Oletko törmännyt työelämässä termeihin, jotka ovat täyttä hepreaa? Kyseessä voi olla alan erikoistermi, jolloin pieni sanastotyö voi olla paikallaan, mutta se voi hyvin olla myös ns. jargonia.

Työelämä on nykyään täynnä erilaisia englanninkielisiä termejä ja käsitteitä, jotka eivät avaudu maallikoille sitten millään. Sama pätee luonnollisesti bisnesenglantiin, joka kuhisee sekä erikoistermejä että tyhjänpäiväistä jargonia.

Tämä artikkeli toimii hyvänä johdatuksena jargonin maailmaan ja opettaa samalla oikeasti hyödyllistä työelämän englannin sanastoa.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa englanti
Lidia
5
5 (19 arvostelua)
Lidia
70€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katariina
5
5 (14 arvostelua)
Katariina
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (14 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Racheal
4,8
4,8 (12 arvostelua)
Racheal
22€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Nea
5
5 (12 arvostelua)
Nea
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Minttu
5
5 (4 arvostelua)
Minttu
12€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
5
5 (10 arvostelua)
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
60€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Lidia
5
5 (19 arvostelua)
Lidia
70€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katariina
5
5 (14 arvostelua)
Katariina
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (14 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Racheal
4,8
4,8 (12 arvostelua)
Racheal
22€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Nea
5
5 (12 arvostelua)
Nea
35€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Minttu
5
5 (4 arvostelua)
Minttu
12€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Axel
5
5 (10 arvostelua)
Axel
20€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
60€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Työelämä on jargonia täynnä

Jargon-termi on peräisin muinaisranskasta, jossa se tarkoitti höpöttelyä, mongerrusta tai hölynpölyä. Melko kuvaavaa, eikö? Nykyään monet viittaavat sillä juuri työelämän kielen tyhjänpäiväisyyksiin, mutta näin ei ollut aina.

Perinteisesti jargon tarkoitti asiantuntijoiden kieltä, jolla he viestivät keskenään tarkasti ja tehokkaasti. Tässä sillä on yhä roolinsa, mutta ongelma tulee vastaan, kun asiantuntijakieli leviää suurelle yleisölle.

Suomalaiset eivät halua lukea ”kollaboraatiosta”, ”palvelullistamisesta” tai ”kyvykkyydestä” vaan yhteistyöstä, palvelujen tarjoamisesta ja taidoista.

Jargonin yleistyminen johtuu työelämän muutoksesta. Asiantuntijatyö on lisääntynyt, ja teksti on heidän tärkein työkalunsa. Samaan aikaan kilpailu on kovaa, joten kuorrutetulla kielellä pyritään pätemään ja osoittamaan omaa asiantuntijuuttaan.

Tämä voi olla pienimuotoinen shokki kansainvälisissä firmoissa. Vieraan kielen käyttö on itsessään työlästä, ja sen lisäksi pitää navigoida tyhjänpäiväisten ”erikoistermien” viidakkoa. Mieleen tulee muun muassa nämä:

  • Touch base (tutustua)
  • Give 110 % (antaa kaikkensa)
  • Low-hanging fruit (yksinkertainen ja helposti suoritettava asia)
  • Impact (jonkin vaikutus tai vaikuttavuus)
  • Synergy (esim. yhteistyöstä saatu hyöty)

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että kielen käyttö nojaa pitkälti sanastoon. Työelämässä navigointi vaatii toisin sanoen myös jargoniin tutustumista, sillä se on tullut lähes kaikille aloille jäädäkseen.

Esittelemme seuraavaksi muutamia sanalistoja, jotka toimivat johdantona bisnesenglannin eri osa-alueille. Listoja tutkiessa voi miettiä, onko kyseessä "erikoistermi" vai tyhjänpäiväistä jargonia, sillä raja voi olla melko häilyvä.

Voit oppia uutta tai kehittää taitojasi - englannin kielen kurssi netissä!

Neljä henkilöä pöydän ääressä
Rakkaalla lapsella on monta nimeä: business-englanti, työelämän englanti, bisnesenglanti, liike-elämän englanti... Kuva: Unsplash/Campaign Creators

Työelämän englannin sanalistoja

Talous ja kirjanpito ovat läsnä kaikissa yrityksessä, joten aloitetaan katsaus sieltä.

Talous & kirjanpito

  1. Assets tarkoittaa varoja eli kaikkea mitä yritys omistaa käteisestä kiinteistöihin, ajoneuvoihin ja laitteistoon.
  2. Balance Sheet eli tase tai bilanssi on dokumentti, jolla arvioidaan yrityksen taloustilannetta tiettynä ajankohtana.
  3. Cash Flow eli kassavirta tarkoittaa yrityksen tileille tulevien ja sieltä lähtevien maksujen erotusta.
  4. Equity eli oma pääoma tarkoittaa yrityksen nettovarallisuutta velkojen jälkeen (varat miinus velat).
  5. Fiscal Year tarkoittaa 12 kuukauden mittaista tilikautta, jonka pohjalta tehdään mm. tilinpäätöksiä ja talousarvioita.
  6. Liabilities viittaa yrityksen velkaan, johon lasketaan mm. lainat ja kiinnitykset.
  7. Liquidity tarkoittaa sekä maksuvalmiutta että omaisuuserien muuttamista rahaksi lyhyellä aikavälillä.
  8. Profit Margin tarkoittaa voittomarginaalia, jolla lasketaan kannattavuutta: (liikevaihto – kustannukset) / liikevaihto.
  9. Return on Investment (ROI) tarkoittaa sijoitetun pääoman tuottoastetta, joka ilmaistaan prosentein. ROI mittaa siis edelliskohdan tavoin yrityksen kannattavuutta.
  10. Revenue eli liikevaihto tarkoittaa tavaroiden tai palvelujen myynnistä saatuja kokonaistuloja.

Näillä termeillä ei vielä tehdä englanninkielistä kirjanpitoa – mikä kannattaa muutenkin jättää ammattilaisille – mutta ehkä niillä voi hurmata jonkun firman kahvipöydässä?

Lomakkeita, jonka päällä puhelin ja kynä
Maallikoilla menee kirjanpidon kanssa helposti sormi suuhun, eikä vieras kieli auta asiaa. Kuva: Unsplash/Kelly Sikkema

Markkinointi

Lähes kaikki yritykset panostavat tavalla tai toisella markkinointiin, joten sanavarastoon kannattaa lisätä myös muutamia siihen liittyviä termejä. Termeistä voit myös oppia - englannin kurssi Turku.

  1. B2B (Business-to-Business) tarkoittaa yritysten välillä tapahtuvia toimia, ja B2B-markkinoinnissa tuotteita tai palveluita kaupitellaan toisille yrityksille.
  2. B2C (Business-to-Consumer) tarkoittaa puolestaan kuluttajille tapahtuvaa markkinointia ja myyntiä.
  3. Branding eli brändäys viittaa strategiaan, jolla yritys tai sen tuote erotetaan kilpailijoista esimerkiksi nimen, logon tai muotoilun avulla.
  4. Conversion rate eli konversioaste kertoo prosenttiosuuden verkkosivuilla käyneistä ihmisistä, jotka suorittivat halutun toiminnon, esim. täyttivät lomakkeen tai tilasivat uutiskirjeen.
  5. CRM (Customer Relationship Management) on yksinkertaisuudessaan asiakkuudenhallintaa, joka tapahtuu usein ohjelmistojen avulla.
  6. Engagement Rate eli sitoutumisaste on mittari, joka kertoo some-postaukseen reagoineiden ihmisten määrän.
  7. Lead eli liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta, joka on osoittanut kiinnostuksensa yritystä kohtaan tavalla tai toisella, esim. tilaamalla uutiskirjeen tai seuraamalla blogia.
  8. Pay-Per-Click (PPC) viittaa klikkausperusteiseen maksamiseen, ja PPC-markkinoinnissa mainostaja maksaa vain toteutuneista klikkauksista.
  9. SEO (Search Engine Optimization) viittaa hakukoneoptimointiin, jonka avulla parannetaan verkkosivun näkyvyyttä hakutuloksissa.
  10. Target market tarkoittaa kohdemarkkinoita eli asiakasryhmää, jolle tuote tai palvelu halutaan myydä. Puhutaan usein myös kohdeyleisöstä, target audience.

Tältä listalta käy hyvin ilmi yksi jargonin alaluokka eli lyhenteet. Suomeksikin puhutaan PPC-markkinoinnista ja SEO-optimoinnista, mikä on varmasti alan ammattilaisille selkeää, mutta suurelle yleisölle ne eivät sano mitään. Apua tähänkin saat englannin yksityisopetus Jyväskylä!

Henkilö kannettava sylissään
Iso osa markkinoinnista kohdistuu tänä päivänä someen. Kuva: Unsplash/Windows

Haluatko oppia sanaston lisäksi myös kirjoittamaan hyvän englanninkielisen sähköpostin?

Johtaminen

Sitten on johtamisen vuoro, ja jargon yhdistetään siihen todella vahvasti. Tässä muutamia hittitermejä:

  1. Benchmark tarkoittaa mittapuuta tai kriteeriä, jonka avulla asioita voi verrata tai arvioida. Suomessakin puhutaan välillä ”benchmarkingista” tai ”benchmarkkauksesta”...
  2. Corporate identity eli yritysidentiteetti kattaa kaiken sen, millainen yritys kokee ja väittää olevansa.
  3. CSR (Corporate Social Responsibility) viittaa yhteiskuntavastuuseen ja on yrityksen liiketoimintamalli, jota seuraamalla se toimii vastuullisesti kaikkia sidosryhmiä (mm. henkilöstöä, asiakkaita ja yhteiskuntaa) kohtaan.
  4. Empowerment tarkoittaa voimaannuttamista, jolla kannustetaan työntekijöitä olemaan aktiivisia, ottamaan vastuuta ja tekemään valintoja.
  5. KPI (Key Performance Indicator) on tuloksen tai suorituskyvyn indikaattori, jolla mitataan tavoitteiden saavuttamista.
  6. Stakeholder eli sidosryhmä tarkoittaa henkilöä tai ryhmää, joka on tavalla tai toisella sidoksissa yrityksen menestykseen tai toimintaan.
  7. SWOT analysis on menetelmä, jolla yritys kartoittaa vahvuuksia (Strength), heikkouksia (Weakness), mahdollisuuksia (Opportunity) ja uhkia (Threat).
  8. Values eli arvot tarkoittavat yritykselle keskeisiä periaatteita, jotka ohjaavat sen toimintaa.
  9. Organizational culture eli yrityskulttuuri pitää sisällään yrityksen arvot, uskomukset ja asenteet, jotka tekevät siitä toimintaympäristönä ainutlaatuisen.
  10. Vision Statement viittaa yrityksen visioon tulevaisuudelle ja sille, mitä se haluaa saavuttaa.

Parhaassa tapauksessa nämä termit auttavat ymmärtämään pomohenkilön korkealentoista puhetta! Jos eivät, toivottavasti ne edes auttavat hahmottamaan sitä laajuutta, jolla yritysjohdon pitää lähestyä asioita.

Englannin kurssit juuri sinulle!

Käynnissä oleva harmaa kannettava
Yrityksen menestystä mitataan monella tapaa. Kuva: Unsplash/Lukas Blazek

Henkilöstöjohtaminen

Viimeisenä on vuorossa henkilöstöjohtaminen eli tuttavallisemmin HR (Human Resources), joka on itsessään malliesimerkki jargonista!

  1. Benefits tarkoittaa ylimääräisiä bonuksia tai lisiä, jonka työntekijä saa peruspalkan päälle.
  2. DEI (Diversity, Equity & Inclusion) kattaa monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden, ja sillä kuvataan työpaikkakulttuuria, johon kaikki ovat tervetulleita taustoista riippumatta.
  3. Employee engagement viittaa työntekijöiden sitoutumiseen eli siihen, kuinka paljon työntekijä välittää yrityksestä ja tuntee olevansa osa sitä.
  4. Onboarding tarkoittaa prosessia, jossa uusi työntekijä ”tuodaan taloon” eli hakijasta tulee työntekijä ja hän saa perehdytyksen. Offboarding viittaa vastaavasti työntekijän poistumiseen yrityksestä.
  5. Performance review tarkoittaa suorituskyvyn arviota eli säännöllistä katsausta siihen, miten työntekijä on pärjännyt yrityksessä.
  6. PDP (Personal Development Plan) on työntekijän kanssa tehtävä kehityssuunnitelma, joka linjaa työntekijän kehittymistä.
  7. Retention strategy tarkoittaa toimintatapoja, joilla varmistetaan työntekijöiden pysyminen yrityksessä.
  8. Succession planning eli seuraajasuunnittelu viittaa strategiaan, jonka avulla löydetään ja koulutetaan uusia työntekijöitä ja johtajia vanhojen tilalle.
  9. Turnover tarkoittaa tässä työntekijöiden vaihtuvuutta tiettynä ajanjaksona eli sitä, kuinka moni lähtee yrityksestä ja kuinka moni tulee tilalle.
  10. Due diligence on yleisilmaus, joka viittaa huolelliseen taustatyöhön. HR:ssä sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi hakijoiden taustojen tutkimista tai rekrytointiprosessin oikeellisuuden varmistamista.

Business-englanti ja työelämä kattavat siis jos jonkinlaista erikoissanastoa ja jargonia, ja tämä oli vain jäävuoren huippu.

Monelle termille ja fraasille on olemassa yksinkertaisempi vaihtoehto, joita kannattaa käyttää aina kun voi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jargonilla olisi paikkaansa. Asiantuntijoiden kesken se todella helpottaa ja nopeuttaa viestimistä, mikä on kaikkein tärkeintä.

Vain pieni osa meistä kuitenkin on asiantuntijoita, ja nykyään tekstit tavoittavat netissä yhä suuremman yleisön. Viestin räätälöinti onkin olennainen osa tehokasta ja toimivaa viestintää.

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.