Oletko personal trainer ja haluaisit saada uusia asiakkaita? Kattava personal trainer koulutus ei vielä takaa onnistumista asiakashankinnassa ja ennen kaikkea asiakkaiden tyytyväisyydessä. Menestys vaatii tietotaitoa ja ominaisuuksia, joita ei luennoilta tai kirjoista opita.
Jo ennen personal trainerin koulutukseen hakeutumista, on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä onko itsestä personal traineriksi. Henkilökohtainen valmentaminen on ihmiskeskeistä ja käytännönläheistä työtä. On palkitsevaa auttaa muita ihmisiä voimaan paremmin ja saavuttamaan tavoitteita.
Nykyään personal trainerin työ voi olla monipuolista aina erilaisten ihmisten ohjaamisesta etänä työskentelyyn. Menestyminen vaatii työtä, mutta on kaiken sen vaivan arvoista jos olet päätynyt itsellesi sopivalle alalle.
Personal training tarkoittaa kirjaimellisesti henkilökohtaista valmentamista, jossa korostuu yksilökeskeisyys. Liikunta-alalla on paljon muitakin mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi ryhmäliikuntaohjaajana työskenteleminen.
Tässä artikkelissa käymme läpi mitkä ominaisuudet tekevät hyvän personal trainerin, ja mitä piirteitä pääset itse hyödyntämään personal trainerin uralla. Muista, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tai persoonaa toimia henkilökohtaisen valmennuksen parissa.
Asiakkaiden tavoitteiden ymmärtäminen
Personal trainerin koulutukseen kuuluu muun muassa anatomian, fysiologian ja kuntosaliharjoittelun opiskelua. Henkilökohtainen valmennus on kuitenkin lopulta asiakaspalvelutyötä, jonka keskiössä ovat asiakkaiden yksilölliset tavoitteet.
Asiakkaat hakeutuvat personal training palveluiden pariin monista eri syistä. Useimmiten taustalla on monia syitä kuten esimerkiksi:

- Halu pysyä motivoituneena. Personal trainerin kanssa sovittuja treenejä on vaikeampi skipata. PT myös kannustaa ja pitää huolta edistymisestä.
- Tavoite laihtua, kiinteytyä ja / tai kasvattaa lihaksia. Vaikka kuntoilu on ennen kaikkea hyväksi terveydelle, monella asiakkaalla on ulkonäköön liittyviä tavoitteita.
- Tahto tehdä elämäntapamuutoksia. Elämäntapamuutokset ovat helpommin sanottu kuin tehty. Ammattilaisen apu kokonaisvaltaisiin muutoksiin on korvaamaton.
Tässä vain muutamia yleisluontoisia syitä personal trainerin hankkimiselle. Mitä enemmän mennään yksityiskohtiin, sitä monipuolisemmiksi syiden kirjo muuttuu. Jollakin voi olla esimerkiksi täsmällinen tavoite siitä, että hän haluaa saada tehtyä kymmenen leuanvetoa.
Joskus tarkempien tavoitteiden tekeminen jää personal trainerin vastuulle. Tässäkin on ensisijaisen tärkeää kyky kuunnella asiakkaiden toiveita. Tavoitteiden tulisi olla realistisia, selkeitä ja aikatauluun sidottuja.
Sosiaaliset taidot
Mainitsimme jo kyvyn kuunnella asiakasta. Sosiaaliset taidot ovat personal trainerille kultaakin kalliimpia. Työtä ei voi tehdä ilman ihmiskontaktia. Asiakkaitaan ei voi myöskään täysin itse valita, joten on tärkeää kyetä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Personal trainerin ei tarvitse eikä pidä olla asiakkaan paras ystävä, mutta kommunikoinnin on sujuttava asiakassuhteen onnistumisen vuoksi. Mitä hyvät kommunikointitaidot sitten käytännössä tarkoittavat? Tässä muutama esimerkki kuuntelutaidon lisäksi:
- Myönteisyys ja keskustelutaidot.
- Toisen ihmisen havannointi ja elekieli.
- Kyky eläytyä toisen ihmisen asemaan.
Asiakastyössä on myös muistettava, että oma huono päivä tai muut henkilökohtaiset asiat eivät saisi näkyä asiakkaalle asti. Työ vaatii siltä osin tietynlaista asennetta ja kykyä asettaa asiakkaan tarpeet edelle työaikana.
Suomalaiset osaavat arvostaa hiljaisuutta, joten puhelias ihminen ei tarvitse olla toimiakseen asiakkaiden kanssa. Ja ylipäätänsä on tärkeää muistaa, että sosiaalisten taitojen omaaminen ei tarkoita esittämistä tai oman persoonallisuuden peittelyä. Päinvastoin, omalla persoonallisuudella voi erottua edukseen!
Persoonallisuus ja henkilökemiat
Sinulle asiakkaiden ohjaaminen saattaa olla vain työtä, joka perustuu intohimoosi liikuntaa kohtaan. Älä unohda, että asiakkaalle kyseessä voi olla hyvinkin henkilökohtainen matka kohti hyvinvointia, liikuntaa ja uutta elämäntapaa.

Asiakkaat valitsevat personal trainerin monien eri ominaisuuksien perusteella. Ei ole vain yhtä ainoaa oikeanlaista personal traineria vaan jokaiselle sopii omansa. Personal trainerin koulutuksen, pätevyyksien ja kokemuksen lisäksi persoonallisuudella voi olla merkittävä vaikutus asiakkaan valintaan.
Tämä vuoksi monet personal trainerit tarjoavat maksuttoman tutustumistunnin, jotta asiakas pääsee tutustumaan valmentajaan ja kertomaan omista toiveistaan palvelulle. Asiakkaan ja personal trainerin persoonallisuudet vaikuttavat lopulta henkilökemioihin, joilla on väliä kaikissa asiakassuhteissa.
Personal trainerin ei tarvitse olla ekstrovertti menestyäkseen. Introvertit personal trainerit pärjäävät työssä aivan yhtä hyvin. Tunnollisesta ja avoimesta asenteesta on aina hyötyä - oli työtehtävä mikä tahansa.
Vaikka asiakkaitaan ei voi valita, kannattaa personal trainerin erikoistua itseään kiinnostaviin osa-alueisiin. Tällöin on myös todennäköisempää, että asiakkaiden tavoitteet ja tilanteet ovat juuri niitä itselle mieluisimpia.
Personal trainerina voi erikoistua tiettyihin ihmisryhmiin kuten esimerkiksi raskaana oleviin, senioreihin tai urheilijoihin. Lisäksi erikoistuminen tiettyihin treenimetodeihin tai tavoitteisiin (esimerkiksi lihasmassan kasvattamiseen) voi tehdä omasta urasta mielekkäämmän.
Liikunnallinen elämäntapa ja kokemuksen kertyminen
Personal trainerin ei tarvitse olla lihaskimppu tai fitness-mallin mitoissa. Tärkeintä on oma intohimo treenaamista kohtaan ja liikunnallinen elämäntapa. Tämä näkyy hyvinvoivana olemuksena ulospäin. Asiakas saattaa myös samaistua paremmin personal traineriin, joka ei näytä täysin tikkiin treenatulta.
Ei myöskään tarvitse olla terveyden pyhimys. Terveelliset elämäntavat ovat toki jotain mitä liikunnan ammatilaiselta voi odottaa, mutta täydellisyyttä ei odota kukaan. Juovathan hammaslääkäritkin energiajuomia, vaikka ne ei ole maailman paras juoma hampaille.

Asiakkaallekin on hyvä muistuttaa, että (asiakkaan) ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa. Siihen vaikuttaa terveellisten elämäntapojen lisäksi monet muut asiat kuten sairaudet, geenit tai vaikkapa raskaus. Liikunnan tulisi viime kädessä aina edistää hyvää oloa.
Jos omaan elämään kuuluu muutakin kuin salilla treenaamista, voi tätä käyttää hyödykseen. Urheilulajien omakohtainen tuntemus auttaa saamaan asiakkaita kyseisten lajien parista. Ylipäätänsä mikä tahansa liikunta-alan tietämys on aina vain plussaa. Siksi suurin osa personal trainereista hankkii lisää koulutusta jatkuvasti.
Jatkokouluttautumisen ohella kokemus kerryttää kokonaisvaltaista osaamista personal training palveluiden parista. Ja mitä enemmän kokemusta, koulutusta ja osaamista, sitä enemmän voit personal trainerina tienata.
Lisäkouluttautuminen voi olla paljon muutakin kuin puhtaasti treenaamiseen liittyvää. Esimerkiksi psykologian opiskelusta voi olla hyötyä asiakkaan motivoimisessa. Ravitsemuksen tuntemus on taasen olennainen osa yksilöllisten ruokavalio-ohjelmien rakentamisessa.
Yrittäjyys personal trainerina
Personal trainerit työskentelevät enimmäkseen yrittäjinä tai alihankkijoina kuntosaleilla. Asiakkaiden hankkiminen on aina enemmän tai vähemmän omalla vastuulla. Voit rekisteröityä esimerkiksi Superprofiin ja luoda oman profiilin, joka tulee esille personal training palveluita etsiville asiakkaille.
Superprofin kautta voit tarjota palveluita lähi-alueellasi sekä verkon välityksellä. On kuitenkin tärkeää, että täytät profiilisi huolella ja erotut eduksesi muista alan ammattilaisista. Mitä kaikkea omaan profiiliin voi lisätä?

- Oma nimi ja profiilikuva.
- Kielet, jolla kykenet palvelemaan asiakkaita.
- Tieto siitä millä alueella (tai verkossa) palvelusi ovat saataville.
- Kuvaus omasta osaamisesta, koulutuksesta ja kokemuksesta.
- Kuvaus siitä mitä asiakkaat voivat odottaa PT-tunneilta.
- Hinnat yksityiskohtineen sekä minkä tasoiset asiakkaat ovat tervetulleita.
- Suositukset olemassa olevilta asiakkailta.
Kuvaukset itsestä ja omista personal training palveluista on hyvä pitää ytimekkäinä. Mieti mitkä ovat juuri sinulle ne tärkeimmät asiat, jotka haluat nostaa esille ja kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita. Pätevyyksien ja koulutusten lisäksi kerro rohkeasti itsestäsi.
Asiakkaiden suosituksia pääset kerryttämään vasta onnistuneiden PT-tuntien avulla. Suositukset ovat kultaakin kalliimpia, sillä toisten asiakkaiden kertomukset palvelusta toimivat aina paremmin kuin itse kerrotut argumentit omasta osaamisesta.
Muista hehkua liikunnallisuutta aina profiilikuvasta tekstikuvauksiin. Hinnoittelun tulisi perustua realistisesti omaan osaamiseesi. Lisäkoulutuksella ja kokemuksella on aina helpompi perustella muita korkeampaa tuntihintaa.
On myös monia muita tapoja markkinoida itseään personal trainerina. Asiakkaiden hankinnan ohella olennaisempaa on olemassa olevista asiakkaista huolehtiminen ja asiakkaiden tavoitteiden saavuttaminen. Tämä takaa menestymisen personal trainerin uralla.