Jos lapsella on lukivaikeus tai lukihäiriö, kielten opiskelu voi olla yhtä tuskaa. Uudet sanat eivät välttämättä jää millään päähän, kirjoittaminen voi olla työlästä tai kirjaimet saattavat poukkoilla lukiessa riviltä toiselle. Tällaisista vaikeuksista huolimatta jokainen voi oppia kieliä hyvin.
Eroavatko vieraiden kielten lukivaikeudet jotenkin äidinkielestä? Aihetta on tutkittu melko vähän, mutta useimmiten lukemisen tai kirjoittamisen vaikeudet näkyvät kaikissa opiskeltavissa kielissä. Jokainen oppija on kuitenkin yksilö, ja jokaiseen tilanteeseen on tarjolla tukikeinoja, joilla lukivaikeuksia saa hallittua.
Aloita englannin kielen kurssi Superprofilla!
Miten lukivaikeus vaikuttaa opiskeluun?
Jos vieraiden kielten opiskelu on työlästä, taustalla voi olla lukivaikeus. Se on oppimishäiriö, joka voi tehdä esimerkiksi lukemisesta, kirjoittamisesta, tekstin ymmärtämisestä tai muistamisesta hankalaa. Yleisesti uskotaan, että lukivaikeus johtuu vaikeudesta erottaa kielen äänteitä toisistaan.
Lukeminen ja kirjoittaminen on jollain tasolla vaikeaa noin 6–10 prosentille suomalaisista. Lukivaikeus on usein perinnöllistä, ja monella siitä kärsivällä on perheessään lukivaikeuksinen sukulainen.
Käytännössä lukivaikeus voi näkyä monella tapaa:
- Lukeminen tai lukemaan oppinen voi olla hidasta.
- Tekstin voi ymmärtää väärin.
- Kirjoittaessa kirjainten määrä tai järjestys voi olla väärä.
- Lauseesta voi puuttua sanoja.
Monesti vaikeudet liittyvät samankaltaisiin äänteisiin (kuten t–d tai p–b), lyhyisiin ja pitkiin vokaaleihin (kuten aa tai ee)ja kaksoiskonsonantteihin (kuten kk ja pp). Vaikeudet ovat kuitenkin yksilöllisiä, ja lukivaikeuksien tukeminen vaatii aina räätälöityä apua.
Löydä itsellesi englannin kurssi netissä!

Mitä aikaisemmin kieliopinnot aloittaa, sitä helpompi kieltä on yleensä oppia.
Miten lukivaikeus vaikuttaa vieraisiin kieliin?
Vieraiden kielten oppimisvaikeuksia on tutkittu vielä melko vähän, mutta tutkimukset puoltavat sitä, ettei ole erityistä vieraan kielen oppimisvaikeutta. Jos siis vieras kieli on vaikeaa, ongelmat näkyvät usein myös äidinkielen oppimisessa. Näin ei kuitenkaan ole aina, vaan englannin oppiminen voi olla työn ja tuskan takana, vaikka äidinkielen opinnot sujuisivat hyvin.
Tähän vaikuttavat muun muassa kielen erot. Suomi on suhteellisen helppo kieli oppia lukemaan ja kirjoittamaan, sillä sitä lausutaan jotakuinkin samalla tavalla kuin kirjoitetaan. Englannissa on sen sijaan enemmän äänteitä ja mutkikkaampi oikeinkirjoitus.
Lukivaikeus voidaan siis huomata vasta ensimmäisissä vieraan kielen opinnoissa, joka on monelle englanti. Englannissa monet äänteet myös eroavat suomen kielestä, joten sen ääntäminen on monelle vaikeampaa kuin esimerkiksi ruotsin.
Englannin kielen kimuranttius aiheuttaa ongelmia myös heille, jotka puhuvat englantia äidinkielenään.
Kaikki ongelmat vieraiden kielten oppimisessa eivät kuitenkaan kerro lukivaikeudesta. Taustalla voi olla myös jokin muun oppimiseen liittyvä häiriö tai aivan jokin muu syy, kuten opiskeluun liittyvä jännitys ja ahdistus.
Löydä englannin kurssi Helsinki Superprofilta!

Pieni lapsi voi oppia englantia monella tapaa ja monessa paikassa.
Miten oppimisvaikeuksia saa tuettua?
Suomessa oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja tukemisessa on edetty suurin harppauksin: vaikeuksista puhutaan enemmän, niitä testataan enemmän jo nuorempana, eikä niistä aiheudu samanlaista stigmaa kuin monessa muussa maassa.
Ensimmäinen askel oppimisvaikeuksien tukemisessa onkin niistä puhuminen. Meillä kaikilla on kielipäätä, vaikka kielten opiskelu olisi vaikeaa, ja oikeilla tukitoimilla lukivaikeus on korkeintaan hidaste, ei este.
Toinen askel on vaikeuksien tunnistaminen. Lukivaikeus voi näkyä monella tapaa, joten on tärkeää, että jokainen saa omaan tilanteeseensa sopivaa tukea. Lasten ja aikuisten lukivaikeuksia kartoitetaan eri tavoin:
- Oppimisvaikeuksia pyritään kartoittamaan neuvolassa, päiväkodissa ja esikoulussa.
- Kouluikäiset voivat kääntyä kouluterveydenhuollon puoleen.
- Korkeakouluopiskelijat voivat saada apua opiskelijaterveydenhuollosta.
- Omin päin voi tehdä suuntaa-antavan lukivaikeuksien pikatestin.
Koska vieraan kielen oppimisvaikeudet linkittyvät vahvasti äidinkieleen, mahdollisia ongelmia voi ennakoida ja tunnistaa äidinkielen kehityksen kautta.
Mitä nopeammin oppimisvaikeudet tunnistetaan, sen parempi. Jos oppiminen on työlästä pitkään, se syö lapsen intoa oppia, vaikuttaa lapsen itsetuntoon ja muuttaa hänen käsitystään itsestään oppijana. Kielitaito linkittyy vahvasti myös muihin oppiaineisiin ja koulumaailman ulkopuolelle, joten sen vaikeudet voivat heijastua laajalle.

Käytännön tukikeinoja
Jotta lukivaikeuksiin saa sopivaa tukea, vaikeuksien kanssa kannattaa aina kääntyä ammattilaisen puoleen, joka on useimmiten lapsen opettaja. On kuitenkin tiettyjä hyväksi todettuja keinoja, joilla lapsen lukivaikeutta voi tukea.
Yksi niistä on Terveyskirjaston suosittelema Ekapeli-sovellus, jota hyödynnetään paljon alakoulun alussa lukemisen apuvälineenä. Sovelluksessa harjoitellaan kirjainten, tavujen ja sanojen lukemista eli ns. peruslukutaitoa pelien avulla, ja se voi auttaa lukivaikeuksien tunnistamisessa ja lukutaidon oppimisessa.
Kehitteillä on myös Tokapeli-sovellus, joka jatkaa siitä, mihin Ekapeli jäi. Se keskittyy peruslukutaidon sijaan täyteen lukutaitoon eli siihen, että luettua tekstiä myös ymmärtää. Se sopiikin lapsille, joiden peruslukutaidot ovat sen verran sujuvia, että paukkuja jää vielä tekstin ymmärtämiseen.
Lukivaikeuksista onkin saatavilla paljon tietoa ja tukea. Paras lähde on aina lapsen opettaja tai ohjaaja sekä lukihäiriötä käsittelevät sivustot, kuten oppimisvaikeus.fi ja lukihairio.fi. Niilo Mäki Instituutin lukivaikeusopas on myös hyvä tietopaketti vanhemmille, jotka epäilevät lapsellaan lukivaikeutta.
Tässä kootusti muun muassa näiden sivustojen neuvoja vieraiden kielten lukivaikeuksien tukemiseen:
- Englannin kielen sanoja kannattaa lähestyä ankkurisanojen kautta: thumb (peukalo) voi toimia mallina muille th-alkuisille sanoille.
- Päätteitä ja etuliitteitä kannattaa oppia lukemaan ja kirjoittamaan kokonaisuuksina eikä kirjain kirjaimelta, esimerkiksi bought, thought, brought ja caught.
- Opiskelu on hyvä jakaa selkeisiin kokonaisuuksiin, joten (1) lapsen on hyvä tietää, mitä tunti pitää sisällään, (2) tunnilla kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja (3) työläämpiä osuuksia voi tasapainottaa helpommilla harjoituksilla.
- Englannin kieltä kannattaa lähestyä mahdollisimman monipuolisesti musiikin, podcastien, tv-sarjojen, elokuvien ja videopelien kautta, sillä tietoa tarttuu muualtakin kuin oppitunnilta tai oppikirjasta.
- Kielikylpy, kuten vaihto-opiskelu, on auttanut monia vieraan kielen oppimisessa. Sen kautta kielelle altistuu jatkuvasti ja monipuolisesti, eikä oppiminen nojaa yksittäisiin oppitunteihin.
- Positiivinen ilmapiiri vähentää lukivaikeuksiin liittyvää ahdistusta ja stressiä. Lukivaikeuksia on monella, eikä se ole häpeän aihe, vaan jokainen voi oppia kieliä.
- Lukivaikeuksiin liittyy usein keskittymisongelmia, mihin auttaa ärsykkeiden minimointi ja tarkkaavaisuuden maksimointi. Opiskelu voi siis olla helpompaa hiljaisessa tilassa tai musiikkia kuunnellessa, hyvin nukutun yön jälkeen tai lyhyiden taukojen kanssa.
Tai olisiko englannin kurssi Jyväskylä sinulle parempi vaihtoehto?

Lukivaikeuksiin voikin tehota monet asiat, joten jokaisen kannattaa kokeilla, mikä itselleen tai omalle lapselleen sopii. Tässä vielä muutama vinkki siihen, miten kielen eri osa-alueita voi harjoitella luovasti:
- Sosiaalisia taitoja voi harjoitella näytelmien, roolileikkien, retkien ja pelien avulla.
- Kieliopin opiskelussa voi hyödyntää käsitekarttoja, loruja ja riimejä, värejä ja ruumiinosia.
- Kirjoittamisen tukena voi käyttää kuvia, tekstin voi kirjoittaa ryhmässä, ja se voi olla WhatsApp-viesti tai muu lapselle tuttu ja arkinen teksti.
- Sanastoa voi harjoitella sovellusten (Quizlet, Kahoot, Anki), itsetehtyjen sanakokeiden tai laulujen avulla.
- Englanninkielisiin kulttuureihin voi tutustua elokuvien, YouTube-videoiden, tietovisojen ja matkaohjelmien avulla.
Keinoja siis riittää, ja mitä monipuolisemmin englannin opiskelua lähestyy, sitä parempi.
Luki- ja oppimisvaikeuksista ei kannata lannistua. Ne eivät ole este menestykselle, ja vaikka lukivaikeus diagnosoitaisiin vanhempana, siihen voi silti saada apua ja helpotusta. Maailma on pullollaan esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat päässeet pitkälle lukivaikeuksista huolimatta.
Esimerkiksi Albert Einsteinilla oli tiettävästi vaikeuksia lukemisen kanssa, kuten myös kuvataiteilija Pablo Picassolla, Applen kehittäjällä Steve Jobsilla ja fyysikko Stephen Hawkingilla. Suomestakin löytyy monia esimerkkejä, kuten ex-uimari Hanna-Maria Seppälä, poppari Robin ja näyttelijä Minka Kuustonen.
Motivaatiolla oppia onkin lukivaikeuden kanssa keskeinen rooli, ja oikeanlaisella tuella lukivaikeuksien kanssa pystyy oppia elämään.