Kun pianonsoiton harjoittelun aloittaa ensimmäistä kertaa, sen ääressä ei pysty ihmeisiin. Pelkkä soittimeen tutustuminen voi viedä oman aikansa, teoriapuolikin vaatii usein syvempää perehtymistä, ja prosessi voi kokonaisuudessaan tuntua todella työläältä. Sinnikäs harjoittelu kantaa kuitenkin hedelmää, ja pikkuhiljaa pystyt soittamaan suosikkikappaleitasi, kenties säveltämään omaa musiikkia ja ennen kaikkea nauttimaan soittamisesta.

Omia suosikkikappaleita voi kuitenkin soittaa, vaikka taidot eivät olisi "vaaditulla tasolla"; niitä voi soittaa vähän kieli poskessa ja sinne päin, sillä eihän musisoinnin tarvitse olla vakavaa, mutta vielä parempi on madaltaa kynnystä ja yksinkertaistaa kappaleita. Tämänkertaisessa artikkelissa pohdimme sitä, miksi kappaleita ja harjoituksia kannattaa helpottaa ja miten se käytännössä onnistuu.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa Piano
Elise
5
5 (4 arvostelua)
Elise
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (7 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
5
5 (3 arvostelua)
Tiia
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elsa
5
5 (1 arvostelua)
Elsa
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
Tiia
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Svetlana
Svetlana
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Moonika
Moonika
10€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aet
Aet
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elise
5
5 (4 arvostelua)
Elise
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (7 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
5
5 (3 arvostelua)
Tiia
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Elsa
5
5 (1 arvostelua)
Elsa
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Tiia
Tiia
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Svetlana
Svetlana
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Moonika
Moonika
10€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aet
Aet
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Miksi kappaleiden yksinkertaistaminen kannattaa?

Pianonsoiton harjoittelijat yksinkertaistavat kappaleita varmasti eri syistä – tässä niistä yleisimmät:

  • Kappale on liian pitkä. Aloittelevan pianistin voi olla vaikea hallita suuria kokonaisuuksia, jolloin kappale kannattaa pilkkoa osiin. Näin harjoittelussa pysyy fokus ja omaa kehitystä on helpompi seurata.
  • Kappale on liian vaikea. Toisinaan tulee vastaan kappaleita, joiden nuotit on helppo ymmärtää mutta joihin sormet eivät yksinkertaisesti taivu.
  • Nuotinnos on täyttä hepreaa. Jos nuottien lukeminen on vielä työn alla, haastavampien kappaleiden nuotit voivat vaikuttaa täysin vieraalta kieleltä. Tällöin on hyvä yksinkertaistaa kappaleen piano-osuuksia ja keskittyä niiden keskeisimpiin elementteihin.
  • Liian korkeat tavoitteet laskevat intoa. Oli kyse nuottien lukemisesta, soittamisesta tai tekniikkaharjoituksista, jos harjoittelussa haukkaa liian ison palan, soittomotivaatio voi kadota tuhka tuuleen.
  • Soitettavien kappaleiden määrä moninkertaistuu. Vaikeita kappaleita ei ole rajattu vain parhaille soittajille, vaan niitä voi kokeilla kuka tahansa. Kappaleet on tehty soittamista varten, ja jos jonkun kohdalla se vaatii yksinkertaistamista, olkoon niin. Tärkeintä on löytää kappaleita, joista itse on kiinnostunut ja joiden soittamisesta nauttii.
  • Kappaleesta voi tulla merkityksellisempi. Kun yksittäistä kappaletta treenaa paljon ja tuunaa itse, siitä voi kasvaa merkityksellisempi. Aluksi yksinkertaistaminen voi siis vain madaltaa soiton kynnystä, mutta kun taidot kehittyvät, yksinkertaistettuun versioon voi lisätä omia elementtejä ja siitä voi tehdä itsensä näköisen.

Yksinkertaistamiselle ja helpottamiselle on siis monia syitä, ja sitä voi lähestyä monella tapaa. Kaikkia niitä kuitenkin yhdistää sama tavoite eli kehittyä soittajana. Yhdelle se tarkoittaa uuteen genreen tutustumista yksinkertaistetuilla kappaleilla, toiselle taas motivaatioboostia oman suosikkikappaleen soittamisesta.

Kappaleiden yksinkertaistaminen ei kuitenkaan ole keltanokalle helppo tehtävä, vaan siinä tarvitsee usein ammattilaisen tai ainakin kokeneemman pianistin apua. Joissain tilanteessa paras vaihtoehto voi olla sävellajin tai rytmin muuttaminen, toisissa taas ”ylimääräisten” sävelten pudottaminen.

Lapsi soittamassa valkoista Yamaha-pianoa
Helponnettuja kappaleita hyödynnetään erityisesti koulun musiikkitunneilla sekä aloittelijoiden kanssa. (Kuva: Unsplash/Siniz Kim)

Miten yksinkertaistaminen käytännössä onnistuu?

Itselle sopivien kappaleiden löytäminen ja haastavampien kappaleiden yksinkertaistaminen onnistuvat parhaiten soitto-opettajan valvovan silmän alla. On kuitenkin muutamia yleisvinkkejä, joita myös aloittelijat voivat soveltaa omin nokkineen. Yksi näistä on yksityiskohtiin keskittyminen ja pilkkominen.

Kun olet valinnut uuden harjoituskappaleen, sitä harvoin kannattaa lähestyä kokonaisuutena. Aluksi kappaletta kannattaa kuunnella ja analysoida: minkälainen rakenne ja melodia siinä on, minkälaisista sekvensseistä se koostuu ja onko siinä variaatioita? Kuuntelemalla opit kappaleen rakenteen ja tunnistat sen pienemmät rakennuspalaset.

Kun siirryt harjoittelemaan, on hyvä keskittyä näihin rakennuspalasiin. Tietyt osiot ovat varmasti hankalampia kuin toiset, joten erityisesti niitä kannattaa harjoitella irrallaan. Kun jaat kappaleen pienempiin osiin, kokonaisuus on helpompi hahmottaa, ja harjoittelu on näin myös tehokkaampaa.

Pilkkomista voi soveltaa myös käsien välille: hankalaa kohtaa harjoitellessa voi soittaa vasemmalla kädellä vain yhtä ääntä ja oikealla nuottien mukaan, mutta kädet voi myös harjoitella täysin toisista irrallaan. Tähän oikeastaan kiteytyykin yksinkertaistamisen idea: saada harjoiteltavat osuudet tavalla tai toisella muotoon, jonka harjoittelija pystyy omaksumaan.

Jos pilkkominen ei itsessään riitä, pilkottuja osuuksia voi helpottaa entisestään. Yksi toimiva ja yksinkertainen tapa on laskea tempoa eli soittaa hitaammin, mitä hyödynnetään esimerkiksi asteikkojen harjoittelussa. Kun osiot alkavat sujua, tempoa voi asteittain nostaa. Tämä toimii molempiin suuntiin: temmon laskeminen usein helpottaa soittamista, nostaminen taas vaikeuttaa sitä.

Opit soittamaan pianoa parhaiten konkreettisilla soittoharjoituksilla, joten jos harjoittelu sujuu ja soittaminen on mukavaa, kappalevalinnoista ei kannata ottaa liikaa stressiä. (Kuva: Unsplash/Jonathan Chng)

Oletko koskaan haaveillut pianonsoiton ja laulamisen yhdistämisestä? Se voi kuulostaa mahdottoman vaikealta, mutta sinnikkäällä ja oikeanlaisella harjoittelulla kuka tahansa pystyy siihen!

Pääsoinnut ja sointujen pilkkominen

Kappaleita voi lähteä pelkistämään myös sointujen tasolla. Tänä päivänä monet kappaleet rakentuvat muutaman pääsoinnun varaan, joten niiden tunnistaminen on usein hyvä paikka aloittaa. Koita siis paikantaa ja nimetä kappaleen soinnut, ja voit tarvittaessa kirjoittaa ne nuottirivien yläpuolelle.

Otetaan esimerkki: C-duuriasteikossa kappaleen melodiassa ja soinnuissa käytetään pääasiassa siihen kuuluvia säveliä eli c, d, e, f, g, a, h ja c. Näistä (ja muista sävellajeista) voi erottaa 3 niin sanottua pääsointua: I:n asteen perussointu, IV:n asteen sointu ja V:n asteen kvinttisointu.

Tämä voi vaikuttaa monimutkaiselta, jos teoriaopinnot ovat vielä alkutekijöissään, mutta tärkeitä on muistaa nuo roomalaiset numerot eli 1, 4 ja 5. Niiden avulla voi laskea, mitkä soinnut ovat sävellajin pääsoinnut – C-duurissa ne ovat siis c, f ja g, joilla pystyy soittamaan valtavan määrän kappaleita. Jos edessäsi on siis haastava duurikappale, poimi siitä pääsoinnut ja soita aluksi vain niitä.

Jos taas kappaleen soinnut tuottavat ongelmia, nekin voi pilkkoa osiin: C-duurisoinnusta voi soittaa vain c-, e- tai g-sävelen, myöhemmin kaksi säveltä yhdessä ja lopulta kaikki kolme. Voit samalla vertailla, miten sointu muuttuu, kun yhdistelet sen säveliä eri tavoin.

Yksinkertaistamista voi siis lähestyä monella tavoin, ja yhden kappaleen eri osioitakin voi helpottaa eri keinoin. Aloittelijalle tämä kaikki voi tuntua turhan työläältä, ja parhaiten se onnistuu pianonopettajan avustuksella. Tärkeintä olisi, että jokainen löytää mieluisan tavan harjoitella ja nauttii soittamisesta; ei väliä, vaikka se vaatisi riman laskemista!

Monimutkaista nuottikirjoitusta

Pianon soittamisesta ei pitäisi tulla ensimmäisenä mieleen tämä...

Nainen nauramassa pianon ääressä

...vaan tämä.

Piano-opettajan rooli harjoittelussa

Piano ei ole soittimena helpoimmasta päästä, minkä takia monet turvautuvat ainakin aluksi soittotunteihin. Säännöllinen opetus tuo harjoitteluun rakennetta ja sen avulla varmistetaan, että harjoittelu lähtee oikeaan suuntaan. Nuottien lukeminen ja soittotekniikka ovat vain yksittäisiä harjoittelun osa-alueita, ja kokonaisvaltainen treenaaminen voi olla omatoimisesti vaikeaa.

Pianonsoiton opettaja helpottaa paljon myös sopivien kappaleiden ja harjoitusten löytämisestä. Kokenut opettaja pilkkoo kappaleet siis hetkessä osiin, yksinkertaistaa niitä ja tekee näin harjoittelusta tehokkaampaa. Vaikket siis haluaisi sitoutua pitkäaikaiseen opetukseen, voit käydä muutamalla tunnilla, pyytää opettajalta apua suosikkikappaleen yksinkertaistamisessa ja jatkaa taas itsenäistä työtä.

Olemme tässä artikkelissa keskittyneet yksinkertaistamiseen, mutta on hyvä muistaa, että sille kannattaa olla hyvä syy. Halu soittaa oma suosikkikappale tai tarve oppia kappale nopeasti ovat niistä parhaita, mutta liiallinen yksinkertaistaminen hidastaa helposti myös kehitystä. Haaste on aina paikallaan, ja tehokkaassa harjoittelussa sitä on aina sopivasti – ei liikaa eikä liian vähän.

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.