Personal trainerin kanssa harjoittelusta on monia hyötyjä: se voi motivoida, auttaa karistamaan kiloja ja parantaa yleisiä elämäntapoja. Henkilökohtaisen valmennuksen hyödyt asiakkaalle ovat selkeät, mutta oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea personal trainerit saavat työstään irti?

Työpäivät vietetään pääsääntöisesti salilla, jossa ohjataan muita ja peräänkuulutetaan terveellisiä elämäntapoja. Ympärillä on paljon samanmielisiä ihmisiä, joiden läsnäolosta ja innosta urheilua kohtaan saa varmasti paljon irti.

Kuulostaa melko houkuttelevalta, eikö? Hmm… Pitäisiköhän itsekin harkita alanvaihtoa? Ei nyt sentään, mutta yritetään seuraavaksi paikantaa ne syyt, mitkä tekevät personal trainerin työstä niin palkitsevan. Fyysinen suorittaminen ja henkinen puoli ovat siinä molemmat läsnä, sillä terveellisillä elämäntavoilla on yhteys sekä kehon että mielen hyvinvointiin.

Parhaat saatavilla olevat opettajamme
Hyppää kyytiin!

Henkilökohtaisesta valmennuksesta hyötyvät kaikki

Jos olet päättänyt kouluttautua personal traineriksi, taustalla voi hyvin olla jompikumpi seuraavista syistä:

  1. Nautit ihmiskontakteista ja saat paljon tiedon jakamisesta irti. Palvelualalla yleisesti vaaditaan tietynlaisia taitoja, kuten viestintä-, ohjaus- ja motivointitaitoja, ja erilaisten ihmisten kanssa on tultava hyvin toimeen.
  2. Urheilu on valmiiksi olennainen osa elämääsi, ehkä jopa elämäntapa. Päiväsi tuntuvat tyhjiltä ilman säännöllisiä treenejä. Saatat olla pitkäaikainen salilla kävijä, kestävyysurheilija tai ehkä nautit kokonaisvaltaisemmasta urheilun ja hyvinvoinnin yhdistämisestä.

Personal trainerina olet perillä liikkumisen hyödyistä: urheilu voi auttaa muun muassa väsymyksen ja vireystilojen kanssa, kilojen karistamisessa, stressinhallinnassa sekä epäterveellisten ruokailutottumusten kanssa. Hyötyjä on monia, ja nautit itsekin niistä.

Juuri nämä hyödyt tekevät personal trainerin työstä palkitsevaa: elämäntaparemontilla voi olla merkittävä vaikutus asiakkaan yleiseen hyvinvointiin, ja kaikilla muutokset eivät onnistu ilman tukea ja valmennusta.

Mies venyttelemessä juoksuradalla
Kun kuntoilu ei onnistu yksin, moni kääntyy personal trainerin puoleen. (Kuva: Unsplash/Alora Griffiths)

Lisätehoa suorittamiseen tasapainoisesta ruokavaliosta

Henkilökohtainen valmentaja muovaa palvelunsa kullekin asiakkaalle sopivaksi. Asiakkaan tavoitteena voi olla parantaa kestävyyttä, laihduttaa tai vaikkapa kiinteyttää lihaksia.

Terveellisemmän elämän tavoittelu lähteekin usein kuntosalilta, lenkkipolulta tai hiihtoladulta, mutta täyttä potentiaalia on vaikea saavuttaa ilman tasapainoista ruokavaliota. Personal trainer -koulutuksen osana tai sen lisäksi kannattaakin panostaa ravitsemustieteeseen, sillä iso osa tuloksesta tehdään keittiön puolella.

Personal training -palvelujen osana tehdään aina kuntokartoitus ja laaditaan treeniohjelma. Nämä ovat valmennuksen ensimmäisiä vaiheita, ja myös ruokailutottumuksia kannattaa lähteä muovaamaan harjoittelun alussa. Muutosten ei kuitenkaan kannata olla liian suuria – keho ja mieli pysyvät tasapainossa paremmin, kun paheita aletaan korvata yksi kerrallaan.

Monilta personal trainereilta kysytään siis vinkkejä keittiön puolelle, mutta kaikilla ei ole siihen tarvittavaa tietotaitoa. Personal trainer -koulutuksen myötä liikunta-ala voi olla täydellisesti hallussa, mutta ravitsemustiede on oma juttunsa. Jos et koe olevasi pätevä tarjoamaan ruokailuvinkkejä, tee yhteistyötä esimerkiksi ravitsemusterapeutin kanssa. Voit delegoida asiakkaitasi hänelle ja toisin päin! Ravitsemustieteen lisäksi on monia muita hyviä erikoistumisvaihtoehtoja!

Personal trainer osaa neuvoa asiakkaitaan monessa, mutta hänen kannattaa myös noudattaa omia neuvojaan. Vanha sanonta ”älä tee niin kuin minä teen, tee niin kuin sanon” ei valitettavasti päde personal trainerien kohdalla. Valmentajat tarjoavat asiakkailleen motivaatiota ja mallin, eikä se auta, jos vatsalihastunnin vetäjä on aivan poikki setin puolessa välissä.

Muista myös pitää omasta hyvinvoinnistasi huolta ja levätä. Aloittelevalla PT-yrittäjällä on herkästi suoritusmoodi päällä, ja silloin voi olla liiankin monta rautaa tulessa. Riittävä uni ja palautuminen ovat tärkeitä alalla, joka nojaa fyysiseen tekemiseen – varsinkin, jos vapaa-aikakin menee treenatessa.

Näkkileipiä, joiden päällä tomaattia ja salaattia
Liikkumisen lisäksi myös syömisestä, lepäämisestä ja jaksamisesta tulee pitää huolta! (Kuva: Unsplash/Alora Griffiths)

Panosta henkilökohtaiseen kehitykseen

Fitness-alan ammattilaisilla on kaikilla omat pyrkimyksensä. Yksi on alalla taloudellisista syistä, toinen halusi pois palkkatyön jäykkyydestä ja kolmannelle se on kaikkein palkitsevin vaihtoehto. Syitä on monia, mutta lähes kaikkia personal trainereita yhdistää intohimo urheiluun sekä halu kehittyä ja toteuttaa itseään.

Monet unelmoivat työn ja harrastuksen yhdistämisestä, mutta vain harvan kohdalla se toteutuu. Henkilökohtaisilla valmentajilla tilanne voi olla toinen: omaa kiinnostustaan ja tietotaitoaan saa jakaa muille, siitä saa palkkaa, ja aina on tilaa kehittyä. Myös liikunta- ja terveysala kehittyy kovaa tahtia, ja kuntoilu on nyt kovassa nosteessa etenkin nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla. Kysyntää siis riittää, erityisesti, jos on motivoitunut ja halukas pysymään aallon harjalla.

Tarkastellaan seuraavaksi personal trainingin kehityssuuntia sekä uusimpia trendejä, joista voit saada inspiraatiota omaan valmennukseen!

Opettajan työ ei ole koskaan ollut mukavampaa!

Yleiset suuntaviivat

  • Personal trainerit eivät ole enää pelkästään henkilökohtaisia kuntovalmentajia, vaan he koetaan yhä useammin kokonaisvaltaisiksi tukihenkilöiksi. Kyse ei ole siis pelkästään kuntoilusta vaan myös oikeanlaisesta syömisestä ja terveellisistä elämäntavoista.
  • Kuntoilubuumi heijastuu myös kuntosalien ulkopuolelle: yritykset panostavat yhä enemmän työpaikkaliikuntaan, ja myös urheiluliikkeet, apteekit ja vakuutusyhtiöt tekevät yhteistyötä personal trainereiden kanssa.

Viime vuosien trendit

  • Etätreenaus on kasvattanut suosiotaan. Etätreenit, ulkona kuntoilu ja kotisalit ovat kaikki yleistyneet viime vuosina, mikä on tehnyt kehonpainoharjoittelusta yhtä trendikkäämpää. Treenaus vetää puoleensa siis enemmän asiakkaita kuin ennen, ja monipuolisuus on siinä tärkeä porkkana.
  • Henkisellä ja fyysisellä hyvinvoinnilla on yhä vahvempi yhteys. Kevyemmät treenimuodot, kuten jooga ja pilates, ovat yhä suositumpia.
  • Toisaalta HIIT on rantautunut Suomeen yhä voimakkaammin. HIIT-harjoituksissa tehdään lyhyitä, kovan sykkeen vetoja taukojen ohella.
  • Harjoittelua halutaan tukea yhä enemmän teknologialla. Urheilukellosta on tullut monen paras kaveri, ja oman jaksamisen ja kunnon seuraaminen on todella suosittua.

Ala tarjoaa siis tilaa kehittyä; ylimääräiset opinnot ja kurssit tarjoavat siihen suoran väylän, mutta myös itse työ opettaa paljon. Kaikki asiakkaat ovat yksilöitä, ja he voivat opettaa sinulle muun muassa kärsivällisyyttä, lempeyttä, ystävällisyyttä, paksunahkaisuutta tai henkistä lujuutta.

Vihko, silmälasit ja kannettava keltaisella taustalla
PT-yrittäjän päivä on juuri niin tyhjä tai täysi kuin itse haluaa. (Kuva: Unsplash/Volodymyr Hryshchenko)

Hyviä syitä PT:ksi ryhtymiselle

Kuten on käynyt ilmi, PT:t nauttivat monista samoista hyödyistä kuin heidän asiakkaansakin, sillä hyödyt liittyvät usein ihmiskontakteihin ja treenaamiseen. Personal traineriksi ryhtymiselle on kuitenkin monia muitakin hyviä syitä – tässä ne tiivistetysti:

  1. Työn ja harrastuksen yhdistäminen. Monet unelmoivat työn ja oman intohimon yhdistämisestä, mutta harva todellisuudessa pystyy siihen. Personal trainerin kohdalla se on mahdollista, kunhan vain urheilu ja terveelliset elämäntavat ovat omia kutsumuksia.
  2. Terveelliset elämäntavat. Henkilökohtaisten valmentajien on hyvä elää oppiensa mukaisesti, sillä laiskanpulskea personal trainer harvoin motivoi. Hyvä valmentaja tunnistaa urheilun hyödyt ja sen vaikutuksen yleiseen hyvinvointiin, mikä kannustaa myös itseä liikkumaan ja syömään terveellisesti.
  3. Palkitsevuus. Oman tietotaidon ja intohimon jakaminen on kaikkien ohjausammattien parhaita puolia. Personal trainerien kohdalla tulokset voi nähdä konkreettisesti, mikä tekee työstä palkitsevaa. Muutokset voivat myös olla todella suuria ja pitkällä tähtäimellä merkityksellisiä.
  4. Vakaa työ. Yhä useampi haluaa harjoitella personal trainerin johdolla, mikä tarkoittaa sitä, että personal trainereille riittää töitä. Työkenttä on myös kirjava, ja PT voi vaikuttaa itse työllistymiseensä. Personal trainer voi olla esimerkiksi palkkatyössä kuntosalilla, perustaa oman liikunta-alan yrityksen tai tarjota palveluitaan Superprofilla.
  5. Itsenäisyys. Personal trainer -yrittäjänä olet itsesi herra/rouva/muu. Jos olet kyllästynyt kahdeksasta neljään -rytmiin ja haluat arkeesi lisää hallintaa, ryhdy PT-yrittäjäksi! Voit vaikuttaa siihen, minkälaisia tunteja järjestät ja kuinka paljon teet töitä.
>

Alusta, joka yhdistää opettajat ja oppilaat

Ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.