Haluaisitko sinäkin opettaa pienelle lapsellesi englantia? Tutkimustulokset puoltavat sitä, että vieraan kielen oppimista ei voi aloittaa liian aikaisin, vaan lapsi alkaa poimia kuulemiensa kielten piirteitä jopa ennen syntymää.
Pienillä lapsilla on myös luontainen halu oppia uutta, ja kun aivot kehittyvät kovaa vauhtia, niihin tarttuu helposti uutta tietoa. Oppiminen on tehokkaimmillaan juuri kielten kanssa, mutta vieraan kielen käyttöä kannattaa lähestyä suunnitelman kanssa.
Jos pienelle lapselle alkaa pitämään oppitunteja, into kieltä kohtaan laskee äkkiä. Jos taas englannista tekee hauskan osan arkea, into kieltä ja sen oppimista kohtaan kasvaa kasvamistaan.
Oppimisen hauskuus
Pienten lasten aivot kehittyvät hurjaa vauhtia, mikä tekee heistä mestarioppijoita. Tämä pätee erityisesti kieliin, jotka tarttuvat lapsiin hämmästyttävällä tavalla. Lapset alkavat poimia kuulemansa puheen piirteitä heti synnyttyään ja jopa ennen sitä, mikä on pääsyy sille, miksi vieraankin kielen harjoittelu kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin.
Harjoittelua ei kuitenkaan kannata lähestyä ”opettamisena”, vaan fokus on hyvä pitää hauskuudessa. Sillä vaikka lapset oppivat nopeasti, heidän oppimisintonsa voi myös laskea vauhdilla.
Harva varsinaisesti tykkää ääntämisen, kielioppisääntöjen tai sanaston opiskelusta, mutta jos se tapahtuu mielekkäällä tavalla, niitä oppii lähes huomaamatta. Vieraan kielen oppimista kannattaakin lähestyä samalla tapaa kuin äidinkieltä: leikit, laulut ja lorut ovat pienille lapsille paitsi hauskoja, ne myös sopivat kielten oppimiseen hyvin.
Hauskuutta voi etsiä myös esimerkiksi englanninkielisistä lastensarjoista ja -elokuvista, satukirjoista tai peleistä. Tavoitteena ei tarvitse aina olla oppiminen, vaan pelkkä vieraan kielen kuuleminen ja ihmettely jättävät lapsen aivoihin muistijälkiä, mikä tekee oppimisesta helpompaa tulevaisuudessa.
Hauskuus voikin löytyä melkein mistä tahansa, sillä eri oppijat tykkäävät eri asioista. Esittelemme hyödyllisiä englanninkielisiä resursseja toisessa artikkelissamme, joten inspiraatiota voi etsiä esimerkiksi sieltä!

Englanti osaksi arkea
Hauskuuden lisäksi englannin kielestä kannattaa rakentaa rutiini ja luonnollinen osa arkea: kaupassa voi pähkäillä hedelmien nimiä englanniksi, puhelimesta voi kerrata numeroita ja automatkalla voi luetella autojen värejä – mitä monipuolisemmin kieltä käyttää, sen parempi.
Jos spontaani käyttö ei tunnu luontevalta tai englantia tulee käytettyä vain harvoin, sille voi pyhittää tietyn osan päivästä. Esimerkiksi iltasadulla voi lukea sekä suomen- että englanninkielisiä satuja, tai englannin kieltä voi ihmetellä yhdessä aina ruokailun jälkeen. Tämä helpottaa rutiinin rakentamista, ja lapsi tietää samalla, mitä tulevan pitää.
Lyhyet ja säännölliset sessiot ovat monesti parempia kuin satunnaiset ja pitkät, sillä pienet lapset eivät jaksa keskittyä pitkään. 15 minuuttia kerralla riittää siis hyvin. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä pidempään hän jaksaa keskittyä ja sitä pidempiä sessiot voivat olla.
Joka kerralle ei tarvitse keksiä jotain uutta ja ihmeellistä, sillä oppiminen vaatii toistoja toistojen perään. Lapset jaksavat katsoa saman englanninkielisen videon tai kuulla saman sadun tuhat kertaa, jos se vain on tarpeeksi hauska tai hyvä.
Olisiko englannin kurssi Oulu sinulle se sopivin vaihtoehto?

Ääntäminen edellä
Englanti on suomen rinnalla melko viheliäinen kieli: suomessa yhtä kirjainta vastaa yleensä yksi äänne, kun taas englannissa äänteitä on paljon kirjaimia enemmän, ja monet niistä ovat suomalaisen suuhun vieraita. Ei olekaan ihme, että monet lapset (ja aikuisetkin!) ihmettelevät englanninkielisten sanojen kirjoitusasuja.
Aloita englannin kielen kurssi Superprofilla!
Kielen erojen takia englannin opetuksessa on hyvä keskittyä aluksi kuuntelemiseen ja ääntämiseen ja jättää kirjoitussäännöt myöhemmälle. Sillä jos äänteet eivät ole hyvin hallussa ja lapsi yrittää lausua vieraan sanan suoraan paperilta, ääntämismuoto on todennäköisesti melko hullunkurinen.
Jääkaapin oveen ei siis tarvitse kirjoittaa muistilapulle ”fridge”, sillä lapsen voi olla hankala ymmärtää englannin ja suomen kielen eroja. Sen sijaan lappuun voi kirjoittaa muistisäännön tai vaikkapa sanan ensimmäisen äänteen. Näin sanaa voi makustella ilman, että sen kirjoitusasu pistää pään pyörälle.
Joillekin lapsille vieraan kielen äänteiden oppiminen on työlästä, mikä voi johtua esimerkiksi oppimisvaikeudesta. Tähän voi suositella avuksi säännöllistä toistamista ja ääneen sanomista: sanat ja äänteet tarttuvat paremmin muistiin silloin, kun ne sanoo itse ääneen eikä vain kuule nauhalta tai aikuisen suusta.

Positiivinen oppimisympäristö
Vanhempien asenteet tarttuvat lapseen helposti, joten jos vanhemmat pitävät englannin kieltä mielekkäänä ja tärkeänä, lapsi uskoo usein samoin. Vanhemmilla onkin tärkeä rooli oppimisympäristön ja asenteiden rakentamisessa.
Oppiminen on tehokkaimmillaan silloin, kun se on hauskaa eikä lapsen tarvitse pelätä virheitä tai epäonnistumisia. Lapsi tekee vieraan kielen kanssa väistämättä virheitä, mikä on täysin normaalia. Niitä ei kannata lähteä turhaan korjaamaan, sillä se syö oppimisintoa nopeasti.
Jos lapsi lausuu bus-sanan suomalaisittain (”bus” eikä ”bʌs”), erhettä ei kannata nostaa sen suuremmin esille, vaan lapselle voi tarjota mallin: ”Kyllä, bussi on englanniksi bʌs”. Lapsi tarttuu oikeaan ääntämiseen ajan kanssa, kun mallin kuulee heti perään.
Lapselle on myös hyvä näyttää, ettei kaikkea tarvitse tietää. Vanhempana ei tarvitse pelätä virheitä tai ajatella, että englannin käyttö vaatisi kielen asiantuntijuutta. Lapsi saa hyvän kielenoppimisen mallin, kun vanhemmat tekevät vieraalla kielellä avoimesti virheitä ja myöntävät, ettei kielestä voi tietää kaikkea. Sitä paitsi vastausten löytäminen on hyvää yhteistä puuhaa!
Jos englannin kieli tuntuu lapselle vaikealta tai uusia asioita ei tahdo millään tarttua, lapselle kannattaa tarjota jo opittuja ”haasteita”, kuten numero- tai aakkosloruja. Tällaiset tarjoavat lapselle onnistumisen tunteita ja pitävät oppimisintoa yllä.
Myös kehut pitävät oppimisintoa yllä, ja positiivista palautetta kannattaa antaa niin onnistumisista kuin sinnikkyydestä. Palautteessa on hyvä pyrkiä konkretiaan: ”Oletpa oppinut hienosti!” ei ole huono palaute, mutta ”Opitpa hienosti laskemaan englanniksi 1–10, ja opit numeroita varmasti vielä paljon lisää!” tarjoaa sekä mukavan mielen että informaatiota.
Löydä itsellesi englannin kielen kurssi netissä!

Älkää ottako liikaa paineita
Kielen oppiminen on pitkä prosessi, eikä siitä tarvitse ottaa liikaa paineita. Vaikka vieraan kielen varhaisesta oppimisesta on monia hyötyjä, mikään ei ole mennyt mönkään, jos harjoittelun aloittaisi ”vasta” 5-vuotiaana tai ala-asteella.
Tavoitteita ei siis kannata asettaa tähtiin tai edes ”englannin kielen opettamiseen”. Monesti on parempi vain puuhastella englannin kielen kanssa, tutustuttaa lapsi sen maailmaan ja herätellä lapsen oppimisintoa. Tämä kaikki helpottaa englannin opiskelua, kun se lähtee kunnolla käyntiin.
Lapsi voi oppia englannin kielen liki täydellisesti, vaikka vanhemmat eivät olisi ponnistelleet valtavasti sen eteen. Vaikka englannin kieltä käyttäisi lapsen kanssa vain satunnaisesti, sekin on tyhjää parempi, sillä se helpottaa tulevaisuuden oppimista. Englannin yksityisopetus Jyväskylä saattaisi olla sinulle hyvä vaihtoehto?
Englantiin törmää sitä paitsi kaikkialla. Televisiot, kännykät ja radioaallot ovat täynnä englannin kieltä, joten pohja sen oppimisella voi rakentua myös puolivahingossa. Varsinaista oppimista ei tietenkään kannata jättää vain sattuman varaan, mutta yöuniaan ei tarvitse menettää, jos englantia ei puhuta kotona joka päivä.