Aloitteleva pianonsoiton opettaja voi joutua huomaamaan, ettei oppilaiden eli asiakkaiden saaminen ole helppoa. Näin voi olla varsinkin, jos samalla alueella on runsaasti muita opettajia. Tietyillä alueilla ja erityisesti internetissä opettajien tarjonta voi olla laaja, joten ei ole ollenkaan itsestäänselvää, että oppilaat valitsevat juuri tietyn opettajan.

Oppilaiden mielenkiinnon herättämiseksi olisikin tärkeää erottua joukosta jollakin tavalla. Kilpailuvaltteja on monia: pianotuntien hinnoittelu, opetusmenetelmä, opettajan oma kokemus, tuntien suunnittelu ja niin edelleen. Loppujen lopuksi totuus kuitenkin on, että hyväkään asiantuntemus ei riitä, jos potentiaaliset oppilaat eivät kerta kaikkiaan tiedä opettajan olemassaolosta.

Monet aloittelevat pianonopettajat pystyvät tarjoamaan palveluitaan edullisempaan hintaan kuin vaikkapa suuret instituutiot, joten kaikki ainekset kilpailussa pärjäämiseen ovat olemassa. Siksi onkin tärkeää tehdä itseään tunnetuksi – toisin sanoen markkinoida omaa osaamistaan. Selvää on, että internet on päivän sana, mutta ei pidä myöskään unohtaa perinteisiä keinoja. Tässä blogiartikkelissa käydään läpi hyviä yleisiä vinkkejä, joiden avulla varsinkin uransa alkutaipaleella oleva pianonopettaja voi löytää lisää oppilaita.

Lähikuva nuoren pianistin käsistä soittamassa
Oppilaiden löytämiseksi on oltava valmis näkemään vaivaa (Kuva: Pixabay/NeiFo)
Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Viidakkorumpu toimii

Jos harkitset opettajaksi ryhtymistä, sinulla on varmasti jo vuosien kokemus soittamisesta. Ellet ole käynyt vain yksityistunneilla, olet vuosien varrella tavannut monia muitakin pianisteja ja musiikin harrastajia ylipäätään esimerkiksi musiikkiopistolla käydessäsi. Näitä musiikkipiirejä kannattaa hyödyntää opettajaksi ryhdyttyäänkin! Tutuille voi vinkata omista tunneista, ja parhaassa tapauksessa he sattuvat tuntemaan jonkun pianonopettajaa kaipaavan.

Tunneista kannattaa mainita ylipäänsä kaikille, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita. Esimerkiksi oman lapsen luokkatovereiden vanhemmilta voi tiedustella, olisiko joku heidän lapsistaan kenties kiinnostunut pianoharrastuksesta. Mikään ei myöskään estä kyselemästä vaikkapa omilta työ- tai opiskelukavereilta.

Kun oppilaita alkaa löytyä ja tunnit sujuvat hyvin, osaavat he parhaassa tapauksessa suositella opettajaansa kavereilleenkin. Tunteihin ja asiakaskokemukseen kannattaa aina panostaa täysillä, sillä tällainen hyvä maine voi olla erittäinkin arvokasta. Vastavuoroisesti huono maine ja huonot arvostelut esimerkiksi netissä ovat erittäin haitallista. Ihmisillä on tapana tukeutua muiden arvioihin päätöksiä tehdessä, joten muutama tyytymätön asiakas voi karkottaa monia muita asiakkaita.

Pianisti soittamassa julkisella paikalla ihmisten ympäröimänä
Mitä useampi tietää sinusta, sitä varmemmin löydät uusia oppilaita (Kuva: Unsplash/Josh Appel)

Internetin mahdollisuudet

Tänä päivänä internet on kaiken a ja o. Käytännössä kaikki informaatio on siirtynyt nettiin, joten myös pianotunteja tarjoavan on hyvä osata hyödyntää sen mahdollisuudet. Yksi netin parhaista puolista on, että siellä mainostaminen on usein erittäin helppoa ja ennen kaikkea edullista.

Luo nettisivut tai blogi

Nettisivut ja blogit ovat mainio tapa kertoa omasta osaamisestaan. Tarvitaan vain hyvä domain ja alusta, jolle oma sivusto rakennetaan. Sivustolle kannattaa sisällyttää lyhyt kuvaus itsestä, omasta kokemuksesta ja osaamisesta, opetusmenetelmistä, tyylistä sekä tietysti hinnastosta. Sisältöä kannattaa miettiä huolella, sillä nettisivut toimivat opettajan käyntikorttina.

Jos sivut on laadittu huolimattomasti, ei oppilaan mielenkiinto herää. Siksi kannattaakin miettiä, millaiset nettisivut houkuttelisivat juuri itseä ja millaista tietoa sivuilta itse kaipaisi, jos olisi etsimässä opettajaa. Varsinkin vasta-alkajia silmälläpitäen voisi olla hyvä idea kertoa jotakin konkreettista pianonsoiton opiskelusta. Pienen pieniin yksityiskohtiin ei tietenkään tarvitse mennä, mutta oppilaan näkökulmasta voisi olla mukavaa esimerkiksi tietää, millaisia kappaleita alkuvaiheessa opetellaan soittamaan.

Mustavalkokuva pianosta, jonka päällä on nuottivihko
Potentiaalisille oppilaille kannattaa kertoa jo etukäteen, mitä tunneilta voi odottaa (Kuva: Unsplash/Micha Ober)

Hyödynnä sosiaalista mediaa

Melkeinpä kaikki käyttävät sosiaalisen median palveluita, joten sinne on pianonsoiton opettajankin suunnattava. Erityisesti Facebook, Twitter ja Instagram ovat suosittuja. Näiden alustojen profiileissa voi jakaa pianoaiheista sisältöä ja esitellä palveluitaan. Esimerkiksi Facebookista voi hyvinkin löytää pianoaiheisia ryhmiä, joissa on sallittua mainostaa yksityistunteja. Tällaiset ryhmät ovat täydellisiä paikkoja, sillä niiden kaikki jäsenet ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita pianonsoitosta!

Aivan kuten nettisivuillakin, sisältöön on syytä panostaa. Jos jaettu sisältö on mielenkiintoista, se saattaa houkutella myös ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin olleet kiinnostuneita pianosta. Somessa voi vaikkapa antaa pieniä maistiaisia omista opetusmenetelmistä. Positiivista mielikuvaa ja imagoa voi ylläpitää esimerkiksi kertomalla, että taas on uusi oppilas aloittanut tunnit. Oppilaita voi myös pyytää antamaan palautetta, joka julkaistaan nimettömänä.

Kannattaa myös harkita niin sanotun yritystilin eli kokonaan opetustoiminnalle pyhitetyn tilin perustamista eri palveluihin! Nimenomaan liiketoimintaa varten luotu tili antaa toimijasta ammattimaisen kuvan, mikä on juurikin se, mitä yksityisopettaja haluaa viestiä. Näin voi myös pyrkiä pitämään työn ja henkilökohtaisen elämän erillään, vaikkakin yksityisopettajat yleensä markkinoivatkin palvelujaan omilla nimillään ja kasvoillaan.

Ilmainen mainonta

Aina ei mainostilasta tarvitse maksaa, sillä on olemassa alustoja, joilla omaa osaamistaan voi esitellä täysin maksutta – yksi sellainen on Superprof. Se on alusta, jolla on suuri määrä eri aihealueiden yksityisopetusta tarjoavia opettajia, joten se houkuttelee myös monia yksityisopetuksesta kiinnostuneita silmäpareja.

Superprof-palvelussa opettaja voi luoda profiilin, jossa hän esittelee osaamistaan. Aivan kuten omilla nettisivuillakin, omaan profiiliin kannattaa panostaa, sillä oppilas muodostaa käsityksen opettajasta juurikin tämän profiilin tietoihin perustuen. Profiiliin kirjoitetaan pieni esittelyteksti itsestä, ja lisäksi määritellään muun muassa opetuksen hinnat ja taitotasot. Mikä parasta, ilmoituksen jättäminen on ilmaista!

Lähikuva sormista koskettimilla, joiden päälle on ripoteltu ruusun terälehtiä
Mielenkiintoinen pianoaiheinen sisältö herättää kiinnostusta (Kuva: Unsplash/Valerie Mariya)

Mainosta perinteisin keinoin

Vaikka elämmekin internet-aikakautta, ei vanhoja kunnon paperimainoksia kannata täysin unohtaa. Ne nimittäin ovat helppo ja edullinen tapa mainostaa. Esimerkiksi A4-kokoiselle paperille voi tulostaa pienen esittelyn itsestään  ja levittää mainoksia eri paikkoihin. Jos pianotunteja suuntaa lapsille ja nuorille, paikallisilta oppilaitoksilta voi kysyä, saisiko ilmoitustaululle käydä laittamassa mainoksen. Varsinkin musiikkipainotteiset lukiot ovat otollisia paikkoja mainoksille. Myös esimerkiksi joidenkin ruokakauppojen tuulikaapeissa saattaa vieläkin olla ilmoitustauluja, joihin kuka tahansa voi jättää ilmoituksen.

Jos mainostamiseen haluaa toden teolla panostaa, on mainoksen ostaminen paikalliseen lehteen yksi vaihtoehto. Tässä kohtaa on kuitenkin hyvä pohtia omaa kohderyhmää: nuoret eivät keskimäärin ole kovinkaan innokkaita sanomalehden lukijoita, joten heidän tavoittamiseensa ei lehtimainonta välttämättä ole paras vaihtoehto. Toisaalta perinteinen printtimainonta on omalla tavallaan tehokasta, sillä jokainen lehden lukeva takuuvarmasti näkee mainoksen.

Paikallistuntemus on erittäin hyödyllistä, sillä mainosten asettelu vaatii pientä taktikointia: niitä kannattaa pyrkiä sijoittamaan sinne, missä potentiaalisia asiakkaita on. Esimerkiksi jos paikkakunnalla on nuorisotila, jossa harrastetaan soittamista, olisi mainosjulisteen saaminen sinne hienoa. Kirjastoissa liikkuu suuri määrä kaikenlaisista asioista kiinnostuneita, joten nekin voivat olla otollisia paikkoja.

Korosta vahvuuksiasi

Paras tapa erottua joukosta on korostaa omia vahvuuksia, joten niitä kannattaa tuoda esiin omissa mainoksissa ja käyttäjäprofiileissa. Jos esimerkiksi on toiminut lasten musiikkiharrastusten parissa, kannattaa sitä luonnollisesti korostaa. Jos taas hallitsee jonkin tietyn tyylin erityisen hyvin, on sekin asia, joka kiinnostaa oppilaita. Myös taitotasojen ilmoittamisen merkitystä on syytä painottaa, sillä se auttaa oppilaita sopivan opettajan etsinnässä ja vahvistaa, että kyseinen opettaja on sopiva juuri heille. On selvää, että kokenut pianonsoiton opettaja osaa tietenkin opettaa vasta-alkajia, mutta on silti hyvä erikseen mainita, että opetusta tarjotaan myös vasta-alkajille.

Liian vähän tietoa sisältävä tai liian yleisluontoinen ilmoitus puolestaan jättää opettajasta vaisun vaikutelman. Tiivistetysti voidaan siis sanoa, että oli ilmoituksesi ulkomuoto millainen tahansa, esittele osaamistasi hyvin ja pyri erottumaan muista!

>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Aleksi

Itselläni on koulutustaustaa journalismin ja kielten parissa. Nykyään sisällöntuotannon tehtävissä.