Milloin viimeksi olet hoitanut jonkun asian paikan päällä tai puhelimitse? Omalla kohdalla siitä on aikaa, sillä lähes kaikki hoituu nykyään kätevästi netissä.
Tämän siirtymän myötä luetun ymmärtämisen merkitys on korostunut. Kun kaikki on saatavilla tekstimuodossa netissä, tekstejä pitää tulkita itsenäisesti, sillä vieressä ei ole ystävällistä virkailijaa, joka kertoo, miten asiat ovat. Tämä korostuu englannin kielen kohdalla, sillä se on internetin ylivoimainen valtakieli. Sitä tulvii meille ovista ja ikkunoista, ja sitä pitää pystyä ymmärtämään.
Haluaisitko sinäkin kehittyä englannin lukijana? Luetun ymmärtämistä voi harjoitella monella tapaa, ja alta löydät meidän vinkkimme siihen.
Löydä sopivaa luettavaa
Tehokas harjoittelu vaatii aina hyviä materiaaleja, ja lukemisen kohdalla se tarkoittaa sopivia tekstejä. Sopivuuskolikon toisella puolella on haastavuus: liian helppo teksti ei ole oppimisen kannalta paras, kun taas liian vaikea teksti syö harjoitteluintoa nopeasti.
Lukemisen harjoitteluun helppo teksti on kuitenkin vaikeaa parempi. Kaikkein tärkeintä on se, että tekstin ymmärtäminen ei vaadi suuria ponnisteluja ja että lukemisesta pystyy nauttimaan. Jos teksti etenee sujuvasti mutta vastaan tulee silloin tällöin uusia sanoja, olet löytänyt niin sanotun sweet spotin.
Sopivuuskolikon toisella puolella on mielenkiinto: hyvä teksti on sellainen, joka kiinnostaa. Jotkut tykkäävät urheiluelämänkerroista, toiset muotilehdistä ja kolmannet mangasta. Kaikki nämä toimivat mainiosti, jos ne saavat sinut tarttumaan kirjaan/lehteen ja lukemaan.
Jos sopivien tekstien löytäminen on vaikeaa tai et ole varma tasostasi, tutustu Linguan ja British Councilin materiaaleihin. Molemmilta sivuilta löytyy eritasoisia tekstejä eurooppalaisen viitekehyksen mukaan: B1-tasoa pidetään työelämässä toimimisen minimitasona, kun taas B2 on se taso, johon lukion pitkä englanti tähtää.
Kun lukemisesta muodostuu rutiini ja lukutaidot kehittyvät, tekstejä voi valita hieman monipuolisemmin. Harry Potter -fanit voivat siis lukea muunlaista fantasiakirjallisuutta tai ihan toisia tekstilajeja tai aihepiirejä. Eri genret ja kirjailijat käyttävät kieltä eri tavoin, ja koska sanastokin on erilaista, lukijana kehittyy silloin monipuolisemmin. Aloittelijoiden ei kuitenkaan tarvitse välittää tästä.
Nappaa Superprofilta itsellesi paras englannin kielen kurssi jo tänään!

Rakenna lukemisesta rutiini
Lukemisen harjoittelua on hyvä lähestyä pitkällä tähtäimellä. Jokaisesta luetusta sivusta ja kirjasta oppii varmasti jotakin, mutta kehityksen huomaaminen vaatii aikaa. Lukemisesta kannattaakin rakentaa rutiini, jotta lukeminen tulee kuin luonnostaan.
Ideaalitilanteessa kirjaan tarttuu joka päivä, mikä voi kuulostaa aluksi vieraalta. Se ei kuitenkaan vaadi paljoa, vaan lukea voi esimerkiksi bussissa tai ruokatauolla. Jos kirjaan on vaikea tarttua spontaanisti, sille voi pyhittää tietyn osan päivästä.
Monet tykkäävät lukea ennen nukkumaanmenoa, sillä lukeminen rauhoittaa mukavasti. Toiset ovat taas illalla niin väsyneitä, ettei lukemisesta tule mitään, joten he lukevat aamupalaa syödessä.
Päivässä ei tarvitse lukea paljoa. Jos yhden päivän saldo on 15 sivua, vuodessa tulee luettua yhteensä 5475 sivua. Keskivertokirjan pituus on lonkalta heitettynä 300 sivun tienoilla, joten 15 sivun päivätahdilla tulee luettua noin 18 täyspitkää kirjaa vuodessa.
Opiskelussa ja harjoittelussa kannattaakin aina pyrkiä säännöllisyyteen, myös puhumisen kohdalla.
Valmistaudu lukemiseen
Lukemista ei voi lähestyä varsinaisesti väärin, mutta siitä saa enemmän irti, jos sitä varten valmistautuu. Yksi hyvä tapa on pohtia luettavaa tekstiä ennakkoon ja valita tilanteeseen sopiva lukutapa.
Kaunokirjallisuuden kohdalla haluaa yleensä lukea koko teoksen, mutta ennen kirjan avaamista voi miettiä, mitä kirjailijasta tietää ennakkoon, onko käsiteltävä aihe tuttu ja milloin teksti on kirjoitettu. Näin rakennat lukukokemukselle raamit ja yhtymäkohtia, mikä helpottaa tekstin muistamista.
Asiatekstejä voi sen sijaan lähestyä monella eri tavalla. Jos tavoitteena on saada yleiskuva, lukemisen voi aloittaa sisällysluettelosta. Sen jälkeen tekstin voi silmäillä läpi ja keskittyä otsikoihin ja kappaleiden ensimmäisiin lauseisiin. Toisinaan teksti voi puolestaan vaatia syvempää paneutumista, jolloin yliviivaustussit, miellekartat ja muistiinpanot ovat iso apu.
Pelkkä lukemisen suunnittelu on valmistautumista: kun lukemisen ajoittaa päivän virkeimpään kohtaan, lukemisen harjoittelu on mahdollisimman tehokasta. Jos rutiinia on vaikea rakentaa, suunnitelman voi kirjoittaa konkreettisesti ylös. Joka viikolle voi esimerkiksi laatia oman lukusuunnitelman, ja suunnitelman voi laittaa jääkaapin oveen, jossa se muistuttaa olemassaolostaan.
Suunnittelu kannattaa kaikenlaisessa harjoittelussa, harjoittelitpa kitaransoittoa tai englannin kirjoittamista!

Lue ajatuksella
Lukijana voi olla teknisesti taitava ja nopea, mutta eri asia on painaa luettu asia mieleen. Jos tavoitteena on kehittää lukutaitoja, lukemista kannattaakin lähestyä ajatuksella. Superprofin englannin kurssi verkossa voi auttaa sinua löytämään sinulle oikean lukutekniikan.
Jos et meinaa pysyä tekstissä kärryillä, pysähdy siihen paikkaan ja käy mielessä läpi, mitä olet tähän mennessä lukenut. Palaa sitten sopivan verran taakse päin ja vertaa ajatuksiasi tekstiin – muistitko oikein? Kun kokonaiskuva on hallussa, uutta tietoa on helpompi omaksua.
Tätä kannattaa hyödyntää myös lukemisen jälkeen, vaikka teksti olisi hyvin muistissa. Sitä voi yrittää esimerkiksi tiivistää omin sanoin; tällöin aivot joutuvat pyörittelemään luettua tekstiä enemmän, jolloin se jää myös varmemmin mieleen.
Olisiko englannin kielen kurssi Jyväskylä sinulle se kätevin vaihtoehto?
Harjoittele sanastoa
Tekstin ymmärtäminen nojaa pitkälti sanastoon. Sanasto kasvaa lukiessa väistämättä, kun vieraita sanoja tulee tarkistettua netistä, tai sitten niiden merkityksen pystyy päättelemään kontekstista. Sanastoa kannattaa kuitenkin harjoitella myös erikseen, ja siihen Anki-sovellus on ykkönen.
Ankissa pystyy tekemään oppimiskortteja (flashcardeja) ja niistä korttipakkoja, jotka sopivat hyvin kielten opiskeluun. Eri aihealueille, kuten talous- tai urheilusanastolle, voi luoda omat pakkansa, mutta niihin voi laittaa sanojen sijaan myös fraaseja tai esimerkiksi kielioppisääntöjä.
Ankin perusperiaate on samanlainen kuin fyysisissä oppimiskorteissa, mutta sovellus on suunniteltu niin, että se tehostaa muistamista. Jokaisen kortin kohdalla pystyy esimerkiksi arvioimaan, oliko sen muistaminen helppoa, keskivaikeaa vai vaikeaa.
Tätä arviota hyödynnetään ns. aikavälikertauksena (spaced repetition), eli Anki näyttää oikeat kortit oikeaan aikaan, jotta ne on mahdollisimman helppo muistaa. Käytännössä se painottaa vaikeampia kortteja ja näyttää niitä sopivin väliajoin, jotta ne painuvat varmasti mieleen.
Olisiko englannin yksityisopetus Oulu hyvä tapa laittaa opiskelusi käyntiin?

Tässä artikkelipaketissa on myös kuullun ymmärtämistä käsittelevä artikkeli, joten jos haluat kehittyä myös kuuntelijana, klikkaa tästä!
Älä ota liikaa paineita
Lukemisen harjoittelua toitotetaan nykyään paljon. Nykynuorten lukutaito on laskussa. Kääk! Miten kurssi kääntyy? Netti on tämän myötä pullollaan oppaita, kuten tämä tässä, jossa tarjotaan neuvoja tehokkaaseen harjoitteluun. Meidän viimeinen neuvomme onkin lukea juuri niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.
Kaikkien lukijoiden ei tarvitse istua samaan muottiin. Kaikkien ei tarvitse lukea samoja tekstejä, kaikkien ei tarvitse lukea nopeasti eikä kaikkien tarvitse ymmärtää kaikkea. Yhden tekstin voi lukea vain pääpiirteittäin ja vauhdilla, ja toiseen voi keskittyä sanatarkasti. Yhden teoksen voi lukea loppuun, ja toisen voi jättää kesken.
Lukemiseen ei ole oikeita ja vääriä tapoja tai sääntöjä, joita kaikkien tulee noudattaa. Lukemista on hyvä suunnitella ja siihen kannattaa panostaa, mutta turhia paineita ei tarvitse ottaa. Jos luet säännöllisesti, kehityt lukijana varmasti.
Varsinkin aloittelijoiden kannattaa olla itselleen rehellisiä ja tunnustella rauhassa, mikä toimii ja mikä ei. Pelkästään se, että olet avannut tämän artikkelin ja pohdit asiaa, on askel oikeaan suuntaan, ja siitä on hyvä jatkaa.