Personal trainerina toimiminen vaatii koulutusta, intohimoa liikuntaa kohtaan ja kasan muita tärkeitä ominaisuuksia. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä siihen, että asiakkaita alkaa tulla ovista ja ikkunoista. Liikunta-alalla menestyminen vaatii omien palveluiden markkinointia.
Oli kyse sitten henkilöbrändin rakentamisesta tai perinteisemmästä palveluiden markkinoinnista, on tämä täysi välttämättömyys, jotta asiakkaat voivat edes löytää sinut. Vaikka kysyntää riittää, ala on kilpailtu ja asiakkailla on valinnan paikka henkilökohtaista valmentajaa hankkiessa.
Monet personal trainerit työskentelevät yrittäjinä, joten liiketoiminnan perusteiden hallinta on hyvästä. Osa tätä kokonaisuutta on markkinointi. Ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen, mutta muutamat perusasiat on tärkeä olla hallussa, jotta voi sitten keskittyä täysillä omaan personal training toimintaan.
Tässä artikkelissa käymme läpi miten voit markkinoida itseäsi ja palveluitasi personal trainerina. Tieto sopii niin personal trainerin uraa harkitsevalle kuin jo kokeneelle alan ammattilaiselle. Markkinointi on muuttuva ala, joten perusteita on oleellista kerrata silloin tällöin.
Markkinointi on osa liiketoimintasuunnitelmaa
Jos toimit yrittäjänä, oli se sitten kevytyrittäjyyttä, toiminimi tai osakeyhtiö, on oleellista tehdä liiketoimintasuunnitelma. Tämä saattaa kuulostaa tylsältä ja turhalta, mutta se auttaa sinua ymmärtämään toimintasi mahdollisuudet, riskit ja tulevaisuuden näkymät niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.
Liiketoimintasuunnitelmasta voi käydä ilmi esimerkiksi kuinka monta asiakasta tarvitset valitsemallasi hinnoittelulla, jotta saavutat toivomasi kuukausittaisen tulotason. Haluttuihin asiakasmääriin pääseminen taas vaatii markkinointia, joka on sekin osa liiketoimintasuunnitelmaa.
Mainittakoon, että esimerkiksi myös monien uusien yrittäjien hakema starttiraha vaatii liiketoimintasuunnitelman teon. Ennen kaikkea se on kuitenkin sinua itseäsi varten. Se auttaa sinua tekemään myös erillisen markkinointisuunnitelman.

Markkinointi personal trainerina voi olla hyvinkin pienimuotoista. Jos työskentelet kuntosalille, joka hoitaa yrityksen yleistä markkinointia, voi olla, ettei sinun välttämättä tarvitse käyttää omaa rahaa tai aikaa paljoa markkinointiin. Tähän vaikuttaa isosti se minkälaisia tavoitteita sinulla itselläsi on.
Markkinointia voi tehdä nollabudjetilla esimerkiksi rakentamalla henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Pienen budjetin markkinointia voi toteuttaa muun muassa omien verkkosivujen avulla. Jos toimintasi on kannattavaa, on aina mahdollisuus hyödyntää markkinointialan ammattilaisia.
Henkilöbrändi ja sosiaalinen media
Kuka tahansa voi avata sosiaalisen median tilin. Tämä tekee siitä helppoa ja samalla vaikeaa. Kaikki voivat tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, mutta tästä samaisesta syystä siellä on ajoittain haastava saada näkyvyyttä. Sosiaalisesta mediasta on kuitenkin hyvä aloittaa, sillä se ei maksa mitään.
Ennen minkään sisällön tuottamista tai tilin avaamista on mietittävä tavoitteet ja suunnitelma kuntoon. Tämä pätee mihin tahansa markkinointiin. Näin varmistat, että tekemiselläsi on oikeasti merkitystä, sinulla riittää resurssit ja markkinointi tukee tavoitteitasi. Suunnitteluun kuuluu muun muassa:
- Kohderyhmäsi demografinen profiili eli esimerkiksi ikäluokka, sukupuoli ja sijainti.
- Tarkempi kuvaus siitä minkälaisia PT-asiakkaita haluat tavoittaa (esim. aloittelijat, seniorit, urheilijat...).
- Mikä on tavoitteesi missäkin kanavassa, esim. asiakashankinta, näkyvyys, asiakaskokemuksen parantaminen?
- Mitä kilpailijat tekevät ja miten mittaat omaa onnistumista?
- Paljonko sinulla on resursseja käytettävissä? Oma osaaminen, ajankäyttö, ynnä muut sellaiset.
Tavoitteita asettaessa voit hyödyntää SMART-mallia, joka tulee englannin kielen sanoista Specific (spesifinen, tarkka), Measurable (mitattava), Achievable (saavutettavissa oleva, realistinen), Relevant (relevantti, merkityksellinen) ja Timely (aikatauluun sidottu).

Henkilöbrändin rakentamisella ja sosiaalisella medialla oleelliseksi tulee muista erottautuminen. Emmekä nyt tarkoita muista tileistä erottautumista sillä, että olet personal trainer. Vaan sitä, että miten aiot erottautua muista personal trainer ja liikunta-alan ammattilaisten tileistä.
Mieti sisältöjä, sometiliä ja henkilöbrändiä luodessa, että miksi joku muu seuraisi sinua eikä jotain muuta. Se voi liittyä persoonallisuuteesi, erikoisosaamiseesi tai vaikkapa koulutukseesi. Ja parhaimmassa tapauksessa tietenkin ainutlaatuiseen kokonaisuuteen siitä kuka sinä olet ja mitä teet.
Sosiaalisen median tileistä kannattaa aloittaa esimerkiksi Instagramista ja Facebookista. Nämä tilit saa myös yhdistettyä ja julkaistua sisältöä samanaikaisesti Metan työkaluja hyödyntäen. Lisäksi löytyy muitakn vaihtoehtoja kuten YouTube, Twitch, X, TikTok ja LinkedIn.
Muista omat resurssit! Yrittäjälle aika on rahaa, vaikka markkinointi somessa ei maksaisikaan. Somekanavista esimerkiksi YouTube vaatii huomattavasti enemmän aikaa, osaamista ja kalustoa toimiakseen tavoitteita tukevana.
Mitä tulee lyhyesti vielä henkilöbrändäykseen... lähtökohta on se, että ihmisiä kiinnostaa aina eniten toinen ihminen. Älä siis sorru vain palveluiden esittelyyn ja "myyvään" sisältöön (koska se ei todellakaan myy somessa). Sinä olet brändi!
Verkkosivut ja sisältömarkkinointi
Siinä missä somejulkaisut vaipuvat unholaan nopeasti, verkkosivuilla voit saavuttaa pitkäjänteistä näkyvyyttä. Verkkosivujen tekeminen onnistuu pienellä investoinnilla. Kuluja tulee domainin hankinnasta ja verkkosivualustan maksuista. Verkkosivut voi periaatteessa rakentaa itse, mutta harkitse tarvittaessa ammattilaisen hyödyntämistä.
Verkkosivuilla pystyt tuomaan itseäsi ja palveluitasi esiin monipuolisemmin. Lisäksi verkkosivuille on helppo ohjata kiinnostuneet asiakkaat muilta kanavilta. Ja jos sivusi ovat hyvin optimoituja ja henkilöbrändäys tekee tehtävänsä, voivat asiakkaat löytää sivuillesi omia aikojaan.
Verkkosivuilla sisältömarkkinointi blogin avulla voi tuottaa erinomaisiakin tuloksia, vaikka itsellä ei olisi mitään markkinointialan osaamista. Artikkelin kirjoittaminen on oma taitolajinsa, mutta asiantuntevalla kirjoittamisella oman osaamisen osa-alueista voi joskus onnistaa maallikkoakin.
Artikkelin kirjoittamisessa on tärkeää, että mietit tarkempia aiheita, joista kirjoittaa. Ei siis kannata välttämättä valita kovin laajaa ja yleistä aihetta, esimerkiksi "liikunnan terveyshyödyt". Lisäksi artikkeleita kannattaa kirjoittaa useita ja säännöllisin väliajoin.
Jos sinulla on erikoisosaamista vaikkapa synnytyksen jälkeisestä liikunnasta, voi tästä aiheesta olla vähemmän artikkeleita jo olemassa ja näin ollen myös vähemmän kilpailua hakukonenäkyvyydessä. Parhaimmillaan yksi kirjoitettu artikkeli tuo verkkosivuliikennettä eniten vielä vuosien ajan.
Oman liiketoiminnan kasvaessa voi pohtia olisiko tarvetta SEO-asiantuntijan konsultaatiolle. SEO tulee sanoista Search Engine Optimizing ja viittaa siis hakukoneoptimointiin. Verkkosivujen näkyvyys hakukoneessa ei ole vain sisällöstä kiinni, sillä myös teknisillä toteutuksilla on merkitystä.

Mainittakoon myös, että vaikka jokainen voi tehdä sisältöä, ei tämä tarkoita, että kaikkien tekemä sisältö olisi toimivaa. Alan ammattilaisten avulla voi olla suuri vaikutus tuloksiin. Lisäksi hakukoneessa voi tehdä maksettua mainontaa, joka kulkee myös nimellä SEM (Search Engine Marketing).
Maksettuun mainontaan panostaminen on mietittävä huolella, sillä ilman osaamista voi käydä niin, että rahaa katoaa savuna ilmaan, kun kattavaa ymmärrystä mainonnan toimintalogiikasta ei ole. Muista siis aloittaa markkinointi orgaanisista kanavista ja kehitä sitä tulosten mukaan yksi askel kerrallaan.
Yhteistyöt ja uusasiakashankinta
Verkostoituminen on osa jokaista alaa. Liikunta-alalla verkostoituminen voi auttaa sinua kehittymään ammatillisesti personal trainerina. Samalla luot tärkeitä kontakteja. Ei ole lainkaan huono idea tehdä yhteistyötä muiden alan ihmisten kanssa markkinointitarkoituksessa.
Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on helppo tehdä yhteisiä postauksia. Myös tapahtumat ovat oiva keino markkinoida, ja niiden järjestäminen on vaivattomampaa yhdessä. Ehkäpä voisit järjestää ilmaistreenit toisen personal trainerin kanssa lähipuistossa alueen asukkaille?
Lisäksi on otettava huomioon moniammatillisuus. Kontaktit lääkäreihin, urheiluvalmentajiin ja alan yrityksiin voivat poikia lisää asiakkaita. Ei kannata siis verkostoitua vain toisten personal trainereiden kanssa (he tuskin lähettäisivät potentiaalisia asiakkaita suoraan sinulle).
Pidä silmät auki mahdollisuuksille, sillä niitä on huomattavasti enemmän mitä voimme yhteen artikkeliin listata. Ja tiesithän, että Superprofiin voi luoda oman profiilin personal trainerina? Tämän avulla palvelusta kiinnostuneet löytävät sinut sivuiltamme ja voivat olla suoraan yhteydessä valmennuksen aloittamiseksi.
Uusasiakashankinnassa voi hyödyntää erilaisia tarjouksia, joilla saa madallettua kiinnostuneiden asiakkaiden kynnystä hankkia palvelu. On myös enemmän sääntö kuin poikkeus, että personal trainerit tarjoavat ensimmäisen tutustumistunnin maksutta.
Tutustumistunnin tarkoitus on päästä kuulemaan mahdollisen asiakkaan lähtötilanteesta, toiveista ja tavoitteista. Sekä tietty päästä näyttämään osaamisesi personal trainerina. Superprofissa voit tarjota ensimmäisen tutustumistunnin ilmaiseksi.
Aikaisemmista yhteistöistä vielä mainitaksemme. Aina ei tarvitse painaa hintaa alaspäin houkutellakseen uusia asiakkaita. Voit esimerkiksi tehdä yhteistyötä paikallisen liikuntavälineitä myyvän yrityksen kanssa, ja tarjota vaikkapa ilmaisen joogamaton kaupan päälle uusille asiakkaille.
Puskaradion voima ja asiakasuskollisuus
Uusasiakashankintaa tärkeämpää on asiakaspalautuvuus. Älä ikinä lupaa olemattomia markkinoinnissa. Tämä johtaa vain huonoon asiakaskokemukseen. Loppupeleissä hyvän personal trainerin menestys perustuu siihen miten onnistut auttamaan asiakkaitasi.

Jos kuvittelisimme hypoteettisen tilanteen, jossa kukaan personal trainer ei enää saisi uusia asiakkaita, kuinka pitkään yritystoimintasi pysyisi kasassa olemassa olevien asiakkaiden turvin? Parhaimmat personal trainerit pitävät asiakassuhteita yllä vuosia. Toki tämä kaikki riippuu myös asiakkaan tavoitteista!
Yksi liiketoiminnan kirjoittamaton sääntö on, että asiakkaan pitäminen maksaa viisi kertaa vähemmän kuin uuden hankkiminen. Tai jos aivan tarkkoja ollaan niin menetetyn asiakkaan takaisin saaminen on tietyillä aloilla liki mahdottomuus. Panosta siis aina ensin olemassa oleviin asiakkaisiin.
Tyytyväiset asiakkaat ovat parasta markkinointia uusien asiakkaiden hankintaan, sillä puskaradion voima on uskomaton. Lisäksi voit rohkeasti kysyä asiakkailtasi suosituksia, joita voit hyödyntää muun muassa aikaisemmin mainituissa kanavissa kuten sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja Superprofin profiilissa.
Suomalaisilta voi olla välillä haastavaa saada suositteluja irti, vaikka asiakkaat olisivat maailman tyytyväisimpiä. Voit tarjota suositusten antamisesta pientä porkkanaa kuten alennusta seuraavan PT-paketin ostamiseen. Samalla tulet edistäneeksi asiakaspysyvyyttä.
Voisimme jatkaa aiheesta loputtomiin, mutta päätetään tämä artikkeli vielä yhdellä perinteisemmällä vinkillä, josta on hyötyä niin markkinoinnissa kuin asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Hanki käyntikortteja! Käyntikortti on helppo sujauttaa potentiaaliselle asiakkaalle esimerkiksi tutustumistunnin yhteydessä.
Näin varmistat, että asiakas tietää miten tavoittaa sinut valmennuspaketin ostoa varten helposti ja nopeasti. Toisaalta käyntikortin voi antaa olemassa olevalle asiakkaalle, ja osoittaa, että olet tavoitettavissa heitä varten.
Nykypäivän digitaalisessa maailmassa fyysinen käyntikortti erottuu edukseen. Ja sehän oli yksi tärkeimmistä asioista myös kaikessa markkinoinnissa!









