuitenkin miettiä kohdeyleisöä: sanomalehti ei tavoite nuorempaa asiakaskuntaa kovinkaan hyvin, mutta se voi löytää oppilaiden vanhemmat.

Perinteinen markkinointi sopii erityisesti siis paikalliseen markkinointiin, ja sillä voi tavoittaa aikuisasiakkaat sekä vanhemmat hyvin. Hintojen, vaivan ja tehokkuuden osalta se jää kuitenkin äkkiä digimarkkinoinnin varjoon.

Englanninkielinen sanomalehti ja kasvit
Perinteinen markkinointi on jäänyt digimarkkinoinnin varjoon, mutta sillä on vielä paikkansa erityisesti paikallisessa markkinoinnissa ja pienemmillä paikkakunnilla. (Kuva: Unsplash/hannah grace)

Digimarkkinointi

Potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut siis parhaiten netistä ja päin vastoin. Oikeilla kanavilla tavoitat satoja ja tuhansia silmäpareja nopeasti, mutta on hyvä muistaa, että yksityisopettajan maineen rakentaminen vie aikaa. Se vaatii panostusta ja vaivaa, mutta hyvä mainos tai viesti oikeassa paikassa voi poikia useita asiakkaita, mikä lihavoittaa palkkapussia kummasti.

Digimainonnan keskeisimmät vaihtoehdot ovat verkkosivut, sosiaalinen media ja hakukoneet.

Jos haluat panostaa näkyvyyteesi ja markkinointiin, aloita verkkosivujen luomisesta. Hyvät kotisivut luovat rungon muulle markkinoinnille ja tarjoavat potentiaalisille asiakkaille kaiken tarvittavan tiedon. Panosta siis kotisivujesi luomiseen ja erityisesti etusivuun, joka tarjoaa potentiaalisille asiakkaille ensivaikutelman.

Some- ja hakukonemainonta pyrkii viemään kotisivuille kävijöitä. Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube ja kumppanit ovat kaikki hyviä väyliä markkinoida osaamistaan, mutta sielläkään kaikki ei mene läpi. Mieti ennakkoon, ketä yrität mainoksella tavoitella, mihin mainoksella pyrit ja mitä kohderyhmä haluaa kuulla. Kun asiakkaiden kiinnostus herää, he löytävät muun tiedon, kuten opetustyylisi ja sen, minkälaisia tunteja tarjoat, kotisivuiltasi.

Etsitkö Googlesta ”yksityisopetuksen markkinointi” ja päädyit mainoksen kautta sivuillemme? Kyse on hakusanamainonnasta. Hakusanamainonnassa tulee keskittyä siihen, mitä asiakkaat tulevat hakemaan. Hakusana pitäisi löytyä sekä mainoksestasi että kotisivuiltasi, jotta se pääsee mahdollisimman ylös Googlen tuloksissa.

Kaikki tämä vaatii ponnisteluja, mutta se usein palkitaan. Markkinointiin voi perehtyä erillisten kurssien avulla, ja sen voi halutessaan myös ulkoistaa, jos haluaa mahdollisimman hyvät tulokset.

Somekanavilla voi markkinoida myös matalammalla kynnyksellä. Voit esimerkiksi kirjoittaa Facebookiin tai LinkedIniin postauksen palveluistasi ja pyytää kontaktejasi levittämään sitä. Hyvä mainos on houkutteleva ja ytimekäs: keskity olennaiseen, yritä kiinnittää mahdollisimman monen huomio, ja muista jättää yhteystietosi.

Kaksi henkilöä käytämässä kannettavaa tietokonetta
Eri sosiaalisen median alustoista kannattaa ottaa kaikki irti yksityisopetuksen markkinoinnissa. (Kuva: Unsplash/John Schnobrich)

Yksityisopetussivustot

Omia palveluitaan voi luonnollisesti markkinoida myös siihen suunniteltujen sivustojen kautta. Vaihtoehtoina ovat yksityisopetusta tarjoavat yritykset sekä alustat, joilla yksityisopettajat voivat markkinoida palveluitaan.

Yksityisopetusta tarjoaviin yrityksiin useimmiten rekrytoidaan tuutoreita erillisen haun kautta. Yksityisopetusta etsivät asiakkaat ottavat yrityksiin yhteyttä, ja sopivin opettaja valitaan usein yhdessä yrityksen kanssa. Oppitunneille on tavallisimmin määrätty perushinta, eikä opettajan valinta vaikuta siihen. Suomessa tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Uplus ja Optimi.

Yksityisopetukseen keskittyvillä alustoilla tilanne on hieman toinen. Tavallisesti niille voi liittyä kuka tahansa, ja asiakkaat saavat valita opettajatarjonnasta itselleen mieluisen. Sivustoille voi rekisteröityä yksityishenkilönä, ja profiilin luominen ja hintojen määrittely ei yleensä rajoiteta – voit tehdä profiilistasi juuri sellaisen kuin haluat! Tällaisia sivustoja ovat esimerkiksi Care, Yoopies ja Superprof.

Superprofilta löytyy yli 200 englannin yksityisopettajaa, jotka tarjoavat etäopetusta. Miten tällaisesta joukosta voi erottua? Hyvällä profiililla tietty! Opettajan työ voi olla hyvinkin palkitsevaa, joten mikset harkitsisi opettajaksi ryhtymistä?

Hello-kortti valkoisen vihkon päällä
Englannin yksityisopetus on tällä hetkellä kovassa nosteessa! (Kuva: Unsplash/Estée Janssens)

Hyvän profiilin luominen

Oman profiilin luonti kannattaa aloittaa lyhyellä tiedonhaulla. Selaa kilpailijoidesi profiileja ja mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Mihin kiinnität huomiosi ensiksi?
  • Mikä erottaa kaksi opettajaa toisistaan?
  • Kuka on sinun mielestäsi paras tarjolla oleva opettaja?

Superprofilla opettajatarjonnasta pomppaavat esiin profiilikuva, tiivistelmä, sijainti ja hinta. Hyvä ensimmäinen askel onkin profiilikuvaan panostaminen. Tässä muutama vinkki, joilla kuvasi on asiantunteva muttei liian totinen:

  • pukeudu siististi – värit kiinnittävät huomion!
  • valitse rauhallinen tausta
  • unohda peilikuvat
  • hymyile
  • katso kameraan
  • muista 2/3-sääntö: silmien olisi hyvä olla kuvan ylimmällä kolmanneksella
Kasvokuva parrakkaasta, ruskeahiuksisesta miehestä, jolla on sininen kauluspaita
Hyvää profiilikuvaa kannattaa käyttää kaikissa ammattiprofiileissasi, jotta potentiaaliset asiakkaat tunnistavat sinut pelkän kuvan perusteella. (Kuva: Unsplash/christian buehner)

Profiilikuvan jälkeen katse siirtyy kuvan alla olevaan tiivistelmätekstiin, joka löytyy myös varsinaisesta profiilista korostettuna. Tässä kohtaa kannattaa valita, haluaako tiivistelmän näkyvän profiilikuvan alla kokonaan vai ei. Kuvan alle mahtuu noin 80 merkkiä, ja sitä pidemmät lauseet katkeavat kesken.

Tiivistelmään kannattaa laittaa jotain, millä erotut joukosta. Oletko kaksikielinen ja ääntämisesi on huippuluokkaa? Onko sinulla kokemusta oppimisvaikeuksista? Jos et keksi äkkiseltään erottavia piirteitä, heittäydy luovaksi. Kirjoitatko tiivistelmän englanniksi? Mitä jos lisäät ripauksen huumoria?

Sitten on varsinaisen profiilin vuoro! Monet pitävät ytimekkäistä profiileista, eikä ihme: täydellisen opettajan löytäminen voi vaatia kymmenien profiilien selaamista, ja pitkien kappaleiden läpiluku vie aikaa.

Jos kuitenkin haluat profiiliisi enemmän tietoa, mieti sen sijoittelua – painota olennainen tieto alkuun, ja jos tilaa riittää, kirjoita mielenkiintoinen mutta vähemmän olennainen tieto loppuun. Potentiaalisia asiakkaita voi kiinnostaa esimerkiksi se, oletko suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon tai opettajan pedagogisia opintoja.

Mitä enemmän tietoa on, sitä enemmän asetteluun kannattaa panostaa: otsikot ja listat tekevät tiedon löytämisestä helpompaa, ja jäsenneltyä tekstiä on mukava lukea.

Tehtävälista paperilla
Tietoa voi jäsennellä monella tapaa, ja markkinoinnissa kevyet rakenteet vievät usein voiton. (Kuva: Unsplash/Thomas Bormans)

Miten saada profiilista kaikki irti?

Kuten on käynyt ilmi, mahdollisimman monipuolinen markkinointi tuo parhaita tuloksia, ja jokaisen aloittelevan yksityisopettajan olisi hyvä panostaa siihen. Kun olet saanut opettajaprofiilisi valmiiksi, linkitä se muille alustoille. Jos käytät esimerkiksi LinkedIniä, Twitteriä tai Instagramia, saat mahdollisimman paljon näkyvyyttä, kun mainostat profiiliasi myös niissä.

Tänä päivänä lähes kaikkialla kannattaa hyödyntää videoita. Lyhyessä, alle minuutin esittelyvideossa voit kertoa paljon enemmän kuin profiilissasi, ja videolta saa myös paremman kuvan sinusta ihmisenä ja opettajana. Voit havainnollistaa videolla englannin kielen taitoasi puhumalla sekä suomea että englantia, mutta fokus kannattaa olla asiakkaassa.

Perustietosi löytyvät muualta, joten kerro videolla, miten oppilas hyötyy juuri sinun valitsemisestasi. Samaa lähestymistapaa kannattaa käyttää markkinoinnissa yleensä: nuorta oppijaa ei välttämättä kiinnosta, mistä olet valmistunut, vaan hän haluaa yksinkertaisesti oppia englannin kieltä. Englannin opetusta etsiessä rento tunnelma ja hauskat opetustavat voivat siis painaa vaakakupissa eniten.

Koita siis asettua kohdeyleisösi saappaisiin ja mieti, miksi heidän tulisi valita juuri sinut!

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.