Business-englanti tai vaihtoehtoisesti bisnesenglanti, työelämän englanti tai liike-elämän englanti yleistyy työelämässä hurjaa vauhtia. Yhä useammat yritykset palkkaavat osaajia ympäri maailmaa ja pyrkivät kansainvälisille markkinoille, mikä avaa ovia myös suomalaisille työntekijöille.
Jotkut ottavat muutoksen avosylin vastaan, kun taas toisia se hirvittää. Viestiminen ei ole aina helppoa suomeksikaan, saati vieraalla kielellä. Business-englannin ei kuitenkaan tarvitse olla voittamaton mörkö, sillä se on pohjimmiltaan tavallista englantia hienoissa vetimissä.
Oman alan keskeinen sanasto on tietysti hyvä osata, mutta työelämä on täynnä myös tyhjänpäiväistä jargonia, jolla ei ole kauheasti sisältöä, sekä aivan tavallista jutustelua, jolloin perustaidoilla pääsee pitkälle.
Mikä ihmeen jargon?
Oletko törmännyt työelämässä sanoihin tai ilmauksiin, jotka eivät soita kelloja tai joiden mutkikkuus ärsyttää? Suomeksi tulee mieleen esimerkiksi ”kollaboraatio” ja ”kyvykkyys”, englanniksi puolestaan ”agile” ja ”synergy”.
Kyse on työelämän jargonista, joka on kärsinyt viime vuosikymmeninä inflaatiosta. Ennen jargon tarkoitti lähinnä ammattilaisten erikoiskieltä, mutta nykyään lähes kaikki alat vilisevät kuluneita fraaseja ja sanoja, jotka on puettu hienoihin vaatteisiin ilman oikeaa sisältöä.
Jargonin takana on usein oman asiantuntijuuden pönkittäminen, yleisön vakuuttaminen ja sitä kautta joukosta erottuminen. Jargon ei olekaan aina pahasta:
- Se todella osoittaa tietyn alan asiantuntijuutta.
- Se tekee viestinnästä täsmällistä ja sitä kautta tehokkaampaa.
Ongelmat nostavat päätään, kun jargonilla ei ole oikeaa sisältöä ja kun se on suunnattu väärälle yleisölle. Tällöin viesti ei mene kunnolla perille ja ”asiantuntijuus” päinvastoin kärsii, sillä asiantuntijan pitää osata myös viestiä selkeästi.
Miksi tämä on tärkeää? Koska jokaisen työelämän englantia käyttävän on tärkeä hoksata, että
- bisnesenglanti on täynnä muotisanoja, joilla ei ole juurikaan sisältöä
- jargonilla on paikkansa, mutta sitä ei kannata viljellä kaiken aikaa.
Englannin kurssi Oulu voisi olla sinulle oikea vaihtoehto.

Tämä toimiikin hyvänä aasinsiltana bisnesenglannin yleisimpiin sudenkuoppiin, josta ensimmäinen on liiallisen jargonin käyttö.
”Companies leverage the product to drive optimized outcomes” voi toimia yritysesityksessä, mutta jos tavoitteena on kuulostaa yritysrobotin sijaan tavan ihmiseltä, ”Companies use the product to improve results” on monin kerroin selkeämpi ja parempi.
Tämä linkittyy seuraavaan yleiseen virheeseen eli turhaan hienosteluun. Bisnesenglannin tavoitteena ei ole pokata kirjallisuuspalkintoja vaan välittää viestejä selkeästi ja tehokkaasti. Tällöin yksinkertainen on usein paras vaihtoehto:
- Käytä vain sellaisia rakenteita ja sanoja, jotka tunnet.
- Nojaa yksinkertaisuuteen: yksi idea per lause.
- Hyödynnä listoja yms., jotta teksti on mahdollisimman kevyt ja selkeä.
Jos englantia osaa erinomaisista, polveilevissa virkkeissä ei ole varsinaisesti mitään väärää. Niistä ei kuitenkaan ole kauheasti hyötyä, sillä viesti välittyy helpommallakin. The Office -sarjan Keviniä lainatakseni: ”Why waste time say lot word when few word do trick?”
Tässä muita työelämään liittyviä enkkuvinkkejä:
- Panosta käytännön harjoitteluun. Business-englannista tulee monelle mieleen erikoissanastot ja jargon, joilla on tärkeä rooli. Käytännössä kyse on kuitenkin työhaastatteluista, tapaamisista ja small talkista, jotka nojaavat arkisiin englannin taitoihin.
- Käytä englantia aktiivisesti ja rohkeasti. Jos töissä puhuminen jännittää, sitä kannattaa harjoitella vaikkapa huonekasvin, perheen tai kaverin kanssa. Ajan ja kokemuksen myötä puhuminen ja esiintyminen helpottavat varmasti.
- Muista oikolukea. Iso osa työelämän englannista on kirjoittamista, ja jokainen teksti kannattaa lukea rauhassa läpi ennen lähettämistä. Taitavillekin kirjoittajille jää tekstiin huolimattomuuksia, varsinkin kiireessä.
Löydä englannin kurssit, jotka vastaavat tavoitteitasi.

Työelämän englantia eri tilanteissa
Millaisia kokemuksia sinulla on työelämän englannista? Aihetta on tutkittu jonkin verran. Esimerkiksi tässä suomen kielen syventävien opintojen tutkielmassa vastaajat mainitsivat muun muassa kokoukset ja palaverit, asiakastapaamiset, yleisen esiintymisen ja sähköpostit.
Käydään näitä hieman tarkemmin läpi.
Small talk -jutustelu
Kansainvälinen työelämä nojaa englantiin, ja mistä englanti tunnetaan? Arkisesta jutustelustaan eli small talkista. Se ei tule kaikille luonnostaan, mutta siinä voi kehittyä nopeasti:
- Keskity jutusteluun täysillä. Laita puhelimet ja kännykät pois, jotta kaikki fokus on juttukaverissa. Se on paitsi kohteliasta, se myös helpottaa ymmärtämistä.
- Tee aloitteita. Se voi aluksi jännittää, mutta aiheeksi käy mikä vain, kuten sää (”Beautiful day, isn’t it?”) tai kehut (”I was very impressed by your presentation yesterday.”)
- Kysy avoimia kysymyksiä, jotka ruokkivat keskustelua (”What have you been up to recently?”).
- Kuuntele aktiivisesti ja reagoi, jotta keskustelu jatkuu.
Small talk on työelämässä tärkeää, sillä se keventää tunnelmaa ja rakentaa luottamusta. Työelämän tilanteet myös vaihtuvat tiuhaan, jolloin ensivaikutelman rooli korostuu.
Miltä englannin yksityisopetus Tampere kuulostaa sinusta?

Suullinen esiintyminen
Työhaastatteluihin, tapaamisiin, esityksiin ja puheluihin voi valmistua kaikkiin eri tavoin, mutta kaikenlaiseen puhumiseen ja esiintymiseen on tietyt suuntaviivat, joita kannattaa seurata.
Niistä ensimmäinen on valmistautuminen ja harjoittelu. Esitys jännittää vähemmän, jos sitä on suunnitellut ja treenannut, ja esityksen tueksi kannattaa tehdä esimerkiksi tukisanalista tai PowerPoint-esitys.
Esitys kannattaa puolestaan aloittaa itsensä ja aiheen esittelyllä. Esiintyessä olisi hyvä olla ryhdikäs ja rauhallinen, sillä se nostaa itseluottamusta huomaamatta. Yleisöön kannattaa ottaa myös katsekontaktia, sillä se tekee kuuntelijoista tutkitusti aktiivisempia.
Englannin kielellä on tyypillistä, että lukijoita tai kuulijoita kuljetetaan esityksen mukana, mikä onnistuu mm. näillä lauseilla:
- “Here is the agenda for the meeting…”
- “The presentation is divided into three parts…”
- “Now, I’d like to look at…”
- “Let’s move on to the next part of the presentation…”
Tämä jatkuu aina lopetukseen saakka, jolloin pieni kertaus on paikallaan: ”So the three key ways to promote social media visibility are…”
Kaiken kaikkiaan puhuessa kannattaa pyrkiä selkeyteen ja rauhallisuuteen. Englanniksi puhuminen jännittää monia, mikä nostaa puheen tahtia, mutta se helpottaa harjoittelun ja kokemuksen myötä.
Jos esiintyessä tulee virheitä, niistä ei kannata välittää. Jokainen tekee virheitä sekä äidinkielellä että vieraalla kielellä, eikä niitä tarvitse jäädä murehtimaan. Yleisö on monesti niin tohkeissaan omista jutuistaan, että erheet menevät heiltä ohi tai ainakin unohtuvat hetkessä.
Kiinnostaisiko sinua englannin kielen kurssi verkossa?

Sähköpostit
Työelämässä pääsee myös kirjoittamaan englanniksi, ja sähköpostit ovat sen yleisimpiä muotoja. Tekstit jaetaan usein niiden virallisuuden mukaan eri rekistereihin, joita voi soveltaa myös sähköposteihin: muodollinen (formal), neutraali (neutral) ja epämuodollinen (informal).
Toisesta artikkelistamme löytyy tarkempi katsaus rekistereihin ja mallisähköposteja, mutta tässä tiivistetysti hyvän englanninkielisen sähköpostin rakennuspalat:
- Mieti hyvä otsikko. Se on ensimmäinen asia, minkä vastaanottaja näkee, ja ensivaikutelmalla on oikeasti merkitystä!
- Pysy asiassa. Hyvä sähköposti käsittelee otsikon aihetta, ja kaikki ylimääräinen kannattaa karsia pois.
- Panosta oikolukuun. Omat tekstit kannattaa aina oikolukea ja varsinkin sähköpostit, joita ei voi enää lähettämisen jälkeen muokata.
- Muista kaikki tarvittava eli otsikko, tervehdys, aloitus/kohteliaisuus, ydinviesti, lopetus ja allekirjoitus.
Työsähköpostista olisi hyvä löytyä kaikki neloskohdan osat, mutta sähköpostejakin on monenlaisia. Pomolle lähettää todennäköisesti erilaisen viestin kuin kollegalle, asiakkaalle tai ystävälle.
Sähköpostit ovatkin harvoin ”hyviä” tai ”huonoja”, vaan kyse on sopivuudesta. Kirjoittaminen kannattaakin aina aloittaa miettimällä, kenelle viesti menee, mitä se pitää sisällään ja miksi se ylipäätään lähetetään, mikä on hyvä nyrkkisääntö kaikenlaiseen viestimiseen.