Olet siis päättänyt ryhtyä maalauksen yksityisopettajaksi – hieno juttu! Olet kenties jo suunnitellut tunteja, hankkinut materiaaleja ja varustellut studion viimeisen päälle. Vain yksi asia uupuu: oppilaat.

Oppilaiden etsiminen voi jännittää tai tuntua vieraalta; varsinkin, jos itsensä kehuminen ei tule luonnostaan. Se ei kuitenkaan vaadi markkinoinnin ammattilaista vaan oikeanlaista näkyvyyttä, lähestyttävyyttä ja aitoutta. Tämä artikkeli esittelee:

  • kohderyhmän merkitystä
  • somen hyödyntämistä
  • yksityisopetusalustoja
  • käytännön vinkkejä alkuun pääsyyn
Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa maalaus
Maire
5
5 (8 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Serguei
5
5 (6 arvostelua)
Serguei
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
5
5 (6 arvostelua)
Harry
33€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Merja
5
5 (6 arvostelua)
Merja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Joel
5
5 (3 arvostelua)
Joel
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katja
5
5 (3 arvostelua)
Katja
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Simo
Simo
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Amanda
5
5 (3 arvostelua)
Amanda
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (8 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Serguei
5
5 (6 arvostelua)
Serguei
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
5
5 (6 arvostelua)
Harry
33€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Merja
5
5 (6 arvostelua)
Merja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Joel
5
5 (3 arvostelua)
Joel
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katja
5
5 (3 arvostelua)
Katja
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Simo
Simo
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Amanda
5
5 (3 arvostelua)
Amanda
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

1. Määritä oppilasprofiili

Ennen oppilaiden metsästystä kannattaa miettiä, kenelle omat palvelut on tarkoitettu. Oppilaita on paljon helpompi löytää, kun tiedät, keitä he ovat.

Kysy siis itseltäsi:

  • Miksi haluat yksityisopettajaksi?
  • Mitkä omat vahvuutesi ovat?
  • Tarjoatko tunteja paikan päällä vai etänä?
  • Halutko keskittyä aloittelijoihin vai kokeneempiin harrastajiin?
  • Viihdytkö parhaiten lasten vai aikuisten kanssa?

Eri yleisöt viettävät aikaa eri paikoissa – niin netissä kuin kasvotusten. Vanhemmat on helpompi tavoittaa kansalaisopistojen kurssikatalogeista ja Facebook-ryhmistä. Lapset ja nuoret ahmivat puolestaan TikTokin ja Instagram Reelsin pikaruokaa.

Avuksi voi kehittää oppilaspersoonan tai pari:

  1. Anna oppilaalle nimi.
  2. Kuvaile häntä (ikä, ammatti, perhetilanne, asuinpaikka, mielenkiinnon kohteet, harrastukset).
  3. Kerro, miten oppilas hyötyisi opetuksesta ja miksi.
  4. Piirrä tai maalaa oppilas.
Piirros naisesta paperilla
Millainen keskiverto-oppilaasi on? Kuva: Unsplash/Vitaly Gariev

2. Aloita läheltä

Ensimmäinen oppilas on usein lähempänä kuin arvaatkaan. Suusta suuhun -markkinointi on edelleen yksi parhaita tapoja hankkia asiakkaita, ja ensimmäiseksi oppilaaksi kelpaa ystävä, sisarus tai maalaamisesta kiinnostunut tutun tuttu. Kerro siis opetuksesta lähipiirille ja pyydä heitä välittämään viestiä eteenpäin.

Voit samoilla vauhdeilla postata paikallisiin Facebook- ja WhatsApp-ryhmiin sekä muille alustoille, jotka keskittyvät vapaa-ajan tekemiseen. Voit myös kiinnittää mainosjulisteita tai flaijereita yleisille ilmoitustauluille, kahviloihin, kirjastoihin tai taidekauppoihin (luvan kanssa). Tavoitteena ei ole tavoittaa suuria massoja vaan taiteesta kiinnostuneet silmäparit.

Lähipiiristä aloittaminen on paitsi helppoa myös hyödyllistä – varsinkin uusille opettajille, joilla ei ole kauheasti kokemusta. Vaikka kaverilta ei saisi täyttä tuntihintaa, tunnilla voi kokeilla vapaammin eri tapoja opettaa ja hankkia käytännön kokemusta ennen "oikeita" asiakkaita.

3. Sukella someen

Tänä päivänä kaikki hyötyvät some-näkyvyydestä, digimarkkinoinnista ja verkkopreesensistä. Opettajan ei kuitenkaan tarvitse ruveta influensseriksi ja postata päivittäin; keskity sen sijaan säännölliseen ja aitoon sisältöön.

  • Instagram on visuaalisen alustana parhaasta päästä. Profiilissa voi jakaa omia töitä, studiokierroksia, kurkistuksia kulisseihin tai oppilaiden kehitystä (heidän luvallaan).
  • Facebookin kautta voi tavoittaa aikuisopiskelijat ja paikalliset ryhmät. Tutustu oman alueen harrasteryhmiin, kauppapaikkaan ja tapahtumiin.
  • TikTokissa voi jakaa lyhyitä demoja, aikaviivevideoita (time-lapse) maalausprosessista tai esimerkiksi harjoitteluvinkkejä.
  • YouTubeen voi tehdä TikTokin kaltaista materiaalia (Shorts-videot) tai pidempiä videoita itsestään opettajana, maalaamisesta tai omasta studiosta.

Taiteilijoille ja opettajille suositellaan toisinaan myös LinkedIniä, mutta se poikii harvemmin oikeasti hyödyllisiä kontakteja. Se voi olla ainoa paikka löytää yhteystietoja, mutta 90 % ajasta vastaan tulee turhanpäiväistä bisnesjargonia.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa maalaus
Maire
5
5 (8 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Serguei
5
5 (6 arvostelua)
Serguei
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
5
5 (6 arvostelua)
Harry
33€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Merja
5
5 (6 arvostelua)
Merja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Joel
5
5 (3 arvostelua)
Joel
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katja
5
5 (3 arvostelua)
Katja
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Simo
Simo
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Amanda
5
5 (3 arvostelua)
Amanda
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Maire
5
5 (8 arvostelua)
Maire
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Serguei
5
5 (6 arvostelua)
Serguei
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
5
5 (6 arvostelua)
Harry
33€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Merja
5
5 (6 arvostelua)
Merja
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Joel
5
5 (3 arvostelua)
Joel
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Katja
5
5 (3 arvostelua)
Katja
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Simo
Simo
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Amanda
5
5 (3 arvostelua)
Amanda
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

4. Rakenna ankkuripaikka

Verkkoon kannattaa rakentaa myös ankkuripaikka, kuten verkkosivut, blogi tai portfolio, johon asiakkaat voivat tutustua oma-aloitteisesti. Omat verkkosivut on tätä nykyä helppo tehdä esimerkiksi WordPressissä, ja netissä on sitä varten selkeitä ohjeita.

Verkkosivujen kohdalla kannattaa tutustua hakukoneoptimointiin, sillä se ohjaa sisältöä, asettelua ja itse tekstiä. Pääpaino kannattaa pitää visuaalisuudessa, onhan aiheena kuvataide ja maalaus – ja koska ihmiset jaksavat lukea vähemmän ja vähemmän!

Sivustolta tulisi löytyä ainakin nämä:

  • Tausta (opettajana ja taiteilijana)
  • Opetustarjonta (yksityis-/ryhmäopetus, kasvotusten/etänä)
  • Hinnat ja kesto
  • Yhteystiedot (sähköposti, puhelinnumero, some-linkit)
  • Taideportfolio

Jos inspiraatiota ei meinaa löytyä, tutustu muiden opettajien kotisivuihin ja profiileihin. Kenet itse palkkaisit ja millä perusteella? Avuksi voi palkata myös ammattilaisen, mikä voi kantaa hedelmää pitkällä tähtäimellä.

Taide-esittely
Verkkosivut ja portfolion voi ajatella kuvataideopettajan käyntikorttina, joka esittelee omaa tyyliä ja opetusta. Kuva: Unsplash/LOGAN WEAVER | @LGNWVR

5. Tutustu yksityisopetusalustoihin

Netissä on myös useita yksityisopetusalustoja, joille opettajat voivat rekisteröityä. Esimerkiksi täällä Superprofilla on Suomessa yli 50 maalauksen opettajaa, ja rekisteröityminen onnistuu muutamalla klikkauksella täysin ilmaiseksi.

Joukkoon mahtuu päteviä kuvataiteen opettajia, ammatti- ja itseoppineita taiteilijoita sekä opiskelijoita, jotka haluavat jakaa oppejaan eteenpäin ja tienata siinä sivussa. Yksityisopetus ei siis vaadi taidealan tutkintoa tai opettajan pätevyyttä, mikä tekee kokeilemisesta helppoa!

Alustoihin tutustuminen kannattaa aloittaa jälleen vertailulla: millaisia profiileja ja palveluita muut tarjoavat ja millä hinnalla? Vaikka hinnoittelu kumpuaa aina omasta tilanteesta, oppilaista kilpailee aina muiden opettajien kanssa.

Tässä muutamia käytännön vinkkejä:

  • Tee profiilista selkeä sekä visuaalisesti että kielellisesti.
  • Esittele painopiste selkeästi (jos sellainen on): akryylit, vesivärit, öljyt.
  • Hinnoittele selkeästi ja erittele, mitä hintaan kuuluu.
  • Pyydä arviointeja, sillä ne lisäävät luotettavuutta ja näkyvyyttä.
Kaksi naista maalaamassa taulua
Yksityisopetusalustat helpottavat alkuun pääsyä ja tuovat näkyvyyttä uusille opettajille. Kuva: Unsplash/Vitaly Gariev

Täsmävinkkejä uusille opettajille

Yllä olevilla suuntaviivoilla pääsee alkuun, mutta ne kaipaavat rinnalleen konkretiaa. Tässäpä siis aloittelijoille suunnattuja täsmävinkkejä:

Tarjoa ensimmäinen tunti ilmaiseksi

Yksityisopetus on aina ylimääräinen satsaus, varsinkin taideaineissa. Kun ensimmäisen tunnin tarjoaa ilmaiseksi, 50/50-oppilaat on helpompi voittaa puolelleen. Starttikerta toimii myös tutustumiskertana, jonka aikana voi sopia tavoitteista, opetustavoista ja aikatauluista.

Luo selkeä ja houkutteleva tarjous

Tarjoukseen on helppo tarttua, kun se on selkeä ja houkutteleva. Ilmainen tutustumiskerta menee hyvästä matalan kynnyksen tarjouksesta, mutta sen rinnalla voi tarjota myös alennuksia tai kurssipaketteja, joilla on selkeä alku, päämäärä ja loppu.

Selkeä tarjous vastaa kolmeen simppeliin kysymykseen:

  • Mitä siitä voi oppia?
  • Missä ajassa?
  • Millä hinnalla?

Rakenna yhteisöä säännöllisellä viestinnällä

Asiakkaiden löytäminen on hyvä ensimmäinen tavoite, mutta pitkällä tähtäimellä heistä pitää saada muovattua pitkäaikaisia asiakkaita:

  • Kerää sähköpostiosoitteita ja lähetä postituslistalle päivityksiä uusista kursseista.
  • Tarjoa selkeä kehityspolku aloittelijasta keskitasolle ja edistyneelle tasolle.
  • Pidä oppilaisiin yhteyttä myös opetuksen ulkopuolella.
  • Rakenna pieni yhteisö WhatsAppiin tai Facebookiin.
  • Järjestä sesonkityöpajoja: "Akryylimaalausta syksyn väreissä" tai "Maalataan maisemia kesäillassa"
  • Esittele oppilaiden kehitystä heidän luvallaan.

Tyytyväiset oppilaat tuovat mukanaan tuloja, sillä yksi pitkäaikainen oppilas on aina parempi kuin viisi yksittäistä.

Nainen puhelin kädessä
Yhteydenpito ja viestintä pitävät yhteisön elävänä myös opetuskertojen välillä. Kuva: Unsplash/bruce mars

Eteenpäin pienin askelin

Lähes jokaisen yksityisopettajan taival alkaa hitaasti ja pienin askelin. Ensimmäiset kuukaudet ovat usein hiljaisia, minkä voi käyttää hyödyksi panostamalla someen, opettajaprofiileihin, markkinointiin ja taiteen tekemiseen.

Tulosta syntyy harvoin yksittäisellä markkinointikampanjalla vaan säännöllisellä työllä. Jos asiakkaiden löytäminen tuottaa ongelmia:

  • Tarkkaile, millainen sisältö ja opetus houkuttelevat asiakkaita. Omaa fokustaan ja suunnitelmiaan voi aina muuttaa ja muovata.
  • Tutustu uusiin trendeihin ja tartu niihin. Taiteilijoilla on aina oma juttunsa, johon keskittyä, mutta joskus aallon harjalla ratsastamisesta on hyötyä.
  • Verkostoidu ja pyydä apua. Yksityisopettajan ei tarvitse jäädä yksin, vaan tukea ja neuvoja voi saada muilta opettajilta, taiteilijoita ja markkinoinnin ammattilaisilta.

Yksityisopettajan työ on maraton, ei sprintti. Kehitys voi olla hidasta, mutta jokainen uusi oppilas ja oivallus vie eteenpäin. Uuden opettajan ei kannatakaan tavoitella kuuta taivaalta vaan asettaa realistisia tavoitteita ja kehittää opetustoimintaa askel kerrallaan.

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.