Kuten tiedämme, matematiikan opiskelu ei aina ole helppoa. Jokaisessa oppiaineessa on totta kai omat haastavat puolensa, mutta varsinkin matikka on perinteisesti ollut vaativan aineen maineessa.
On aivan totta, että mitä pidemmälle etenee opinnoissa, sitä haastavampia opiskeltavat aihealueet ja tehtävät ovat – näin se on kaikissa oppiaineissa. Usein kuulee puhuttavan matikkapäästä, eli jonkinlaisesta synnynnäisestä lahjasta tai lahjattomuudesta matematiikan oppimisessa: oppilas saattaa kuitata heikon arvosanan sanomalla, että hänellä vain sattuu olemaan huono matikkapää.
Oppimisvaikeudet ovat toki asia erikseen, mutta yleisesti ottaen tällaisen matikkapään olemassaolo on kyseenalaistettu. Matematiikan osaaminen on suurimmalla osalla yksinkertaisesti harjoittelun tulos, joten ahkeralla harjoittelulla ja sopivilla opiskelumenetelmillä pääsee jo pitkälle.
Matematiikan lainalaisuudet ovat aina samat, mutta yhtä oikeaa menetelmää matikan tunneille ei ole. Tämä tarkoittaa sitä, että opetuksessa voidaan rohkeasti kokeilla erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä – loppujen lopuksi vain mielikuvitus on rajana!
Matikkapään sijaan pulmana usein on pikemminkin motivaatio, itseluottamus tai yksinkertaisesti vain se, että matikka ei tunnu mielenkiintoiselta. Tämänkertaisessa artikkelissamme pureudumme siihen, kuinka varsinkin matikan yksityisopetuksesta voi tehdä oppilaan näkökulmasta kiinnostavampaa, innostavampaa ja motivoivampaa. Hyvä matikan opetus voi olla käänteentekevää!
Matikkaa käytännössä
Matematiikan osaaminen on erittäin tärkeää, sillä sitä tarvitaan monissa eri oppiaineissa, monissa ammateissa ja lisäksi aivan jokapäiväisessä arkielämässä. Siksi hyvä keino tehdä matematiikasta konkreettista ja havainnollista on opettaa sitä tosielämän esimerkkien avulla.
Konkretia auttaa oppilasta ensinnäkin ymmärtämään, miksi kyseisen asian hallitseminen on tärkeää ja kuinka opittuja taitoja voi soveltaa käytännössä. Jos matikan opiskelu on pelkkää numeroiden käsittelyä paperilla, jäävät nämä kysymykset pahimmassa tapauksessa täysin mysteereiksi. Tämä on tärkeä seikka, sillä se voi vaikuttaa suurestikin opiskelumotivaatioon: opiskeluun ei varmastikaan ole helppoa motivoitua, jos ei tiedä, miksi asiaa opiskellaan ja mitä käytännön hyötyä siitä on.
Teoriaa ei tietenkään sovi unohtaa, sillä teoreettiset perusteet, kuten kaavat ja mekaaninen laskutaito ylipäätään, on otettava ensin riittävästi haltuun. Vaikka into käytännön tekemiseen olisikin kova, ei teoreettisen pohjan luontia kannata laiminlyödä.
Kuitenkin kun opiskeltavaan asiaan liittyy lisäksi konkreettinen esimerkki tai tarina, on se helpompaa painaa mieleen. Ne auttavat luomaan yhteyksiä teorian ja käytännön välille, mikä luonnollisesti myöskin helpottaa oppimista. Tapoja tuoda konkretiaa opiskeluun on käytännössä loputtomasti, ja vain mielikuvitus on rajana – tässä kohtaa opettajalla on tilaisuus loistaa! Valitse siis matematiikan kurssi jo tänään!

Iästä ja tasosta riippuen erilaiset leikit ovat hyvä tapa havainnollistaa matikkaa käytännössä. Jos tarkoituksena on esimerkiksi harjoitella yhteen- ja vähennyslaskuja, vanha kunnon kauppaleikki voi olla hyvinkin toimiva ja ennen kaikkea hauska tapa oppia matikkaa. Tässä leikissä oppilaan tehtävänä on laskea oikea hinta asiakkaan ostoksille ja antaa oikea määrä vaihtorahaa takaisin. Hieman edistyneemmissä opinnoissa mukaan voidaan ottaa myös prosenttilaskujen harjoittelua erilaisten alennusmyyntien avulla.
Leikkien lisäksi matikan opetuksessa voidaan tietysti hyödyntää konkreettisiakin arkipäivän askareita. Esimerkiksi ruoanlaitto on mainio ja ennen kaikkea hauska tapa harjoitella erilaisia vetomittoja. Kun haluaa lisätä haastetta, voi reseptin yksiköitä muuttaa yleisistä hieman harvinaisempiin ja antaa oppilaan selvittää paljonko kutakin ainetta oikeastaan tarvitaan. Käytännön matikka on hauskaa matikkaa!
Konkretiaa voidaan lisätä myös todistamalla matematiikkaa käytännössä. Kun tarkoituksena on esimerkiksi harjoitella suorakulmaisen kolmion tuntemattoman sivun pituuden laskemista, voidaan tulos helposti osoittaa oikeaksi tekemällä vaikkapa naruilla tai teipillä kolmio lattialle ja mittaamalla kyseisen sivun pituus mittanauhalla. Tehtäväksi voi myös antaa vaikkapa tulevan automatkan keston arvioimisen, kun välimatka ja auton nopeus ovat tiedossa.
Kuten nämä esimerkit osoittavat, tarjoaa ympäristö runsaasti mahdollisuuksia harjoitella matikan taitoja käytännössä. Tällaiset omaa elämää koskettavat käytännön tehtävät tuoda kaivattua vaihtelua perinteisiin tehtäväkirjan tehtäviin!

Matikan opiskelun työkalut
Yksityisillä matematiikan kursseilla paitsi opiskeltavat aiheet, myös opetusmenetelmät voidaan valita vapaasti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opettaja pääsee käyttämään asiantuntemustaan ja mielikuvitustaan valitessaan juuri kyseessä olevan oppilaan taidoille ja tavoitteille sopivia menetelmiä.
Oppijoita on erilaisia: osa esimerkiksi oppii parhaiten kuuntelemalla, osa konkreettisesti käsin tekemällä ja jotkut puolestaan visuaalisten apuvälineiden avulla. Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei asia yleensä ole aivan mustavalkoinen: vaikka jokin tietty yksittäinen tapa olisikin paras, on tehokkain tapa oppia matikkaa kuitenkin yhdistelmä erilaisia menetelmiä. Matematiikan opintoihin sopivia apuvälineitä on suuri määrä – perinteisten kirjojen lisäksi opetusmateriaalina voidaan käyttää esimerkiksi pelejä, sovelluksia ja videoita.
Nykypäivänä sähköisiä työkaluja on runsaasti saatavilla, joten niitä voi ja kannattaakin käyttää opetuksessa. Sähköisillä työkaluilla pystyy kätevästi luomaan erilaisia kuvia, kaavioita ja jopa kolmiulotteisia malleja, jotka ovat erinomaisia visuaalisia apukeinoja opiskeltavien aiheiden havainnollistamiseen. Erilaisten työkalujen tehokas hyödyntäminen on erityisen tärkeää silloin, kun kyseessä on matikan opiskelu etäyhteydellä.
Erilaiset opetussovellukset ja -pelit ovat hauska tapa oppia matikkaa. Kun opettavainen peli on hyvä, ei opiskelu edes tunnu opiskelulta – siksi niitä voidaan käyttää pieninä kevennyksinä, kun asiakokonaisuus on muutoin suuri tai raskas.

Seuraa edistystä ja anna palautetta
Matematiikan opinnoissa on luonnollisesti tavoitteena kehittyä askel askeleelta, joten edistystä on pystyttävä mittaamaan. Olitpa sitten matikan yksityisopettaja, tuutori tai matikassa muuten vain muita säännöllisesti auttava, on jo opetuskokonaisuutta suunnitellessa hyvä pohtia opiskelun arviointia. Löydä matematiikan opettaja Oulu!
Sana arviointi voi kuulostaa pelottavalta niin oppilaan kuin jopa opettajankin korvissa, mutta ei hätää – arvioinnin ei missään nimessä tarvitse olla minkäänlainen tuomio tai yhden yksittäisen arvosanan julistaminen.
Yksityisopetuksessa arviointi voi olla juuri niin virallista tai vapaamuotoista kuin itse haluaa. Opetuskokonaisuuden aikana voidaan toki perinteiseen tapaan järjestää kokeita, mutta osaamista voidaan testata myös muilla tavoilla, kuten vaikkapa pienellä visailulla. Arviointi voi myös olla rento jutustelu kahvikupin äärellä, jonka aikana keskustellaan sekä vahvuuksista että heikkouksista.
Vaikka kyseessä onkin yksityinen matikan opetus, on arviointi silti tärkeää, sillä sen avulla selviää, kuinka oppilas on edistynyt ja kuinka hyvin opiskelun tavoitteisiin on päästy. Oppilaan osaamista arvioimalla saadaan myös selville tärkeimmät kehityskohteet, joiden kertaamiseen olisi hyvä käyttää enemmän aikaa. Arvioinnin avulla nähdään myös opitut asia, millä voi olla hyvinkin suuri merkitys itseluottamuksen ja opiskelumotivaation kannalta: oppilas näkee konkreettisesti edistymisensä ja ehkä jopa yllättyy iloisesti, kuinka paljon jo osaa.
Matematiikan kurssi netissä - tämä on myös oiva tapa oppia uutta!

Hyvässä matikan opetuksessa arviointi ei rajoitu vain loppukokeeseen tai loppukeskusteluun opetuskokonaisuuden päätteeksi: asiantunteva matikan opettaja tai tuutori antaa oppilaalle säännöllisesti palautetta. Tavanomaisessa ryhmäopetuksessa opettajalla ei yleensä ole mahdollisuutta antaa henkilökohtaista palautetta jokaiselle oppilaalle jokaisella opetuskerralla, mutta yksityisopetuksessa tilanne on toinen, ja tämä mahdollisuus kannattaa käyttää!
Kehityskohteiden osoittaminen on äärimmäisen tärkeää, mutta tärkeää on myöskin muistaa antaa positiivista palautetta. Positiivinen palaute, jossa huomioidaan oppilaan kehitys ja onnistumiset, auttaa vahvistamaan oppilaan itseluottamusta ja motivaatiota. Tämä on erittäin tärkeää, sillä monesti matematiikan opiskelun haasteet liittyvät nimenomaan negatiivisiin mielikuviin omista kyvyistä.
Olivat käytetyt menetelmät tai tavoitteet millaisia tahansa, tärkeintä on innostava ja kannustava matikan opetus. Kun oppilaaseen tutustuu, löytyvät parhaat opetusmenetelmät ja motivointikeinot. Erilaisia tapoja kannattaa kokeilla rohkeasti, ja kuten vanha viisaus kertoo, lopussa kiitos seisoo – on sekä oppilaalle että opettajalle äärimmäisen palkitsevaa, kun lopulta on pystytty johonkin, johon ei välttämättä vielä aluksi olisi voinut uskoakaan!









