Vaikka jokaisen yksityisopettajan matka on erilainen, se alkaa yleensä kiinnostuksesta opetettavaan aineeseen ja halusta jakaa sitä eteenpäin. Ranskan opettaminen voi siis tarkoittaa paitsi lisätienestejä myös itsensä toteuttamista ja unelmien tavoittelua.
Matka alkuperäisestä ideasta tienesteihin vaatii suunnittelua, kokeilua ja oppimista askel kerrallaan. Tämä artikkeli esittelee, miltä nämä askeleet – päätös ryhtyä yksityisopettajaksi, opiskelijoiden etsiminen ja opettajana kehittyminen – yleensä näyttävät.
1. Päätös ryhtyä yksityisopettajaksi
Jokainen urapolku alkaa päätöksellä. Päätös opettaa ranskaa ei aina vaadi ranskan maisterinpapereita tai vuosien kokemusta; tärkeintä on, että opettajalta löytyy kiinnostusta, innostusta ja riittävästi kielitaitoa.
Ranskan kielen tai aineenopettajan tutkinto on tietysti hyödyksi ja avaa ovia kouluihin, instituutioihin ja vaativimpiin ohjelmiin. Valinnanvapaus on kuitenkin yksi yksityisopetuksen rikkauksia: opettajaksi käyvät niin vaihto-oppilaat, kaksikieliset, kieli-intoilijat kuin muut ranskan kielen ammattilaiset.
Vahvuuksien tunnistaminen
Ennen aloittamista kannattaa pysähtyä miettimään, millaisena opettajana itsensä näkee:
- Mikä ranskan kielessä viehättää eniten ja mitkä omat vahvuudet ovat?
- Haluaisitko opettaa aloittelijoita, pääsykokeeseen valmistautujia tai kenties yritysmaailman ihmisiä?
- Suositko yksilötunteja vai pienryhmää, kasvotusten vai etänä?
Omien vahvuuksien tunnistaminen helpottaa suunnittelua. Taitava puhuja voi painottaa suullista viestintää, Ranskassa majaileva bisnesguru voi keskittyä työelämän ranskaan ja uunituore ranskan kielen opiskelija voi tarjota pääsykoevinkkejä.
Tavoitteiden asettaminen
Vahvuuksien jälkeen on aika asettaa pieniä, realistisia tavoitteita, kuten ensimmäisen tutustumiskerran pitäminen. Sitä voi markkinoida esimerkiksi somessa tai yksityisopetusalustalla. Tavoitteena ei ole pitää täydellistä tuntia vaan tutustua oppilaaseen ja itseensä opettajana.
Samalla voi miettiä pidemmän aikavälin tavoitteita:
- Haluatko opettaa ranskaa silloin tällöin työn tai opintojen ohessa?
- Haluatko rakentaa opettamisesta tuottoisan sivutyön?
- Unelmoitko täyspäiväisestä opettamisesta vai tähtäätkö kenties ulkomaille?
Karkeakin suunnitelma helpottaa päätöksentekoa, kun etenet markkinointiin, oppimateriaalien tekemiseen tai omien taitojen kehittämiseen. Älä kuitenkin kirjoita suunnitelmia kiveen, sillä niillä on tapana muuttua ja kehittyä kokemuksen karttuessa.

2. Opiskelijoiden etsiminen
Onko aiemmin tunnistettu "omajuttu" vielä kirkkaana mielessä? Hyvä, koska sitä kannattaa hyödyntää markkinoinnissa. Tuntien ja opetuksen markkinointi voi olla sekä jännittävää että haastavaa, mutta sitäkin oppii tekemällä, kokeilemalla ja tarvittaessa ammattiavulla.
Suusta suuhun ja paikallisuus
Ensimmäiset oppilaat löytyvät usein opettajan lähipiiristä, kuten ystävistä, perheenjäsenistä tai tutun tutuista. Toitota siis naapureille, kaupan kassalle ja peilille, että tarjoat ranskan yksityistunteja – jos onni on myötä, he tai joku heidän tuttavistaan haluaa opiskella ranskaa.
Samoilla vauhdeilla voi tutustua paikallislehtiin, ilmoitustauluihin ja oman alueen some-ryhmiin. Ne eivät ole välttämättä tehokkaimpia äänitorvia, mutta lyhyen esitteen tekemiseen ei mene kauaa: "Ranskan alkeita Kouvolassa – edulliset tunnit ja kokeneenjoustava ope".
Netin alustat
Netissä on myös Superprofin kaltaisia alustoja, joille yksityisopettajat voivat rekisteröityä muutamalla klikkauksella. Sivustoille voi luoda vapaasti oman profiilin ja esitellä itseään opettajana ja palveluita. Selkeys ja lyhyt esittelyvideo antavat hyvän ensivaikutelman!
Nettiin voi luoda myös erillisen ankkuripaikan, kuten verkkosivut, some-profiilin tai blogin, jolta potentiaaliset asiakkaat löytävät kaiken tarvittavan. Jos aikaa jää yli, tippivideoiden ja kielifaktojen tuuttaaminen TikTokiin tai Instagramiin voi poikia lisää näkyvyyttä.
Yhteisöt ja yhteistyö
Yksityisopettajasta tulee helposti mieleen yksin toimiva opettaja, vaikka yksityis-etuliite tarkoittaa yksilötunteja. Mikään ei estä tekemästä yhteistyötä kulttuurikeskusten tai kielikahviloiden kanssa, ja se on jopa suotavaa.
Jos tarjolla ei ole palkallista yhteistyötä, vapaaehtoistyöllä tai pelkällä osallistumalla voi verkostoitua ja tavata ranskan kielestä kiinnostuneita. Tavoitteena ei olekaan vain "löytää asiakkaita" vaan myös hengenheimolaisia, jotka voivat poikia opetusmahdollisuuksia pitkällä tähtäimellä.

3. Tuntien suunnittelu ja pitäminen
Suunnittelu ja asiakkaiden etsiminen vaativat satsauksia ja aikaa, mutta varsinainen työ alkaa vasta ensimmäisen oppilaan myötä. Oppituntien suunnittelu on parhaimmillaan tehokasta ja mielekästä, mutta aluksi siihen voi kulua yllättävän paljon aikaa.
Nojaa yksityisopetuksen vahvuuksiin
Yksityisopetukseen hakeudutaan aina tietystä syystä. Se voi olla oppimisvaikeus, yleisen opetuksen puute tai esimerkiksi intensiiviopiskelu. Näitä kaikkia yhdistää halu saada itselle sopivaa opetusta, mikä on yksityisopetuksen kulmakiviä.
Jokainen oppija on erilainen niin motivaation, tahdin kuin oppimistapojen osalta. Jotkut tykkäävät perinteisistä paperitehtävistä, toiset interaktiivisista peleistä. Oppituntien suunnittelu kannattaakin aloittaa ilmaisella tutustumiskerralla, joka madaltaa kynnystä hankkia opetusta.
Konkretia kunniaan
Jokaiselle tunnille olisi hyvä olla selkeä tavoite, jonka voi saavuttaa 45–60 minuutissa:
- itsensä esittely ja harrastuksista kertominen
- ravintolassa asiointi ranskaksi
- kurkku-r:n harjoittelu
Konkreettiset tavoitteet tuovat opetukseen rakennetta ja onnistumisen tunteita. Konkretia on muutenkin mukavaa, koska se korostaa ranskan kielen merkitystä. Hyödynnä siis ranskankielisiä uutisia, YouTube-videoita, ruokalistoja, kappaleita, tarinoita ja muita materiaaleja, jotka sitovat kielen kulttuuriin.
Interaktiivisuus on hitti syystä
Jos oppilas sattuu olemaan kaikkiruokainen, tunneista kannattaa tehdä monipuolisia ja interaktiivisia. Vaikka fokus olisi tympeässä kielioppikiemurassa, sitä voi harjoitella keskusteluilla, peleillä tai leikeillä.
Oppilaita kannattaa muutenkin kannustaa puhumaan alusta asti, vaikka sanavarasto olisi suppea. Vaikka "nykynuoriso" puhuu jo rohkeammin vieraita kieliä, tuppisuisuus on yhä suomalaisten perisynti!

4. Opetustoiminnan kehittäminen
Yksityisopettajienkin nälkä kasvaa syödessä. Kokemuksen ja asiakkaiden karttuessa monet haluavat tehdä opettamisesta säännöllisempää, järjestelmällisempää ja kenties jopa täyspäiväistä. Tämä vaatii sekä opettaja- että pienyrittäjäaivoja.
Luo toimivat systeemit
Mitä enemmän oppilaita ja töitä on, sitä enemmän se vaatii järjestelyä. Kirjanmerkkipalkista pitäisi löytyä työkaluja
- aikataulutukseen (esim. Googlen Kalenteri)
- raha-asioihin (laskutus, kirjanpito)
- materiaaleille (Google Drive, Notion).
Työkalut säästävät aikaa ja lisäävät ammattimaisuutta. Ammattimaisuutta ja luottamusta voi rakentaa myös selkeillä hinnoilla ja periaatteilla. Miten esimerkiksi käsittelet peruutuksia tai aikataulumuutoksia? Ne on hyvä kertoa ennakkoon väärinkäsitysten varalta.
Pidä jaksamisesta huolta
Itsensä työllistäminen on parhaimmillaan todella palkitsevaa, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Kotoa käsin työtä ja vapaa-aikaa voi olla vaikea erotella, ja joustavista työajoista on helppo lipsua, mikä voi käydä pidemmän päälle raskaaksi.
Aseta siis selkeät työajat ja vapaapäivät ja pidä niistä kiinni. Pidä myös työpäivän sisällä riittävästi taukoja, jotta aivot kerkeävät palautua tuntien välillä. Kestävä rytmi tarkoittaa parempaa opetusta ja sitä kautta enemmän töitä.
Jos jaksaminen on koetuksella töiden puutteesta, apu voi löytyä uusista markkinointitavoista, mentorista tai mainonnan ammattilaisesta. Siinä ei ole myöskään mitään väärää, jos opetusbisnes jää "puolitiehen" – ranskan kielen osaajana voi työllistyä myös monella muulla tapaa!
Tavoittele unelmia
Päivittäisen työn lisäksi kannattaa pysähtyä miettimään, mitä tulevaisuudelta haluaa ja miten toimintaa voi kehittää. Ranska on yksi Euroopan suurimmista kielistä, joten asiakaskuntaa voi esimerkiksi yrittää laajentaa ulkomaille.
Monissa maissa on myös kielikouluja, kulttuuri-instituutteja ja vaihto-ohjelmia, jotka työllistävät ranskan kielen opettajia. Ranskan opettaminen ulkomailla voi olla paitsi ura-askel myös seikkailu, jolla kehittyy ihmisenä ja opettajana.
Jokaisen yksityisopettajan matka onkin erilainen. Se on sekoitus oppimista, kokeilua ja hiomista. Se alkaa uteliaisuudesta ja kasvaa yksi oppilas, yksi oppitunti ja yksi idea kerrallaan.