Personal trainereilla on merkittävä työ ihmisten hyvinvoinnin edistäjinä. Heillä on tärkeä rooli siinä, että ihmiset liikkuvat enemmän ja elävät terveellisesti. Kaikenlaiset ihmiset voivat hakeutua personal training palveluiden pariin. Siksi tarvitaan myös erilaisia personal trainereita.
Kysynnän kasvaessa yhä useampi itse pohtii personal traineriksi ryhtymistä. Tämä on täydellinen työ heille, jotka pitävät ihmisten kanssa toimimisesta ja omaavat palavan intohimon liikuntaa kohtaan. Personal trainerin ei tarvitse olla huippukuntoinen fitness-kisaaja valmentaakseen muita.
Alalle valmistuu yli tuhat uutta ammattilaista vuodessa. Kaikki eivät jää uralle tai laajentavat muihin työtehtäviin liikunta-alalla personal trainingin ohella. Osa taas työskentelee personal trainerina vuosikymmeniä.
Tässä artikkelissa käymme läpi mikä on personal trainer tänä päivänä, miten sellaiseksi kouluttaudutaan ja miten uudella uralla menestyy. Saat kattavan kuvauksen siitä millaista työ voisi olla personal trainerina ja mitä kaikkia mahdollisuuksia se tarjoaa nykyään.
Mitä personal trainer tekee (ja mitä ei)?
Personal trainer (joskus lyhennettynä PT) on henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa asiakkaita saavuttamaan treenitavoitteita ja elämäntapamuutoksia. Suomessa personal trainer ei ole suojattu ammattinimike, joten käytännössä kuka tahansa voi kutsua itseään personal traineriksi.
Edellä mainitusta syystä onkin tärkeää hankkia työhön sopiva koulutus. Käymme tätä läpi vielä tarkemmin seuraavassa kappaleessa, mutta käydään ensin läpi muutama huomio personal trainerin roolista. Personal trainer ohjaa yksilöllisiä treenejä sekä suunnittelee treeniohjelmia ja ruokavalioita.
Personal trainer mukauttaa toimintansa jokaisen yksilön tavoitteiden ja toiveiden mukaan, vaikka työn perustekeminen sinänsä pohjaa samoille asioille asiakkaasta toiseen. On kuitenkin tiettyjä rooleja ja muita alan ammattilaisia, joihin personal traineria ei tule sekoittaa.

Personal trainer ei ole urheiluvalmentaja, joka keskittyy lajikohtaisiin taitoihin tai urheilijoiden kilpailuvalmennukseen. Urheilijat voivat kuitenkin hyötyä personal training palvelusta esimerkiksi osana oheisharjoittelua voiman ja kestävyyden kehittämiseen.
Personal trainer ei ole myöskään ryhmäliikuntaohjaaja, sillä hänen työnsä on yksilöllistä ja räätälöityä. Mikään ei tietenkään estä toimimasta myös ryhmäliikuntaohjaajana. Liikunta-ala todella tarjoaa monipuolisesti erilaisia mahdollisuuksia.
Ehkä tärkein huomio on se, että personal trainer ei ole terveydenhuollon ammattilainen, vaikka hän työnsä puolesta ymmärtää terveyteen liittyviä tekijöitä. Personal trainerin vastuualueisiin kuuluu liikunta ja hyvinvointi, ei sairauksien hoito.
Asiakkailla voi olla monenlaisia tavoitteita, joiden saavuttamisessa personal trainer on suuressa roolissa. Yleisimpiä syitä hakeutua personal training palveluiden pariin ovat muun muassa kiinteytyminen, elämäntapamuutokset ja lihasmassan kasvattaminen.
Personal trainerin koulutus ja erikoistuminen
Koska personal trainer ei ole suojattu ammattinimike, ei sellaiseksi voi myöskään suoraan opiskella korkeakoulussa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että personal trainereiden koulutustausta on kirjava. Kaikilta olisi kuitenkin hyvä löytyä personal training koulutus (ei tutkinto).
Personal trainerin koulutuksia tarjoavat yksityiset tahot ja kansanopistot. Koulutus on aina maksullinen, pois lukien jotkin kuntosaliketjujen omat koulutukset, jotka johtavat suoraan työllistymiseen koulutuksen tarjoajalle. Suurin osa koulutuksista kestää kuukausista aina vuoteen asti.
Kaikki koulutukset lähtökohtaisesti sisältävät samaa perusopetusta kuten anatomiaa, fysiologiaa ja ravitsemusoppia. Lisäksi koulutus sisältää paljon käytännön tekemistä erilaisten harjoittelumuotojen ja ohjaamisen parissa. Unohtamatta tietenkään asiakaspalvelu- ja yrittäjyystaitoja.

Peruskoulutuksen lisäksi lähes kaikki jatkavat kouluttautumista työn ohella erikoistuen eri treenaamisen osa-alueisiin ja ihmisryhmien ohjaamiseen. Personal trainerit voivat myös erikoistua muun muassa senioreiden tai raskaana olevien liikuntaan. Vaihtoehtoja riittää!
Ei ole poikkeus, että personal trainerilta löytyy omasta takaa esimerkiksi fysioterapeutin tai liikunnan ohjaajan tutkinto. Myös yliopistotasoisia ravitsemustieteen, liikuntalääketieteen ja liikunnan yhteiskuntatieteiden opintoja löytyy.
Personal trainerin on tärkeää tuoda asiakkailleen selkeästi esiin oma koulutus ja pätevyydet. Ja asiakkaan on näihin tärkeä kiinnittää huomiota personal traineria valittaessa. Voimannostosta kiinnostuneen kannattaa valita tähän erikoistunut personal trainer, ja niin edelleen.
Jatkokouluttautuminen mahdollistaa sen, että pääsee työskentelemään enemmän juuri itselle mieluisen valmennuksen parissa. Lisäksi lisäkoulutuksen avulla voi perustella korkeampaa tuntihintaa. Asiakas arvostaa osaamista ja on valmis maksamaan siitä enemmän.
Mitä muuta personal trainerilta vaaditaan?
Personal trainerin uralla menestyminen ei riipu pelkästään koulutuksesta, vaan myös henkilökohtaisista ominaisuuksista, kuten sosiaalisista taidoista, asiakaspalveluhenkisyydestä ja persoonallisuudesta. Yhtä oikeaa persoonaa ei kuitenkaan ole olemassa, joten sitä ei ole syytä murehtia.
Hyvä personal trainer ymmärtää asiakkaidensa yksilölliset tavoitteet, olipa kyseessä laihtuminen, lihasten kasvattaminen tai elämäntapamuutos. Ihmisten kannustaminen, kuuntelemisen taito ja myönteinen asenne ovat tärkeitä ominaisuuksia, sillä personal trainerin työ on ensisijaisesti asiakaspalvelua.
Muut sosiaaliset taidot, kuten keskustelutaidot, elekielen havannointi ja eläytyminen asiakkaan asemaan, ovat välttämättömiä. Vaikka personal trainer ei ole asiakkaan ystävä, on tärkeää, että asiakassuhde perustuu luottamukseen ja avoimeen vuorovaikutukseen.

Personal trainereiden ei tarvitse olla huippukunnossa tai fitness-mallin mitoissa, mutta intohimo liikuntaa kohtaan ja liikunnallinen elämäntapa ovat jotain mitä heiltä voidaan odottaa. Tämän lisäksi on erottauduttava edukseen muista personal trainereista.
Jokaiselle asiakkaalle sopii parhaiten eri personal trainer. Lopulliseen valintaan vaikuttavat monet tekijät aina henkilökemioista muilta kuultuihin suosituksiin. Tiesithän, että personal trainereita etsitään Superprofin kautta?
Voit luoda Superprofiin profiilin personal trainerina, ja profiilisi tulee näkyviin kyseistä palvelua etsiville. Profiiliin on hyvä lisätä perustietojen lisäksi kuvaus siitä mitä potentiaalinen asiakas voi valmennukselta odottaa. Tuo rohkeasti omaa persoonaa ja erikoistumista esiin.
Markkinointi ja asiakashankinta personal trainerina
Personal trainerina menestyminen vaatii liikunta-alan ydinosaamisen lisäksi ymmärrystä liiketoiminnasta, etenkin markkinoinnista ja asiakashankinnasta. Suurin osa personal trainereista työskentelee alihankkijoina kuntosaleilla tai yrittäjinä.
Yrittäjänä on hyvä laatia liiketoimintasuunnitelma, joka auttaa hahmottamaan tavoitteet ja markkinoinnin tarpeet. Tämä auttaa saavuttamaan toivotun tulotason ja ymmärtämään oman toiminnan mahdollisuudet isossa kuvassa. Varsinkin markkinointia pääsee tekemään vähintään pienimuotoisesti itse.
Esimerkiksi sosiaalinen media on yksi tärkeä markkinointikanava, joka tarjoaa mahdollisuuden henkilöbrändin rakentamiseen. Sosiaalisen median sisältöjen suunnittelu ja kohderyhmän tarkka määrittäminen ovat avainasemassa, jotta omasta markkinointiin laitetusta ajankäytöstä saa hyötyä irti.

Personal trainereille on kysyntää, mutta myös asiakkailla on monia ammattilaisia valittavana. On hyvä miettiä mikä erottaa itsensä kaikista muista ja hyödyntää näitä argumentteja markkinointisisällöissä. Sosiaalisen median lisäksi verkkosivut ovat toinen kätevä markkinointikanava.
Ne tarjoavat mahdollisuuden esitellä palveluja monipuolisemmin ja voivat tuoda pitkäjänteistä näkyvyyttä hakukoneiden kuten Googlen kautta. Verkkosivuille voi myös kirjoittaa blogiartikkeleita itseä kiinnostavista aiheista, jotka parantavat hakukonenäkyvyyttä. Harkitse samalla uutiskirjeiden lähettämistä!
Lisäksi kannattaa miettiä yhteistyötä muiden alan ammattilaisten kanssa - oli se sitten yhteinen tapahtuma tai somepostaus. Ja verkostoituminen muiden terveyteen liittyvien ammattilaisten kuten lääkäreiden tai urheiluvalmentajien kanssa voi tuoda uusia asiakkaita.
Uusien asiakkaiden sijaan olemassa olevat asiakkaat tulee laittaa etusijalle. Tyytyväiset asiakkaat voivat suositella palveluja ja täten tuoda uusia asiakkaita. Tämä on sitä kaikista parasta markkinointia, joka ei vie sinulta yhtään aikaa eikä rahaa.