Kun on valmistunut suomen kielen opettajaksi – tai hankkinut tarvittavan tietotaidon jostain muualta – seuraava askel on löytää asiakkaita. Jos työpaikka on lähikoulussa, tämä on helppoa, sillä oppilaslaumat marssivat luokkaan vaikka sitten vasten tahtoaan.

Koulussa opettaminen vaikuttaa paljon myös käytännön opetustyöhön: oppilaat ovat kaikki jotakuinkin samanikäisiä ja samassa tilanteessa, ja opetusta suunnitellaan luokka-asteen ja opetussuunnitelman mukaan.

Yksityisopettajan tilanne on toinen. Oppilaita pitää etsiä itse, he voivat olla keskenään hyvinkin eri tilanteissa, ja tunteja voi järjestää monella eri tavalla. Tämän artikkelin tavoitteena on auttaa uusia yksityisopettajia asiakkaiden löytämisessä.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa suomi
Jarianna
5
5 (19 arvostelua)
Jarianna
45€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (12 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Asta
5
5 (2 arvostelua)
Asta
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Ida
5
5 (2 arvostelua)
Ida
27€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Anne
5
5 (3 arvostelua)
Anne
29€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hanna
Hanna
36€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aicha
Aicha
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Jarianna
5
5 (19 arvostelua)
Jarianna
45€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (12 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Asta
5
5 (2 arvostelua)
Asta
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Ida
5
5 (2 arvostelua)
Ida
27€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Anne
5
5 (3 arvostelua)
Anne
29€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hanna
Hanna
36€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aicha
Aicha
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

5 tapaa asiakkaiden etsimiseen

Asiakkaiden etsiminen riippuu pitkälti siitä, minkälaista opetusta on tarjoamassa ja kenelle. Ei kuitenkaan mennä markkinointivinkkeihin vielä, vaan tutustutaan ensin yleisimpiin alustoihin ja markkinointitapoihin.

1. Kilauta kaverille

Opiskelumaailma on todella verkostoinen. Koulupäivän aikana törmää kymmeniin opiskelijoihin, joiden kanssa voi vaihtaa kuulumisia opiskelusta ja elämästä yleensä. Kotona kerrotaan puolestaan vanhemmille ja sisaruksille, miten koulussa meni.

Tämä tekee suusta suuhun -markkinoinnista todella tehokasta. Jos opiskelija saa laadukasta yksityisopetusta, hän kertoo siitä varmasti kavereilleen ja perheilleen. Ja koska opiskeluvelvollisuus koskee meitä kaikkia, lähes jokaisen lähipiiristä löytyy ihmisiä, jotka voivat hyötyä yksityisopetuksesta.

Omista opetuspalveluista ja tunneista kannattaakin kertoa kavereille, kollegoille, perheenjäsenille ja tutuille siinä toivossa, että viesti tavoittaisi oikean yleisön.

2. Luo omat verkkosivut

Markkinoinnin tärkein tehtävä ei ole tavoittaa potentiaalisia asiakkaita vaan vakuuttaa heidät yksityistuntien hyödyistä. Tässä omista verkkosivuista on apua: sivuilla voi vapaasti esitellä omia palveluita ja opetustyyliä, hyviä opiskelumateriaaleja, koulutustaustaa, portfoliota ja mikä ikinä mieleen tulee.

Verkkosivujen rakentaminen voi kuulostaa vaikealta, mutta sitä varten on verkkosivutyökaluja, joissa on valmiita pohjia ja sisäänrakennettuja ominaisuuksia. Työkalujen avulla kuka tahansa voi saada houkuttelevat verkkosivut edullisesti.

3. Perusta blogi tai YouTube-kanava

Yksi parhaita tapoja houkutella asiakkaita on jakaa tietotaitoaan ilmaiseksi eteenpäin. Tätä varten voi perustaa blogin, YouTube-kanavan tai vaikkapa TikTok-tilin, jolla jakaa mielenkiintoista sisältöä ja vedota varsinkin nuorempaan yleisöön.

Blogissa tai videoilla voi esitellä esimerkiksi tehokkaita opiskelustrategioita, muistiinpano- ja pänttäystekniikoita tai nippelitietoa suomen kielestä. Mielenkiintoinen ja hyödyllinen materiaali kerää hyvin klikkejä, ja se osoittaa aitoa kiinnostusta aiheeseen.

Henkilö puhelin kädessään
Sisällöntuotanto on aina ylimääräinen satsaus. Se osoittaa asiakkaalle, että opettaja on valmis näkemään ekstravaivaa. Kuva: Unsplash/Erik Lucatero

4. Rekisteröidy yksityisopetusalustoille

Netissä on myös Superprofin kaltaisia yksityisopetusalustoja, joilla opettajat voivat markkinoida palvelujaan. Alustojen ehdoton vahvuus on valmis asiakaskunta ja -virta, eli asiakkaiden houkuttelu ei ole opettajien vaan alustan itsensä harteilla.

Asiakkaiden saamiselle ei ole tietty takuita, sillä niillä on usein kymmeniä opettajia, jotka kilpailevat keskenään asiakkaista. Omaan opettajaprofiilin pitää siis panostaa ja joukosta pitää erottua, mihin jaamme vinkkejä alempana.

5. Hyödynnä somea

Markkinointimaestron mukaan yli 80 % suomalaisista käyttää tavalla tai toisella sosiaalista mediaa. Some syö yli kolmanneksen ihmisten netissä viettämästä ajasta, ja keskimääräinen käyttäjä viihtyy eri some-alustoilla 2 tuntia ja 21 minuuttia päivässä.

Tässä samaiselta sivustolta Suomen viikkokäyttäjämääriä, jotka perustuvat DNA:n ja Tilastokeskuksen tilastoihin:

  • Facebook: 3,67 miljoonaa käyttäjää
  • YouTube: 3,57 miljoonaa käyttäjää
  • Instagram: 2,86 miljoonaa käyttäjää
  • TikTok: 1,52 miljoonaa käyttäjää
  • Snapchat: 1,28 miljoonaa käyttäjää
  • X eli entinen Twitter: 1,24 miljoonaa käyttäjää
  • Pinterest: 1,09 miljoonaa käyttäjää
  • LinkedIn: 0,9 miljoonaa käyttäjää

Luvuista voi päätellä kaksi asiaa: 1) nykynuorten ”Facebook on niiiin last season” ei pidä aivan paikkansa ja 2) olisi hölmöä olla käyttämättä somea markkinoinnissa!

Somea voi hyödyntää monella tavalla. Jos tavoitteena on tarjota lähiopetusta tietyllä alueella, paikalliset Facebook-ryhmät ja puskaradiot välittävät viestiä nopeasti. Facebookiin ja LinkedIniin voi luoda omat opettajaprofiilit, jotka on pakattu täyteen houkuttelevaa sisältöä ja tietoa itsestä opettajana.

YouTubessa, Instagramissa, TikTokissa ja Snapchatissa voi puolestaan jakaa hyödyllistä sisältöä, kuten opiskeluvinkkejä, kirjasuosituksia tai katsauksia suomen kieleen. Eri alustat onkin hyvä linkittää toisiinsa ja sisältöä kannattaa jakaa monipuolisesti, jotta se tavoittaa mahdollisimman monta silmäparia.

Etsi Superprofilta tavoitteitasi vastaava äidinkielen opettaja.

Punahiuksinen nainen taulun edessä
Tehokas markkinointi on tärkeää asiakkaiden löytämisessä, mutta loppupeleissä asiakas vakuutetaan laadukkaalla opetuksella. Kuva: Unsplash/ThisisEngineering

Käytännön markkinointivinkkejä

Alustojen ja kanavien pohtiminen on hyvä ensimmäinen vaihe. Seuraavaksi markkinointia kannattaa suunnitella, sillä summittaisella sisällöllä pääsee harvoin pitkälle. Tämän voi aloittaa miettimällä omia palveluita ja kohdeyleisöä, kuten sitä, mitä aiheita haluaa opettaa ja kenelle.

Selkeä suunta on markkinoinnissa tärkeä, sillä lapsiin ja nuoriin tehoaa erilainen mainonta kuin aikuisiin tai senioreihin. Yksityisopettajana voi tietysti opettaa kaiken tasoisia oppijoita kaikista aiheista, mutta silloin on vaarana hukkua yksityisopettajien suureen joukkoon.

Jos pääpaino on sen sijaan esimerkiksi S2-opetuksessa (suomi toisena kielenä), mainonnan voi kohdistaa ihmisille, joilla on monikielinen tausta. Tämä vastaisi myös tarpeeseen, sillä S2-oppilaiden määrä kasvaa kaiken aikaa, mutta S2-opettajia on liian vähän.

Yksityisopettajana kannattaa miettiä myös hinnoittelua, joka painaa monen vaakakupissa opettajan valinnassa. Superprofin suomen kielen yksityisopettajien keskihinta on tällä hetkellä 27 euroa tunnilta; tarjoaisitko tunteja keskihinnalla, halvemmalla vai kalliimmalla?

Tämä toimii aasinsiltana opettajan pätevyyksiin ja kokemukseen: omia hintojaan pitää pystyä perustelemaan esimerkiksi koulutuksella, käytännön työkokemuksella tai muualta hankitulla osaamisella.

Hintoja on hyvä miettiä myös markkinointimielessä – varsinkin ensimmäisen tunnin hintaa. Jos sen tarjoaa ilmaiseksi, potentiaalisten asiakkaiden määrä kasvaa, ja opettajana pääsee itse vaikuttamaan asiakkaan vakuuttamiseen.

Tyhjä luokkasali
Opettajana on tärkeä yrittää erottua joukosta ja vastata suomen kielen opiskelijoiden tarpeisiin. Kuva: Pixabay/Sanjiang

Markkinoinnissa kannattaa muutenkin pyrkiä aktiivisuuteen. Somemainos voi hyvin tavoittaa tuhansia silmäpareja, mutta siihen ei pysty itse vaikuttamaan, klikkaako lukija mainoksessa olevaa linkkiä tai ottaako hän opettajaan yhteyttä.

Jos mainoksessa on sen sijaan porkkana – kuten alennuskoodi tai testijakso materiaalipankkiin yhteystietoja vastaan – opettajana voi itse ottaa oppilaaseen yhteyttä. Tässä kohtaa voi harkita maksullisia mainoksia, joiden avulla mainoksen voi kohdentaa esimerkiksi iän, kielen tai kiinnostuksenkohteiden mukaan.

Tässä vielä vinkit kootusti:

  • Suunnittele omia palveluita ja opettajaidentiteettiä.
  • Mieti kohdeyleisöä ja mistä heidät tavoittaa.
  • Mieti hinnoittelua ja omien hintojen perustelua.
  • Tarjoa ensimmäinen tunti ilmaiseksi, jotta voit vaikuttaa asiakkaan päätökseen.
  • Markkinoi aktiivisesti tarjoamalla porkkanoita ja ottamalla asiakkaisiin yhteyttä.
  • Harkitse maksullisia mainoksia oikeiden ihmisten tavoittamiseksi.

Viimeisenä vinkkinä on reflektoida ja miettiä, miten opettajana pystyy kehittymään. Jos asiakkaita ei meinaa löytyä, syy voi olla opettajaprofiilissa, markkinointikanavissa tai esimerkiksi hinnoissa.

Jos postaukset eivät saa tarpeeksi klikkejä, apu voi löytyä SEO-optimoinnista tai markkinointityökaluista ja -kursseista. Jos taas tutustumiskerta ei johda jatkotunteihin, kannattaa miettiä, mitä itse olisi voinut tehdä toisin ja pyytää asiakkaalta palautetta.

Yksityisopetus ja asiakkaiden etsiminen on monen asian summa, eikä vika ole aina opettajassa itsessä. Monet summat tarkoittavat kuitenkin sitä, että opettajana voi vaikuttaa moniin asioihin, tehdä tarvittaessa muutoksia ja kehittyä. Räätälöity opetus antaa paljon - suomen kielen kurssi Tampere.

Markkinointiin on tarjolla monenlaisia opiskelumateriaaleja ja kursseja, joita kannattaa hyödyntää. Uusi yksityisopettaja voi hyötyä myös mentorista, joka ohjaa eteenpäin uran alkumetreillä. Tähän voi harkita esimerkiksi Superprofin suomen kielen tai markkinoinnin opettajia, jotka ovat vain muutaman klikkauksen päässä!

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.