Musiikki on kuin urheilua: molemmat vaativat lämmittelyä, säännöllistä ja pitkäjänteistä harjoittelua sekä monenlaisia fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia. Pianonsoiton harjoittelussa päättäväisyys ja motivaatio ovat kaikki kaikessa, mutta ne eivät yksin riitä. Varsinaisessa soittamisessa tarvitaan myös ryhdikkyyttä, oikeanlaista hengitystekniikkaa sekä erityisesti sorminäppäryyttä.

Pianisti hyötyy usein pitkistä sormista, mutta puuttuvia millejä ja senttejä voi paikata sormien liikkuvuudella eli joustavuudella, nopeudella ja tarkkuudella. Sormitusharjoitukset ovat harvojen suosikkeja mitä tulee pianonsoiton treenaamiseen, mutta mikäli haluat kehittyä pianistina, niistä on paljon hyötyä.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa Piano
Elise
5
5 (4 arvostelua)
Elise
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (7 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
5
5 (3 arvostelua)
Tiia
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elsa
5
5 (1 arvostelua)
Elsa
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
Tiia
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Svetlana
Svetlana
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Moonika
Moonika
10€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aet
Aet
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elise
5
5 (4 arvostelua)
Elise
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (7 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
5
5 (3 arvostelua)
Tiia
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elsa
5
5 (1 arvostelua)
Elsa
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
Tiia
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Svetlana
Svetlana
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Moonika
Moonika
10€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aet
Aet
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Mitä sorminäppäryys tarkoittaa pianon osalta?

Pianon kohdalla sorminäppäryydellä tarkoitetaan kykyä liikuttaa sormia tarkasti, nopeasti ja taloudellisesti. Harjoittelun tavoitteena on kehittää sormien liikkuvuutta ja soittotekniikkaa, jotta monimutkaistenkin sointujen soittaminen onnistuu helposti, nopeasti ja ennen kaikkea luontevasti.

Urheilijoiden tapaan ammattimuusikot harjoittelevat näppäryyttään, joustavuuttaan ja nopeuttaan pianon ääressä päivittäin. Olitpa siis aloittelija tai kokenut pianisti, näppäryysharjoitusten olisi hyvä olla harjoittelussa vahvasti läsnä. Kukaan ei koskaan ole ”liian hyvä” sorminäppäryysharjoituksille – se on usein hetki, jolloin kehityskäyrä kääntyy laskuun.

Näppäryyden treenaaminen on yksi nopeimpia tapoja kehittyä pianistina, sillä siitä hyötyy soittamisessa yleisellä tasolla. Halusitpa sitten opetella soittamaan suosikkikappaleesi tai laulaa ja soittaa samaan aikaan, sormitusharjoitukset kannattavat, ja niitä varten on suunniteltu myös harjoituksia ja harjoittelupaketteja.

Musta pianonpenkki pianon edessä
Ensimmäisillä harjoituskerroilla on hyvä perehtyä oikeanlaiseen soittoasentoon, sopivaan etäisyyteen ja istuinkorkeuteen. (Kuva: Unsplash/Anthony Ortiz)

Haluatko oppia soittamaan pianoa? Unelmoitko oman musiikin tekemisestä? Käänny rohkeasti alan ammattilaisen, kuten soitto-opettajan, puoleen, jos itsenäinen harjoittelu ei maistu tai seinä tulee vastaan.

Näppäriä skaaloja

Mitä skaalat eri asteikot oikein ovat? Musiikin teoriassa sävelasteikko tarkoittaa sävelkorkeuksien sarjaa, joka koostuu peräkkäisistä äänistä. Sävelasteikon ytimessä on sävelten keskinäiset korkeuserot, joita ilmaistaan sävelaskelilla.

Duuriasteikoissa sävelaskeleet menevät seuraavasti: 1–1–½–1–1–1–½, jossa ykköset merkkaavat kokosävelaskelta ja puolikkaat puolisävelaskelta. Tämä voi kuulostaa mutkikkaalta, mutta käytännössä niiden tunnistaminen on helppoa: jos kahden valkoisen koskettimen välissä on musta kosketin, kyseessä on kokonainen askel. Jos mustaa kosketinta ei löydy, kyseessä on puolikas askel.

Nyt kun yhdistämme tähän asteikon sävelet (esimerkiksi C-duurin c, d, e, f, g, a, h, c), harjoittelu voi alkaa! Tarkoitus on siis soittaa sävelet yllä olevassa järjestyksessä edestakaisin ja oikeaoppisesti. Tällainen harjoittelu aloitetaankin usein ensimmäisillä pianotunneilla, mihin on monia syitä.

Asteikot ensinnäkin tarjoavat tehokkaan tavan sormien lämmittelyyn, ja niitä on hyvä soittaa jokaisen session alussa. Harjoittelu lisää myös sormien liikkuvuutta, erityisesti harjoittelun alkuvaiheessa. Asteikkoja ei suinkaan soiteta mielivaltaisesti, vaan jokaiselle asteikolle on optimaalinen sormijärjestys. Näin soittotekniikka alkaa kehittyä oikeaan suuntaan eikä mukaan tartu epäpuhtauksia.

Asteikkojen harjoittelu auttaa siis sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa, ja niiden tunteminen voi helpottaa myös kappaleiden rakenteen ja harmonian ymmärtämistä. Asteikkoharjoitukset kannattaa aloittaa C-duurista, sillä se sisältää vain valkoisia painikkeita. Harjoittele sitä rauhassa, ja kun se tulee selkärangasta, siirry D-duuriin, E-duuriin ja niin edelleen.

Asteikot sopivat aloittelijoille myös siksi, että niiden soittamisen voi aloittaa rauhassa ja haasteen lisääminen on helppoa. Vieraat asteikot kannattaa aina aloittaa hitaasti, ja nopeutta voi lisätä asteittain kehityksen mukana. Aluksi kannattaa myös treenata oikea ja vasen käsi erillään.

Asteikot saattavat vaikuttaa tylsiltä, mutta niiden harjoittelu on tehokasta, ja niitä saa sovellettua niin vasta-alkajille kuin kokeneemmillekin soittajille.

Pianon koskettimistoa
Soittaako naapuri toistuvasti tiettyä kaavaa edestakaisin? Siellä harjoitellaan todennäköisesti asteikoita. (Kuva: Unsplash/Eric Masur)

Hanon ja Czerny

Sorminäppäryyttä voi harjoitella monella tapaa, mutta säveltäjiensä mukaan nimetyt Hanon ja Czerny ovat harjoitustyyleistä tunnetuimpia. Niistä on tehty kokonaisia kirjoja, ja musiikkimaailmassa harjoitustavat asetetaan usein nokikkain, mutta ne molemmat pyrkivät samaan: soittotaidon kehittämiseen.

Hanon ja tärkeä peukalo

Charles-Louis Hanon oli ranskalainen pianopedagogi ja säveltäjä, joka muistetaan hänen kehittämästä soittotekniikkaan keskittyvästä harjoitussarjasta. Se sisältää harjoituksia, joissa soitetaan vain valkoisia painikkeita, ja sormet pyrkivät työskentelemään itsenäisesti.

Hanonin 60 harjoituksen paketti kulkee nimellä The Virtuoso Pianist, ja sen voi halutessaan ostaa, lainata tai etsiä netin syövereistä (harjoitukset löytyvät esimerkiksi YouTubesta). Monissa harjoituksissa peukalolla on tärkeä rooli, mutta ne kehittävät myös nimetöntä ja pikkusormea. Vaikka harjoituksia on paljon, tavoitteeksi ei kannata ottaa kaikkien täydellistä soittamista. Keskity siis kerrallaan pariin kolmeen harjoitukseen ja niiden taitamiseen.

Czerny ja nopeusharjoitukset

Hanoniin verrattuna Carl Czernyn kehittämät harjoitukset ovat lähtökohtaisesti haastavampia (riippuen teoksesta) mutta myös musikaalisempia ja siksi monelle mielekkäämpiä. Harjoitukset pyrkivät nopeuden kehittämiseen, sekvensseihin sekä sormien itsenäiseen työskentelyyn. Hanonista poiketen Czerny julkaisi useamman harjoitusoppaan, ja erityisesti Piano Forte Op. 599 -opusta voi suositella aloittelijoille.

Hanon ja Czerny ovat vain esimerkkejä harjoittelumenetelmistä, eikä kannata pahastua, jos ne eivät sovi juuri sinulle. Soittotekniikkaa voi kehittää monella tapaa, ja se riippuu loppupeleissä tavoitteista, millainen harjoittelu on tarpeen.

Nuottivihko akustisella pianolla
Mikäli osaat soittaa erilaiset tekniikkaharjoitukset puhtaasti, osaat myös soittaa pianoa. (Kuva: Unsplash/Lorenzo Spoleti)

Käytännön harjoitteluvinkkejä

Miten sorminäppäryyden ja esimeriksi skaalojen harjoittelua kannattaa lähestyä käytännössä?

  1. Hanki harjoittelumateriaaleja. Sormitusharjoitukset kehittävät sormien liikkuvuutta ja yleistä näppäryyttä, mutta niiden kautta oppii myös oikeanlaista soittotekniikkaa. Teitpä siis asteikko- tai nopeusharjoituksia, oikeaoppinen tekniikka kannattaa tarkistaa luotettavista materiaaleista.
  2. Harjoittele säännöllisesti. Sorminäppäryys kehittyy parhaiten säännöllisellä harjoittelulla, eikä siihen tarvitse käyttää tuntitolkulla aikaa. 15–20 minuuttia päivässä riittää, ja näin harjoituksiin ei myöskään kyllästy.
  3. Harjoittele fiksusti. Kukaan tuskin haluaa harjoitella tehottomasti, ja tekniikkaharjoitusten kohdalla harjoitukset kannattaa pilkkoa selviin ja pieniin osiin. Esimerkiksi asteikoita on yhteensä 24 (12 duurissa ja 12 mollissa) ja nopeusharjoituksiakin on pilvin pimein, joten keskity kerralla yhteen tai kahteen harjoitukseen ja toista niitä, kunnes ne tulevat selkärangasta.
  4. Älä keskity vain nopeuteen. On hyvä, jos sorminäppäryyden harjoittelussa mukaan tarttuu lisää nopeutta, mutta sen ei tulisi olla kaikki kaikessa. Oikeanlainen soittotekniikka vaatii myös tarkkuutta ja ergonomisuutta, joten harjoittelun tulisi tähdätä ennen kaikkea siihen, että harjoitukset saa vietyä maaliin puhtaasti ja laadukkaasti.
  5. Aloita rauhassa. Jos yksittäiset harjoitukset tuntuvat vaikeilta, laskea suosiolla tempoa. Kun ne alkavat sujua puhtaasti, nosta tempoa asteittain. Jos tahdissa pysyminen on vaikeaa, avuksi kannattaa hankkia metronomi, joka on jokaisen treenaajan paras kaveri.
  6. Käänny tarvittaessa opettajan puoleen. Czernyn Op. 599 -teoksen harjoitukset on suunniteltu vasta-alkajille, mutta niiden ja erityisesti Hanonin kanssa voi olla vaikea päästä alkuun ilman opettajaa. Harjoitukset voivat vaikuttaa myös tylsiltä varsinaisen soittamisen rinnalla, joten pieni ulkoinen patistus voi olla paikallaan.
  7. Kuuntele kehoasi. Jos kätesi kipeytyvät harjoittelun aikana, tekniikkaasi pitää todennäköisesti hioa. Kipein käsin harjoittelu ei kannata, vaan silloin on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen tai verrata omaa suoritusta opasvideoihin ja koittaa paikantaa epäpuhtaudet.

Sorminäppäryyden ja tekniikoiden harjoittelulle on monia hyviä syitä, mutta niistä ei loppupeleissä kannata stressata liikaa. Jos siis Hanonista muodostuu kirosana ja Czerny saa savun nousemaan korvista, on tauon paikka ja aika vain nauttia soittamisesta.

Harjoittelun ei pitäisi tapahtua (liikaa) nautinnon kustannuksella. Pianon kohdalla on sitä paitsi niin monia osa-alueita, että harjoittelun ei koskaan tarvitse käydä tylsäksi. Keskitytkö seuraavaksi nuottien lukemiseen? Kuuntelemiseen? Musiikkiin liittyviin tunteisiin? Soittoasentoon? Vaihtoehtoja riittää, eikä sorminäppäryyden tarvitse nousta muiden yläpuolelle.

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.