Kuvataiteesta tulee helposti mieleen yläasteen tai lukion kuvistunnit, mutta sen opettaminen on paljon muutakin. Opetusta ja kursseja järjestetään kansalaisopistoissa, taidekouluissa, työpajoissa, yksityisstudioissa ja nettikursseina.
Kuvataiteen opettamisen kenttä onkin monipuolinen ja dynaaminen. Monet opettajat ovat päteviä aineenopettajia, mutta mukaan mahtuu myös ammattitaiteilijoita, kuvataidekasvatuksen opiskelijoita ja muita aiheesta kiinnostuneita.
Tämä artikkeli esittelee yleisimpiä vaihtoehtoja maalauksen ja kuvataiteen opetukseen Suomessa – kouluista ja oppilaitoksista yksityisopetukseen ja yhteisöllisiin työpajoihin. Jokaisen kohdalla esitellään plussia ja miinuksia, jotka ovat suuntaa antavia, sillä poikkeuksia löytyy aina!
🏫 Koulut ja oppilaitokset – opetuksen ydin
Jos olet kuvataidekasvatuksen maisteri tai hankkinut aineenopettajan pätevyyden muuta kautta, koulut tarjoavat tasaisen ja arvostetun työpaikan. Iso osa opettajista työllistyy peruskouluun tai lukioon, mutta työpaikka voi löytyä myös ammattikoulusta.
📘 Peruskoulut ja lukiot
Kuvataiteen opetuksen tarkoituksena on ruokkia lasten ja nuorten luovuutta ja kannustaa heitä itseilmaisuun taiteen keinoin. Peruskoulussa ja lukiossa opetus seuraa yleistä opetussuunnitelmaa ja kattaa kaiken piirtämisestä digitaiteeseen ja taidehistoriaan.
Vaatimukset
- Ylempi korkeakoulututkinto (esim. kuvataidekasvatuksesta)
- 60 opintopisteen laajuiset opettajan pedagogiset opinnot
Plussat
- Vakaa työpaikka ja ammatillinen arvostus
- Mahdollisuus muovata lapsia ja nuoria pitkällä jänteellä
Miinukset
- Hallinnolliset vastuut ja opetussuunnitelman tiukkuus
- Lasten paimentaminen ja käytösongelmat
🧰 Ammatilliset oppilaitokset
Ammattikouluissa ei opiskella samalla tavalla kuvataidetta kuin peruskoulussa tai lukiossa, mutta ne voivat tarjota muun muassa media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Opintojen pääpaino on maalaamisen eri tekniikoissa ja ilmaisukeinoissa, mutta opintoihin sisältyy myös muita kuvallisen ilmaisun perustekniikoita.

🎨 Taiteen perusopetus
Taidekasvatusta järjestetään myös vapaa-ajalla taiteen perusopetuksena. Yksi tieteenaloista on kuvataide, jota opetetaan varhaiskasvatuksesta lähtien lapsille, nuorille ja aikuisille. Opetus jakautuu yleiseen (500 opetustuntia) ja laajaan (1300 opetustuntia) oppimäärään.
Taiteen perusopetuksen pohja on luotu jo 1960-luvulla, ja sille on riittänyt kysyntää vuosien varrella. Vuonna 2024 perusopetusta antoi 424 oppilaitosta 267 kunnan alueella 128 000 oppilaalle, ja vuoden aikana järjestettiin noin 15 000 tapahtumaa.
Vaatimukset
- Laaja oppimäärä: soveltuva korkeakoulututkinto tai vähintään opistoasteinen opettajantutkinto
- Yleinen oppimäärä: taiteenalan opettajan kelpoisuus, muu soveltuva koulutus tai työskentelyn kautta hankittu riittävä pätevyys
Plussat
- Yhteisöllisyys ja pitkäaikaiset oppilaat
- Joustava, taidevetoinen sisältö
Miinukset
- Työllistäjäkentän sekavuus
- Rajoitetusti täysipäiväisiä paikkoja
Vaikka taiteen perusopetus ei ole yhtä selkeä kokonaisuus kuin peruskoulut ja lukiot, opettajana pääsee työskentelemään oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa, jotka ovat aidosti kiinnostuneita taiteesta. Opiskelu kestää myös useamman vuoden, jolloin pääsee näkemään oppilaiden kehityksen.

👩🎨 Vapaan sivistystyön oppilaitokset
Jos maalausta tai kuvataidetta haluaa opettaa aikuisille ja harrastajille, kansalaisopistot, kesäyliopistot ja muut vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat hyviä vaihtoehtoja. Opistoja löytyy kattavasti ympäri Suomen, ja ne houkuttelevat puoleensa elinikäisiä opiskelijoita.
Vaatimukset
- Soveltuva korkeakoulututkinto
- Vähintään 60 opintopisteen laajuiset opettajan pedagogiset opinnot
Plussat
- Joustavuus ja luova vapaus
- Yhteisöllisyys ja aidosti kiinnostuneet oppilaat
Miinukset
- Usein osa-aikaista
- Alueellinen valikoima
Opistot voivat palkata sijaisia ja vierailevia opettajia ilman pätevyyksiä, mutta vakipaikat vaativat sekä soveltuvan korkeakoulututkinnon että opettajan pedagogiset opinnot. Kansalaisopistoissa opettaminen sopii kaikille, jotka haluavat keskittyä aikuisopetukseen ja yhdistää opettamisen omaan taidetyöhön.

🏠 Kuvataiteen yksityisopetus
Omaa osaamistaan voi jakaa eteenpäin myös itsenäisesti. Yksityisopettajana voi järjestää yksilötunteja, ryhmäopetusta tai vaikkapa taidepajoja – opettajalla on täysin vapaat kädet, eikä opettaminen vaadi tiettyä tutkintoa vaan käytännön osaamista, viestintätaitoja ja kykyä inspiroida ja innostaa.
Monet järjestävät tunnit omassa ateljeessaan, mutta yhteisen luovan tilan vuokraaminen on myös kelpo vaihtoehto. Kesäkursseja ja muita työpajoja varten voi puolestaan vuokrata tai varata kaupungin yhteisötiloja. Tässä muutamia käytännön vinkkejä:
- Varmista, että työtila on turvallinen, helppopääsyinen ja hyvin valaistu.
- Tarjoa ensimmäinen tunti ilmaiseksi tutustumismielessä.
- Markkinoi monipuolisesti suusta suuhun ja verkossa.
- Tutustu kevyt- ja toiminimiyrittäjyyteen, jos opetat säännöllisesti.
Plussat
- Täysin vapaat kädet
- Suoraa ja yksilöllistä
Miinukset
- Paikoin epävarmaa
- Vapauden tuoma vastuu
Yksityisopettajana olet usein itsesi pomo, mikä voi olla sekä uhka että mahdollisuus. Välimallin vaihtoehtona on työllistyä taidealan yritykseen, jolloin pääsee suunnittelemaan ja toteuttamaan opetusta koulumaailmaa vapaammin ja nauttimaan palkkatyön eduista.

💻 Etä- ja hybridiopetus
Yksityisopetuksen kohdalla pitää mainita erikseen myös etäopetus, jonka suosio on kasvanut koronan myötä kovaa vauhtia. Yhä useammat ovat halukkaita opiskelemaan etäyhteydellä, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, joissa on pulaa opettajista.
Tuntien järjestäminen onnistuu monella tapaa:
- Zoomissa, Teamsissä tai Google Meetissä voi järjestää livetunteja.
- YouTubessa, Patreonissa tai Skillsharessa voi jakaa kurssitallenteita.
- Omat verkkosivut ja yksityisopetusalustat toimivat ankkuripaikkoina.
Plussat
- Laajempi asiakaskunta
- Lisää joustavuutta edullisesti
Miinukset
- Vaikeampi antaa palautetta
- Vaatii välineistöä ja teknistä osaamista
Opetusta suunnitellessa ei tietenkään tarvitse valita joko/tai. Taiteen teoria ja palaute onnistuvat hyvin etäyhteydellä, ja varsinainen harjoittelu voi keskittyä yksilötunteihin paikan päällä tai esimerkiksi työpajoihin.
🫱🫲 Työpajat ja yhteisötaide
Jos taiteilijana rakastaa yhteistyötä ja vaihtelua, projektiopettamisesta voi saada paljon irti. Yhteisötaidetta ja työpajoja voivat järjestää mm.
- kulttuuritalot ja tiedekeskukset
- kirjastot ja museot
- taidefestivaalit
- Taiteen edistämiskeskus tai kunnat.
Yhteisötaide keskittyy usein tiettyyn teemaan, kuten hyvinvointiin, ympäristötaiteeseen tai monikulttuurisuuteen. Projekteja voidaan toteuttaa yhteistyössä koulujen, kulttuuritalojen tai sosiaali- ja nuorisotyön hankkeiden kanssa.
Plussat
- Luova vapaus ja yhteisöllinen vaikutus
- Vaihtuvat formaatit ja yleisöt
Miinukset
- Usein väliaikaista ja vaatii rahoituksen
- Nojaa projektisuunnitelmaan ja verkostointiin

🎯 Valinnan vaikeus
Kuvataiteen opettajilla riittää siis vaihtoehtoja. Jos kenttä ei ole aiemmin tuttu, valinta saattaa olla jopa vaikea! Tässä muutamia kysymyksiä, joilla vaihtoehtoja voi rajata:
- Pidätkö rakenteesta vai vapaudesta?
- Haluatko opettaa lapsia, aikuisia vai eri-ikäisiä oppilaita?
- Motivoiko vakaus vai kokeilunhalu?
Jos arvostat rakenteita ja pitkäaikaista vaikutusta, kouluja ja taiteen perusopetusta on vaikea voittaa. Jos etsit joustavuutta ja luovuutta, tutustu paikallisiin kansalaisopistoihin tai yksityisopetukseen. Jos olet yrittäjähenkinen, rakenna oma studio tai verkkokurssibrändi!
Valintaan vaikuttaa tietysti myös se, mitä on tarjolla. Kuvataiteen opettajia tarvitaan ympäri Suomen ja eri asteilla, mutta työpaikoista käydään myös kilpaa. Aloittelevan opettajan kannattaakin tutustua eri vaihtoehtoihin, pitää verkot monilla vesillä ja tarttua kaikkiin mahdollisuuksiin.
Liiallisesta lokeroinnista on nimittäin harvoin hyötyä. Kansalaisopistossa voi tehdä puolikasta työviikkoa, kesäisin voi satsata teematyöpajoihin, yksityistunteja voi pitää kysynnän mukaan ja vapaa-ajalla voi tavoitella omaa unelmaa taiteilijana.
Kuvataiteen tai maalauksen opettajan ammattiin ei olekaan yhtä oikeaa polkua. Jotkut opiskelevat kerralla kaiken tarvittavan ja sukeltavat koulumaailmaan; toiset löytävät kutsumuksen omasta taiteesta, tarjoavat yksityistunteja ja pätevöityvät hiljalleen. Mutkat polussa eivät haittaa, kunhan se vie suuntaan, joka tuntuu omalta.









