Hallitsetko saksan kielen salat niin hyvin, että haluat jakaa niitä muiden kanssa? Yksityisopetus sopii tähän hyvin, sillä sen kautta kuka tahansa voi jakaa oppejaan eteenpäin, ja oman opettajaprofiilin rakentaminen käy käden käänteessä.

Mutta miten asiakkaita löytää? Miten opetusta kannattaa lähestyä? Miten paljon tunneista voi pyytää? Uunituoreen tuutorin pää voi olla pullollaan kysymyksiä, mistä ei kannata hätääntyä: ne kuuluvat asiaan, niitä on tärkeä pohtia, ja tästä artikkelista löydät kaiken tarvittavan alkuun pääsemiseen!

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Saksan opettajan pätevyydet ja taidot

Kuten tuossa tuli jo vihjattua, meistä jokainen voi tarjota yksityisopetusta. Tuutoreilta ei vaadita tiettyjä pätevyyksiä, eikä Suomessa ole työskentelylle ala- tai yläikärajaa. Jos siis yksi päässä pyörivistä kysymyksistä on ”Voinko minä tarjota yksityistunteja?”, vastaus kuuluu ”Tottahan toki!”

Olisi tietenkin suotavaa, että opettajalta löytyy opetettavan aineen osaamista. Tunteja voi tietysti tarjota myös täysin vieraassa aineessa, mutta silloin asiakkaita voi olla vaikea vakuuttaa maksamaan opetuksesta!

Saksan kielen kohdalla paras valtti on aineenopettajan kelpoisuus: se todistaa, että saksaa on opiskellut riittävästi yliopistossa ja siihen päälle opettajan pedagogisia opintoja. Kielitaitoa voi kuitenkin hankkia myös korkeakoulujen ulkopuolelta.

Joku on voinut kasvaa kaksikielisessä perheessä, jolloin saksa on toinen äidinkieli. Toinen voi olla muuten vain etevä kielissä ja synnynnäinen opettaja. Kaikkien yksityisopettajien ei myöskään tarvitse olla saksan mestareita – lukiossa pitkän saksan kirjoittanut voi hyvin opettaa kielen alkeita.

Yksityisopettajan onkin tärkeä miettiä omia vahvuuksia, millaiseen opetukseen ne sopivat ja miten ne saa tuotua esiin. Jos CV:ssä ei ole saksan maisteria tai ällää ylioppilaskokeesta, kielipäätä voi todistaa vaikkapa kielitutkinnolla, kuten

  • Opetushallituksen järjestämällä yleisellä saksan kielitutkinnolla (YKI)
  • Goethe-Institutin sertifikaatilla
  • Prüfung Wirtschaftsdeutsch International -kokeella eli liikesaksan tutkinnolla (PWD).

Tutkinnot ja todistukset eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa. Paras saksan opettaja on harvoin se, joka tuntee saksan kielen parhaiten, vaan se, joka tulee kaikkien kanssa toimeen, mukautuu eri tilanteisiin ja tekee opiskelusta mielekästä ja sitä kautta tehokasta.

Ansioluettelo harmaan kannettavan päällä
Saksan opinnot ja tutkinnot ovat helpoin tapa osoittaa pätevyytensä mutteivät ainoa. Kuva: Unsplash/João Ferrão

Asiakkaiden löytäminen ja markkinointi

Yksityisopetusta varten on siis hyvä rakentaa CV eli miettiä, miten itseään markkinoi asiakkaille. Mikä on valttikorttisi, jolla erotut joukosta? Jollakin se on vuosikymmenten kokemus, toiselle saksa äidinkielenä ja kolmannelle loistavat pedagogiset taidot.

”Myyntipuhe” kannattaa kirjoittaa ylös mahdollisimman ytimekkäästi, sillä sitä on tarkoitus jakaa mahdollisimman monessa kanavassa. Tänä päivänä kaikki oppimateriaaleista oppilaisiin ja opettajiin on netissä, joten jokaisen uuden tuutorinkin kannattaa suunnata sinne:

  • Omille palveluille voi rakentaa verkkosivut tai blogin. Oman profiilin ja palvelujen lisäksi niillä voi tarjota esimerkiksi opiskeluvinkkejä tai mielenkiintoista tietoa saksan kielestä.
  • Netti on pullollaan yksityisopetussivustoja ja -alustoja, joihin kannattaa perehtyä. Esimerkiksi täällä Superprofilla on yli 30 saksan kielen opettajaa, joiden tuntien keskihinta on reilut 20 euroa.
  • Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa, TikTokissa ja muualla somessa voi mainostaa omia palveluitaan. Blogi-kohdan mielenkiintoinen nippelitieto ja opiskeluvinkit taipuvat hyvin myös esimerkiksi TikTok-videoihin.

Kun asiakkaita alkaa löytyä, yksi parhaita tapoja markkinoida itseään on tarjota laadukasta opetusta. Yksityisopetuksen suosio on nimittäin kasvussa, ja tyytyväiset asiakkaat kertovat varmasti ystävilleen, perheelleen tai kollegoilleen hyvistä opettajista.

Jokaisen tuutorin kannattaa harkita myös ilmaista ensimmäistä tapaamista. Se voi kuulostaa riskaabelilta, sillä sen avulla tuutorien välillä on helpompi surffailla, mutta lyhyestä kartoituksesta hyötyvät kaikki:

  • Opettajana varmistuu siitä, että omat opetustavat sopivat oppilaalle. Tämä on tärkeää, sillä tyytyväiset asiakkaat tietävät pidempiä asiakkuuksia.
  • Ilmainen tapaaminen madaltaa kynnystä kokeilla yksityisopetusta ja houkuttelee uusia asiakkaita.
  • Oppilas varmistuu siitä, että saa rahoilleen vastinetta.

Markkinoinnissa voi hyödyntää myös perinteisiä tapoja, kuten paikallislehtiä, lähikauppojen ilmoitustauluja ja sähköpostimarkkinointia, joista varsinkin viimeinen on parhaimmillaan todella tehokasta. Markkinoidessa kannattaakin olla mahdollisimman monipuolinen, sillä silmäpareja ei voi olla koskaan liikaa.

Tikka tikkataulun häränsilmässä
Markkinointia suunnitellessa on tärkeä miettiä, mitä palveluita markkinoi ja kenelle, jotta palvelut löytävät kohteensa. Kuva: Unsplash/Silvan Arnet

Opetuksen lähestyminen ja suunnittelu

Kuvitellaan, että ensimmäinen asiakas on jäänyt haaviin ja tilannut kartoitustapaamisen. Miten sitä kannattaa lähestyä? Huolella, sillä se on tilaisuutesi vakuuttaa asiakas osaamisestasi.

Omaa osaamistaan pitää pystyä kaupittelemaan, mutta yhtä tärkeä on tutustua oppilaaseen. Miksi oppilas etsii opetusta? Kuinka hyvä hän on saksassa? Millainen hän on oppijana? Tutustumisen jälkeen on helpompi perustella konkreettisesti, miten oppilasta voi auttaa.

Tutustuminen on tärkeää myös siksi, että yksityisopetuksessa jokainen tunti räätälöidään oppilaan tavoitteisiin, toiveisiin ja tapoihin. Mielestä kannattaakin karistaa se, miten saksaa opiskeltiin koulun penkillä, koska monet asiakkaista kaipaavat yksityisopetukselta jotain, mitä perinteinen opetus ei ole pystynyt tarjoamaan.

Kartoituskertaa kannattaa siis suunnitella, mikä pätee myös jokaiseen tuntiin. Hyvä suunnitelma tietää yleensä laadukasta opetusta, ja maksava asiakas kaikkoaa nopeasti, jos opetus ei vastaa odotuksia.

Muutenkin opetukseen ja oppilaisiin kannattaa panostaa – varsinkin asiakkuuden alkuvaiheessa, sillä tuutorin vaihtaminen ei ole vaikeaa. Oppilaan kanssa voi esimerkiksi käyttää tarvittaessa hieman lisäaikaa ja tuntien ulkopuolella voi pitää yhteyttä, jakaa hyviä resursseja ja seurata kehitystä.

Viimeisenä vinkkinä on olla kärsivällinen ja pyrkiä aina parempaan. Kartoituskerrat eivät välttämättä johda lisätunteihin, oppilaita voi tippua pois yhtäkkiä ja asiakkailta voi saada negatiivista palautetta – tai sitten asiakkaita ei meinaa löytää.

Tämä on osa prosessia, eikä mestarituutoriksi kasveta ilman vastoinkäymisiä. Ne kannattaakin nähdä mahdollisuuksina kehittyä:

  • Eikö introtapaaminen johtanut mihinkään? Kysy asiakkaalta, mistä se johtui.
  • Saitko negatiivista palautetta? Käy se kriittisesti läpi ja mieti, onko muutoksille tarvetta.
  • Takkuaako markkinointi? Mieti, voisitko kehittää profiiliasi ja muuta markkinointia ja pyydä tarvittaessa apua.
Ihminen istumassa setelit käsissään
Asiakkaiden vähyys voi johtua myös hinnoista. Kuva: Unsplash/Alexander Mils

Kuinka paljon saksan yksityisopetus maksaa?

Yksityistuntien hinnoitteluun ei ole yhtä oikeaa vastausta. Joku voi pyytää saksan tunnista 40 euroa ja toinen 20, ja molemmat voivat olla palkkioon oikein tyytyväisiä.

Hintojen pohtiminen kannattaa aloittaa vertailulla: tutustu eri sivustoihin, jotka tarjoavat saksan yksityistunteja, ja vertaile opettajien hintoja. Esimerkiksi täällä Superprofilla on reilut 30 saksan opettajaa, joiden keskihinta on 22 euroa tunnilta. Jossain muualla se voi olla 25, 30 tai 35 euroa.

Kattava vertailu kannattaa, sillä vaikket itse tarjoaisi tunteja monella alustalla, asiakkaat vertailevat vaihtoehtoja sieltä sun täältä. Kilpailet toisin sanoen asiakkaista muiden sivustojen tuutorien kanssa.

Mitkä tekijät hintaan vaikuttavat?

  • Opettajan pätevyydet ja kokemus. Kokenut ja pätevä opettaja veloittaa opetuksesta luonnollisesti enemmän kuin vastavalmistunut ylioppilas.
  • Oppilaan taso. Läksyapua saa yleensä halvemmalla kuin yliopiston pääsykoepreppausta.
  • Tuntien toteutus ja sijainti. Suurimmissa kaupungeissa on yleensä enemmän yksityisopettajia, mikä voi näkyä hinnoissa. Toisaalta monet tarjoavat tunteja netissä, jolloin sijainnilla on vähemmän painoarvoa.

Näiden lisäksi opettamiseen liittyy monia juoksevia kuluja, kuten opetustarvikkeet, matkustukseen ja suunnitteluun käytetty aika ja raha, netti, laskutusohjelma ja verot. Hinnoittelua kannattaakin miettiä sen pohjalta, kuinka paljon yhdestä opetuskerrasta jää käteen.

Tämä voi olla vaikeaa, jos yksityisopetuksesta ei ole kokemusta. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä hintoja voi muuttaa sitä mukaan, kun opettamiseen liittyvät menot selviävät. Yksityistuntien tarjoaminen on siis periaatteessa helppoa, mutta käytännössä muuttujia riittää.

Sen takia ei kuitenkaan tarvitse menettää yöuniaan, sillä tekemällä oppii, eikä siinä voi tehdä isoja virheitä. Tuntien suunnitteluun, markkinointiin ja raha-asioihin löytyy sitä paitsi monia oppaita ja ammattilaisapua, jos pää menee suunnittelusta pyörälle!

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.