Haaveiletko joogaopettajan urasta? Olet otolliseen aikaan liikkeellä, sillä joogan suosio on huipussaan Suomessa ja maailmalla, ja sen odotetaan vain kasvavan. Kun joogan harrastajien määrä kasvaa, tarvitaan myös uusia opettajia!

Joogaopettajaksi ryhtyminen vaatii kuitenkin satsauksia. Harrastustaustan lisäksi tarvitaan teoriatietoa ja ohjausosaamista, joita monet hankkivat joogakoulutuksista. Joogaopettajana pitää myös osata erottua joukosta, koska joogabuumi tuo alalla koko ajan enemmän osaajia ja kilpailua.

Tämän artikkelipaketin voi ajatella johdatuksena joogaopetuksen aloittamiseen, sillä se esittelee muun muassa

  • joogakoulutuksia ja niiden valintaa
  • koulutusten merkitystä
  • joogaopettajan brändin rakentamista ja markkinointia.

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Joogaopettajan koulutus

RYT-kurssit, intensiivikurssit, etäkurssit, lyhytkurssit, työpajat, retriitit… Joogaopettajat voivat hankkia osaamista monella eri tavalla, mutta kaikki koulutukset eivät ole saman arvoisia. Sopivan kurssin löytäminen vaatiikin aiheeseen perehtymistä, mikä on aiheena ajankohtaisempi kuin koskaan, sillä yhä useammat unelmoivat joogaopettajan ammatista.

Joogakoulutukset voi jakaa karkeasti kahtia

  1. pitkiin kursseihin, joista saa opetukseen suunnatun todistuksen tai sertifikaatin
  2. lyhyisiin kursseihin, jotka keskittyvät tiettyyn joogan osa-alueeseen.

Jos tavoitteena on opettaa joogaa pitkällä tähtäimellä, pitkiä kursseja on vaikea voittaa. Ne lähestyvät joogaa monipuolisesti, ja niistä saatava todistus on mustaa valkoisella opettajan pätevyydestä. Joogastudiot ja jatkokoulutukset voivat myös vaatia opettajiltaan todistuksia ja sertifikaatteja, varsinkin ulkomailla.

Ns. RYT200-koulutus on vaihtoehdoista yleisin. RYT on lyhenne sanoista ”Registered Yoga Training” ja vastaa kansainvälisen Yoga Alliance -järjestön kriteerejä – 200 kertoo puolestaan opetustuntien määrän.

RYT-sertifikaatin saatuaan opettaja voi liittyä joogaopettajien kansainväliseen rekisteriin.

Monet 200-kursseista järjestetään viikonloppuopetuksena, jolloin tapaamiset on ripoteltu useammalle kuukaudelle, esimerkiksi yhdeksälle. Muu ajasta keskittyy itsenäisiin opintoihin ja joogan harjoitteluun.

Lyhyet kurssit sopivat puolestaan kaikille, jotka ovat jo suorittaneet ”perusopinnot” tai joille pidemmät kurssit eivät ole vaihtoehto. Lyhytkurssit voivat keskittyä esimerkiksi joogan opettamiseen tietylle ryhmälle, kuten lapsille tai raskaana oleville, tai tiettyyn joogatyyliin.

Nainen polvillaan matolla auringonvalossa
Ulkomailla opiskelu voi yhdistää koulutuksen, matkailun ja joogan ytimen etsimisen. Kuva: Unsplash/Jared Rice

Tässä muutamia vinkkejä koulutuksen valintaan:

  • Mieti, haluatko suorittaa kurssin Suomessa vai ulkomailla. Intia ja Bali ovat suosittuja koulutusmaita.
  • Tarkista koulutuksen sertifikaatit: RYT-sertifiointi osoittaa, että koulutuksen sisältö vastaa kansainvälisiä standardeja, mutta se ei yksin takaa laatua.
  • Varmista, että koulutus vastaa joogatyyliäsi. Useampaan tyyliin keskittyminen voi tehdä opetuksesta pintapuolista.
  • Painota koulutuksen valinnassa opettajia ja heidän kokemustaan, sillä käytännön toteutus on heidän harteillaan.
  • 15–25 hengen ryhmät ovat oppimisen kannalta ideaaleja.

Opettaminen ilman joogakoulutusta

Joogakoulutukset lähestyvät joogaa yleensä monelta kantilta, kuten joogan filosofiaa ja historiaa, ihmisen anatomiaa, asanoita, joogatyylejä, hengittämistä, meditaatiota ja joogan opettamista. Niistä voikin saada paljon irti, mutta opettaminen voi onnistua myös ilman koulutusta.

Tämä johtuu siitä, että ”joogaopettaja” tai ”joogi” ei ole Suomessa (tai monessa muussakaan maassa) suojattu ammattinimike. Periaatteessa kuka tahansa voi siis tarjota joogatunteja mestarijoogina. Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta sille on syynsä.

Vaikka joogaopettajana suorittaisi yhden 200 opetustunnin koulutuksen, se on laajuudeltaan melko suppea – ainakin monen muun koulutuksen rinnalla. Koulutuksesta voi saada hyvät työkalut joogan opettamiseen ja tiettyyn joogatyyliin, mutta joogatyylejä ja lähestymistapoja on niin monia, että ”pätevä” opettaja voi olla pätevä vain pienessä osassa joogaa.

Laajuus onkin yksi syy sille, miksi joogaa on vaikea säännöstellä tai valvoa. Osaamista voi hankkia myös muilla keinoin, kuten pitkäaikaisella harrastamisella, joogamatkoilla tai itsenäisillä opinnoilla.

Jos siis opettajalta ei löydy joogaopettajan papereita, hänen pitää keksiä tapoja, joilla paikata niiden puutetta. Koulutukset painavat monen asiakkaan vaakakupissa, mutta joillekin opetuksen laatu, opettajan persoona tai tuntien edullisuus voivat viedä voiton.

Naisia joogaamassa joogatunnilla
Uran alkupuolella joogaopettajan töitä voi saada esimerkiksi sijaistamalla paikallisissa joogakouluissa tai -studioissa. Kuva: Unsplash/Dylan Gillis

Joogaopettajan brändäys

Olipa kyse koulutetusta joogaopettajasta tai innokkaasta kotijoogista, joka haluaa kokeilla siipiään opettajana, tavoitteena on erottua opettajajoukosta.

Joogaopettajat ovat Suomessa harvoin palkkasuhteessa, eli töitä tehdään yrittäjänä. Tällöin yrittäjän harteilla on opettamisen lisäksi asiakkaiden houkuttelu, tuntien suunnittelu ja käytännön järjestelyt, laskuttaminen ja kirjanpito, yrittäjän eläkkeet ja muut lainalaisuudet.

Yrittäjänä on toisin sanoen yksin vastuussa siitä, että yritys pyörii ja tekee tulosta. Tarjolla on kuitenkin monenlaista tukea, ja monet yrittäjyyden nurjat puolet saa ulkoistettua. Vastuut kulkevat myös käsi kädessä vapauksien kanssa: yrittäjänä saa suunnitella, toteuttaa ja hinnoitella palvelunsa itse.

Tämä tarjoaakin monenlaisia mahdollisuuksia erottua joukosta:

  • Mieti, millainen olet opettajana. ”Oma juttu” voi olla tuntien painotus (esim. fitness-puoli), lähestymistapa (esim. rempseän humoristiset tunnit) tai esimerkiksi asiantuntijuus (esim. aiemmista opinnoista saatu valmennusosaaminen).
  • Hyödynnä somea monipuolisesti. Joogamarkkinointi on tänä päivänä todella visuaalista; IG:ssä voi jakaa kauniita kuvia, TikTokissa tippivideoita ja blogissa asiapitoista tekstiä.
  • Panosta brändiin! Somessa on tärkeä painottaa ”omaa juttua”, eli jos keskityt koirajoogaan, somesisällön pitäisi olla koiria ja joogaa täynnä. Näin markkinointi on helpompi kohdistaa tietylle yleisölle, ja asiakkaat tietävät, mitä ovat ostamassa.
  • Tee yhteistyötä muiden joogaopettajien kanssa. Vaikka yhteistyö ei johtaisi suoraan asiakkuuksiin, heiltä voi saada vertaistukea ja neuvoja, inspiraatiota, uutta tietoa ja käytännön kokemusta.
  • Painota joogan konkreettisuutta: jooga ei ole vain henkistä hyvinvointia, vaan se voi auttaa esimerkiksi selkä- tai nivelkipujen kanssa. Konkretiaa korostamalla voit viedä joogaa uusille yleisöille.
  • Pysy aallon harjalla. Jos kalenterissa on tyhjää, ajan voi käyttää hyödyksi lisäkoulutuksilla, työpajoilla, retriiteillä, tekniikkaopinnoilla tai uusiin trendeihin paneutumalla.
  • Ole joustava. Tarjoa tunteja aamuisin ja iltaisin, paikan päällä ja etänä, studiossa ja ulkosalla, yritys- ja yksityisasiakkaille. Kokemuksen karttuessa joustavuus voi tarkoittaa myös eri joogatyylejä ja lähestymistapoja.

Viimeinen vinkki on olla kärsivällinen. Vaikka jooga on ns. buumissa, kilpailu asiakkaista voi olla kovaa, eikä joogayritystä rakenneta hetkessä. Se vaatii aikaa ja panostusta, mutta jos itseensä uskoo ja opetukseen panostaa, asiakkaita löytyy kyllä.

Hymyilevä nainen joogamatto harteillaan ja pullo kädessään
Joogayrittäjänä saa vapaat kädet oman unelmansa toteuttamiseen. Kuva: Unsplash/Ave Calvar

Tuumasta toimeen

Tässä vielä tiivistetysti askeleet joogaopettajaksi ryhtymiselle.

  1. Kouluttaudu ja hanki kokemusta. Joogan opettaminen ei vaadi RYT-sertifikaattia, mutta siitä on paljon hyötyä. Jos kokemusta ja osaamista hankkii muualta, se pitää osata tuoda esiin ja perustella asiakkaalle.
  2. Perusta toiminimi tai muu yritysmuoto. Valtaosa joogaopettajista on yrittäjiä, jolloin tunteja voi tarjota esimerkiksi kevytyrittäjänä tai toiminimellä. Tällöin on tärkeä miettiä, missä ja miten tunteja järjestää ja miten yrittäjyyden lainalaisuudet (kirjanpito, laskutus yms.) hoitaa.
  3. Valitse sopiva joogatyyli. Joogaopettajalla on tärkeä olla selkeä identiteetti, jolla erottua joukosta. Se voi tarkoittaa tiettyä joogatyyliä mutta myös tuntien luonnetta tai omaa persoonaa opettajana.
  4. Mainosta ja markkinoi. Joogan markkinointi nojaa visuaalisuuteen, kuten kuviin ja videoihin, joten some-alustoja kannattaa hyödyntää monipuolisesti. Jos markkinointi tuntuu vieraalta, sitä varten on työkaluja ja kursseja.
  5. Lisäkouluttaudu ja verkostoidu. Joogina tai opettajana ei ole koskaan valmis. Opetuksen ohessa kannattaa osallistua jatkokoulutuksiin, retriitteihin ja työpajoihin, joissa voi paitsi oppia myös tavata alan ihmisiä.

Jos joogan harrastaminen, opettaminen tai yrittäjyys herättää kysymyksiä, apu on aina lähellä. Superprofilla on lisää jooga-aiheisia artikkeleita sekä kymmeniä jooga-opettajia, jotka auttavat joogaan liittyvissä pulmissa mielellään!

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.