Soittotuntien tarjoaminen on loistava tapa jakaa omaa tietotaitoaan ja intohimoaan eteenpäin ja tienata siinä sivussa. Se onkin monen unelma, toteuttaa itseään ja tuoda samalla leipä pöytään. Tässä piilee kuitenkin pieni mutta: mistä löytää asiakkaita?
Jokainen opettaja pohtii samaa, sillä ilman tasaista asiakasvirtaa pöytään tuotava leipä voi jäädä pieneksi. Vastauksen löytäminen onkin avain kannattavaan opetustoimintaan, ja tämän artikkelin tavoitteena helpottaa etsimistyötä pohtimalla
- kohdeyleisön merkitystä
- käytännön markkinointikanavia
- aktiivista markkinointia.
Kysynnän ja tarjonnan tasapainottelu
Yksityisopetukseen ja kitaratunteihin pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Kitara kuuluu suosituimpien soittimien joukkoon, ja ihmiset ympäri maailmaa haluavat oppia sitä. Asiakkaiden löytäminen ei jää siis kysynnän puutteesta kiinni.
Aloittelevan opettajan ei pidä kuitenkaan ajatella, että innokkaita oppilaita löytyy heti jonoksi asti. Kitaran suursuosio on poikinut markkinoille myös monen monta kitaraopettajaa, jotka kilpailevat asiakkaista.
Opettajien määrä ei yllätä, sillä kitaristeilla on kaksi pääväylää hankkia tuloja – opettaa tai esiintyä – ja jälkimmäisessä menestyminen on vielä monin kerroin vaikeampaa! Asiakkaiden hankkiminen vaatii siis vaivannäköä ja joukosta erottumista.
Monet kitaransoiton opettajat tarjoavat kaikenlaisia tunteja kaikenlaisille soittajille. Paperilla mahdollisimman laajan joukkion miellyttäminen kuulostaa hyvältä, mutta vaarana on, että opetuspalvelut ja niiden markkinointi eivät miellytä riittävästi ketään.
Jokaisen aloittelevan opettajan kannattaakin miettiä, mitkä omat vahvuudet opettajana ovat, millaiseen opetukseen ne sopivat ja kenelle tunteja haluaa tarjota. Kohderyhmää voi rajata esimerkiksi iän mukaan, jolloin tunteja tarjoaa ensisijaisesti lapsille tai aikuisille.
Käytännössä tämä kaventaa potentiaalisten asiakkaiden määrää, mikä voi kuulostaa pelottavalta, mutta todellisuudessa se tuo markkinointiin lisää pontta. Kitaratunteja ei nimittäin kannata markkinoida samalla tavalla keski-ikäisille rock-miehille ja pienille lapsille (eli heidän vanhemmilleen)!
Iän lisäksi voi miettiä esimerkiksi musiikkityyliä, soittotaitoa tai sijaintia ja rajata kohdeyleisöä sen mukaan. Tavoitteena on löytää valttikortti, joka 1) auttaa erottumaan muista opettajista ja 2) kiinnostaa asiakkaita eli vastaa kysyntään.
Olisiko kitaratunnit Helsinki oikea vaihtoehto sinulle?

Toinen artikkelimme esittelee kitaratuntien järjestämistä etänä, joten suuntaa tarvittaessa sinne!
Käytännön markkinointikeinoja
Ensimmäinen askel markkinoinnissa on siis miettiä, kenelle omia palveluitaan markkinoi, eli tunnistaa kohdeyleisö. Samalla kannattaa miettiä, miten potentiaaliset asiakkaat tavoittaa parhaiten. Lapset ja nuoret majailevat TikTokissa, mutta idea yksityisopetuksesta tulee usein vanhemmilta, joten mistä heidät löytää? Tässä muutamia yleisimpiä markkinointikanavia.
Suusta suuhun -markkinointi
Suusta suuhun -markkinointi on parhaimmillaan todella tehokasta. Siinä tavoitteena on kertoa kavereille, perheelle, kollegoille, tutuille ja tutun tutuille, että on alkanut tarjoamaan soittotunteja.
Tässä voi painottaa kohdeyleisöä (kuten lapsiperheitä), mutta suusta suuhun -markkinoinnissa enempi on aina parempi, sillä viestit kulkevat tehokkaasti myös kohderyhmien välillä. Vaikka naapurin Pentti ei kuuluisi kohdeyleisöön, hänen kummilapsensa saattaa kuulua.
Suusta suuhun -markkinoinnin teho perustuu tuttuuteen: kun suositus tai vinkki tulee tutulta henkilöltä, siihen tarttuu helpommin.
Some-markkinointi
Markkinoinnissa kannattaa hyödyntää myös some-alustoja, sillä kaikki on tätä nykyä netissä. Somen interaktiivisuus sopii loistavasti kitaratunteihin, sillä päivityksiin voi lisätä kuvia, videoita ja musiikkia, kuten itseään soittamassa tai soittovinkkejä.
Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa kannattaakin jakaa säännöllisesti kitara-aiheista sisältöä. Suora tuntien markkinointi voi poikia asiakkaita, mutta tileillä kannattaa jakaa myös coverbiisejä, tekniikkavinkkejä ja muuta mielenkiintoista, mikä houkuttelee klikkauksia.
Jos markkinointibudjetissa on tilaa, somessa kannattaa hyödyntää myös maksullisia mainoksia. Näin mainokset voi kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen, sijainnin tai kiinnostuksenkohteiden mukaan, jolloin mainos tavoittaa varmasti halutun yleisön.
Tai ehkäpä kitaratunnit Jyväskylä sopisi sinun tarpeisiisi paremmin.
Omat verkkosivut ja blogi
Omille palveluilleen voi rakentaa myös ”ankkuripaikan”, kuten verkkosivut tai blogin, joka kokoaa kaiken tarpeellisen yhteen paikkaan. Sivustolla voi esitellä esimeriksi omat yhteystiedot, koulutuksen, erikoistaidot sekä tietoa opetuspalveluista ja -tavoista.
Tavoitteena on houkutella sivustolle kävijöitä, joten sisällössä kannattaa painottaa houkuttelevuutta – ei pelkästään opetustarjontaa vaan myös sisältöä, joka auttaa kohdeyleisöä, kuten aloittelijoille suunnattuja blogitekstejä. Tässä kannattaa tutustua avainsanoihin ja SEO-optimointiin, jotta sivusto miellyttää asiakkaiden lisäksi hakukoneita.
Yksityisopetusalustat
Netissä on monia sivustoja, joilla yksityisopettajat voivat tarjota palveluitaan. Esimerkiksi täällä Superprofissa on Suomessa yli 70 kitaransoiton opettajaa, jotka saavat suunnitella ja hinnoitella palvelunsa vapaasti. Superprofille liittyminen on helppoa ja ilmaista, ja se sopii niin innokkaille kotikitaristeille kuin musiikkipedagogeillekin!
Fyysiset mainokset
Markkinoinnissa voi hyödyntää myös perinteisiä tapoja, kuten fyysisiä ilmoituksia ja lehtimainoksia. Vaikka verkkomarkkinointi on ajanut molemmista ohi, perinteisillä tavoilla voi tavoittaa erityisesti vanhempia sekä paikallisia, jotka asioivat tutuissa paikoissa ja lukevat tuttuja lehtiä.

Passiivisesta aktiiviseen
Monet kitaraopettajat hyödyntävät joitakin yllä esiteltyjä kanavia, ja ne voivat kaikki poikia asiakkaita. Niiden kääntöpuolena on kuitenkin passiivisuus: lehti-ilmoitus tai some-postaus voi tavoittaa halutun yleisön, mutta siihen ei voi itse vaikuttaa, soittaako lukija mainoksen numeroon tai klikkaako hän postauksen linkkiä.
Jos markkinointiin haluaa lisätehoa, opettajana kannattaa miettiä keinoja, joilla ohjat saa omiin käsiinsä. Maksulliseen mainokseen tai some-postaukseen voi esimerkiksi sisällyttää porkkanan, jonka avulla saa potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot.
Markkinoinnissa voi tarjota vaikkapa ilmaista harjoittelumateriaalia, ilmaisen opetusvideon tai alennuskoodin yhteystietoja vastaan. Kun lukija tarttuu porkkanaan, markkinoinnista tulee aktiivista: nyt opettajalla on sähköposti ja puhelinnumero, johon voi ottaa suoraan yhteyttä.
Mikä parasta, yhteystietojen päässä on henkilö, joka on varmasti kiinnostunut kitaransoitosta. Hyvä seuraava askel onkin tarjota uusi porkkana, kuten ilmainen tutustumiskerta, jonka avulla asiakkaan vakuuttamisessa pääsee kuskin paikalle.
Ilmainen ensimmäinen tunti on hyvä markkinointikeino, varsinkin kitaransoitossa, jossa riittää yksityisopettajia. Sen avulla asiakkaan ei tarvitse ostaa sikaa säkissä, ja opettajana pääsee vaikuttamaan ostopäätökseen. Löydä kitaratunteja Tampere.
Tutustumiskertaan kannattaa panostaa, sillä se on ensimmäinen ja mahdollisesti viimeinen mahdollisuus asiakkaan vakuuttamiseen. Tapaaminen on hyvä suunnitella ja räätälöidä asiakkaan tason ja toiveiden mukaan.
On tärkeää, että asiakas oppii tunnilla jotakin. Opettajan kannalta tärkeämpää on kuitenkin se, että tunti poikii lisätunteja. Voi siis olla, että tunnilla ei kannata opettaa yleisimpiä sointuja tai otteita vaan esimerkiksi asiakkaan suosikkikappaleen riffi, jota on hauska soittaa kotona. Tylsempään ”lihaa ja perunaa” -osastoon voi mennä sitten, kun asiakkuus on varma.

Kitaratunteja voi markkinoida monella tavalla. Niiden tehokkuus riippuu paljon markkinoitavasta palvelusta ja sen kohdeyleisöstä. Some-markkinointi ei ole automaattisesti perinteistä lehtimainosta parempi, vaan se riippuu tilanteesta. Kehitä taitojasi kitaransoitossa ja etsi kitaratunteja Turku!
Aloittelevan kitaraopettajan kannattaakin miettiä, miten omat palvelut tavoittavat kohdeyleisön parhaiten. Jos tämä on vaikeaa, eri kanavia ja keinoja kannattaa kokeilla rohkeasti, sillä markkinoinnista on harvoin haittaa – paitsi taloudellista, jos siihen satsaa rahaa.
Kun kokemusta ja asiakkaita karttuu, markkinointikanavat alkavat erottua toisistaan tehokkuudessa. Tehokkuutta kannattaa myös aktiivisesti mitata, esimerkiksi markkinointityökaluilla tai asiakaskyselyillä, jotta energiaa ja aikaa ei mene hukkaan.
Oli väylä mikä tahansa, markkinoinnissa kannattaa pyrkiä aktiivisuuteen, missä asiakkaiden yhteystietojen houkuttelu porkkanoilla ja ilmaiset ensimmäiset tapaamiset auttavat paljon. Ei siis muuta kuin tsemppiä opettajauran alkumetreille ja asiakkaiden etsimiseen!