Kitara on monella mittarilla maailman suosituin soitin. Villeimpien arvioiden mukaan jopa 700–800 miljoonaa ihmistä ovat joskus soittaneet tai soittavat yhä kitaraa eli noin 10 % maapallon väestöstä. Kitaran suosiolle keksii monia syitä:
- Monipuolisuutensa ansiosta se sopii lähes jokaiseen musiikkityyliin.
- Se on edullinen ja laajalle levinnyt, mikä tekee kitaransoiton aloittamisesta helppoa.
- Kitara ei ole soittimena vaikeimmasta päästä, ja alkeiden opettelu onnistuu vaikkapa ilmaiseksi kotoa käsin.
Harrastajien määrä kulkee käsi kädessä opettajien määrän kanssa: mitä enemmän on soittajia, sitä enemmän etsitään opetusta. Kuulutko sinäkin tähän joukkoon, joka haluaa jakaa kitaratietouttaan eteenpäin yksityisopettajana? Tämä artikkelipaketti tarjoaa vinkkejä asiakkaiden löytämiseen, tuntien hinnoitteluun ja etätuntien järjestämiseen.
Kitaransoiton opetus yksityisopettajan avulla Superprofissa!
Miten opettaja saa oppilaita?
Koska kitaransoittajia ja soitto-opettajia on paljon, uutena opettajana on hyvä pyrkiä erottumaan joukosta. Tämä voi onnistua monella tavalla, kuten suuntaamalla opetuksen
- tietylle ikäryhmälle, kuten lapsille ja nuorille
- tiettyyn genreen, kuten jazziin tai rockiin
- tietyn tasoisille soittajille, kuten aloittelijoille.
Joukosta voi erottua myös toteutuksessa. Kattavan kotistudion avulla voi esimerkiksi tarjota laadukkaita etätunteja (tästä lisää kohta) ja tehdä koukuttavaa somesisältöä, kuten soitto- ja vinkkivideoita, ja houkutella sitä kautta asiakkaita. Tavoitteena on siis paikantaa ”oma juttu”, ja rakentaa opetus sen ympärille.
Yksityisopettajana voi tietysti menestyä myös jokapaikanhöylänä, jolloin valttikortti voi olla vaikkapa muita edullisemmat hinnat. Kaikkien miellyttäminen on kuitenkin vaikeaa. Se hankaloittaa myös markkinointia, koska keski-ikäisiin rock-miehiin puree erilainen mainonta kuin pienten lasten vanhempiin. Voikin olla, että jokapaikanhöylä miellyttää vähän kaikkia muttei riittävästi ketään.
Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään.
Ruger Hauer, Jokaiselle jotakin
”Omaa juttuaan” voi etsiä myös asiakkaista käsin. Jos opettajana keksii esimerkiksi uuden kitaratrendin, opetustarpeen tai alustan, jolla potentiaaliset asiakkaat lymyävät, oppilaita voi löytyä olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Opettajana menestymiseen ei olekaan yhtä oikeaa reseptiä. Yksi voi erottua varhaiskasvatustaidoilla, toinen jazz-tietämyksellä, kolmas edullisilla hinnoilla ja neljäs esiintymiskokemuksella. Hyviä omia juttuja on monenlaisia, ja jokaisen kannattaa etsiä omaansa.
Kitaratunnit Helsinki Superprofin yksityisopetuksessa!

Aktiivista markkinointia
Kun oma painopiste ja opettajaidentiteetti alkavat hahmottua, niitä kannattaa painottaa markkinoinnissa. Tässä yleisimpiä markkinointikanavia:
- Eri some-alustoilla voi jakaa tietoa opetuksesta mutta myös yleistä kitara-aiheista sisältöä, kuten soittovideoita ja aloittelijoille suunnattuja vinkkejä.
- Omille verkkosivuille tai blogiin voi koota kaiken tarpeellisen, kuten tietoa itsestä opettajana, tunneista, opetustavoista ja kitaran soittamisesta, esimerkiksi aloittelevan kitaristin materiaalipankki.
- Lehtiin ja ilmoitustauluille voi laittaa fyysisiä ilmoituksia, jotka tavoittavat erityisesti vanhempia ja paikallisia ihmisiä.
- Suusta suuhun -markkinoinnissa omia palveluitaan voi toitottaa kavereille, perheenjäsenille, kollegoille ja tutuille.
- Yksityisopetusalustoille voi luoda opettajaprofiilin, jonka kautta kitaratunneista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä. Esimerkiksi Superprof tarjoaa kohtauspaikan yksityisopettajille ja kaikille, jotka haluavat oppia soittamaan kitaraa.
Kitaraopettajana voi hyödyntää näitä kaikkia, mutta tässä kannattaa jälleen miettiä kohdeyleisöä. Nuoret ihmiset tavoittaa todennäköisesti parhaiten TikTokissa tai Instagramissa, lasten vanhemmat Facebookissa ja seniorit perinteisillä mainoksilla.
Hyvä markkinoinnin tavoite onkin tavoittaa oikeat silmäparit, ei kaikkia mahdollisia. Tämä onnistuu parhaiten maksullisilla mainoksilla, jolloin mainoksen voi kohdentaa esimerkiksi tietyn ikäisille tai kitaransoitosta kiinnostuneille ihmisille.
Päädyitpä mihin tahansa kanaviin, yritä markkinoida mahdollisimman aktiivisesti. Mainoksiin voi esimerkiksi sisällyttää porkkanan, jossa lukija saa ilmaisen harjoittelupaketin tai alennuskoodin yhteystietojaan vastaan. Näin saat puhelinnumeron ja sähköpostin, johon ottaa suoraan yhteyttä.
Tällä tavalla mainonta ei riipu siitä, klikkaako lukija mainoksen linkkiä vai ei, vaan siihen pystyy vaikuttamaan itse. Ilmainen tutustumiskerta tarjoaa samalla tavalla opettajalle mahdollisuuden asiakkaan hurmaamiseen, mitä kannattaa hyödyntää! Esimerkiksi kitaratunteja Tampere löytyy meiltä paljon!

Kitaratuntien hinnoittelu
Hinnoittelulla on tärkeä rooli asiakkaiden saamisessa, ja jokainen yksityisopettaja joutuu miettimään tuntiensa hintoja. Tässä vinkkejä sopivan hintatason etsimiseen:
- Mieti, kuinka paljon yhdestä tunnista pitäisi jäädä käteen. Soitto-opettajan työ on paljon muutakin kuin opettamista, kuten tuntien suunnittelua, mikä pitää huomioida hinnoissa. Opettaminen voi vaatia myös tilavuokria, välineiden hankintaa ja matkakuluja – veroja, laskutuspalveluita ja eläkemaksuja unohtamatta.
- Tutustu tarjontaan. Jos aiot tarjota tunteja Superprofilla, perehdy alustan muiden kitaraopettajien hintoihin ja siihen, miten he perustelevat hintojaan. Jos keskihinta on 35 euroa, millä perusteella tarjoaisit halvempia tai kalliimpia tunteja?
- Huomioi omat vahvuudet ja tausta. Lopullinen hinta riippuu pitkälti opettajasta, kuten hänen soitto- ja opetustaidoistaan. Pätevä musiikinopettaja voi hyvällä omatunnolla pyytää soittotunnista enemmän kuin opiskelija tai kotikitaristi.
- Suunnittele tuntien sisältöä ja tasoa. Jos tavoitteena on opettaa kitaransoiton alkeita, opetus voi olla edullisempaa kuin jazz-improtunnit tai biisinkirjoituskurssit. Pohdi, haluatko tarjota eri hintoja eri tunneille ja asiakkaille.
- Ole joustava. Hintoja ei kannata kirjoittaa kiveen: jos asiakkaita ei tahdo löytyä, kokeile, auttaisiko hintojen pudottaminen. Jos taas asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista ja opettajaprofiili täyttyy ylistyssanoista, hintoja voi kenties korottaa kokemuksen myötä.
- Tarjoa ensimmäinen tunti ilmaiseksi. Ilmainen tutustumiskerta kannattaa tarjota markkinointimielessä, sillä se tarjoaa opettajalle mahdollisuuden vaikuttaa, mutta se kasvattaa myös potentiaalisten asiakkaiden määrää.
Hintoja on hyvä miettiä ajatuksella, sillä ne painavat monen vaakakupissa. Yksityisopetus on aina ylimääräinen satsaus, ja kitaransoittoa voi opiskella myös omatoimisesti ja ilmaiseksi. Hinnat eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa – halvalla voi saada myös hyvää, ja hintoja voi aina muuttaa, joten niiden takia ei kannata menettää yöuniaan. Voit aloittaa etsimällä kitaratunteja Turku!

Kitaratunnit etänä
Kaikenlaisten etätuntien suosio on kasvanut viime vuosia – osittain koronan myötä – eikä kitaransoitto ole tässä poikkeus. YouTuben miljoonat kitaravideot ovat osoitus siitä, että kitaratietoutta voi jakaa myös etäyhteydellä, mutta se vaatii kotistudioon satsausta.
Soittovehkeiden lisäksi kotoa (tai työpaikalta) pitäisi löytyä vähintään nämä:
- Kamera tai kameroita. Mitä useamman kuvakulman asiakkaalle voi tarjota, sitä monipuolisempaa opetus on.
- Mikrofoni. Mitä laadukkaampi mikki, sitä paremmin se poimii kitaran ja opettajan äänet ja vaimentaa ulkopuolisen hälinän.
- Kuulokkeet, mieluusti langalliset, koska Bluetoothissa voi olla pieni viive.
- Nettiyhteyden, mieluusti langallisen, koska se on WiFiä luotettavampi ja tasaisempi.
Kun tähän lisää videopuheluohjelman, kuten Zoomin, paketti alkaa olla kasassa. Jos etäopetukseen haluaa kuitenkin satsata kunnolla, ostoskoriin voi laittaa myös erillisen äänikortin (ns. audio interfacen), joka välittää kitaran ja mikrofonien äänet suoraan tietokoneeseen.
Erillistä striimausohjelmaa (esim. OBS Studio) kannattaa myös harkita. Vaikka kitaraopetus nojaa etukameraan, OBS:n avulla on helppoa liikkua näkymästä toiseen ja yhdistellä niitä. Joskus voi olla esimerkiksi tarvetta zoomata kitaran kaulalle tai näyttää samaan aikaan opettajaa ja soitettavan kappaleen nuotteja.
Kotistudiota voi rakentaa pala palalta, mikä sataa kaikenlaisten kitaratuntien laariin. Kotistudion vehkeet sopivat hyvin lähiopetukseen, ja ne helpottavat myös soitinten nauhoittamista, biisien tekemistä ja sisällöntuotantoa, mistä on hyötyä markkinoinnissa.