Jooga on kehittynyt viimeisen reilun 20 vuoden aikana paljon. Siitä on tullut länsimaissa hittiharrastus, joka tarjoaa henkistä hyvinvointia, kehonhuoltoa ja kunnon kohotusta vauvasta vaariin – ja hevosiin ja koiriin, ainakin jos viimeisimpiin trendeihin on uskominen!

Tämän myötä joogaopettajien työnkuva on muuttunut. Opettajat eivät ole enää vain asana-asiantuntijoita vaan kokonaisvaltaisia hyvinvointioppaita ja vaikuttajia, jotka levittävät joogan ilosanomaa myös tuntien ulkopuolella.

Joogan kehitys puskee siis joogaopettajia kehittymään. Tämä artikkeli esittelee vinkkejä, joilla jokainen uusi opettaja voi erottua joogaopettajien ja -ohjaajien kasvavasta joukosta.

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Oma juttu on paras juttu

Kaikki pystyvät suunnittelemaan toimivan joogatunnin, joten opettajana kannattaa miettiä, miksi omat tunnit tai ohjaustyyli on naapuria parempi. Omaa juttuaan voi ammentaa tavoitteista: haluatko painottaa joogan fitness-puolta, henkistä hyvinvointia, valaistumista tai kenties saavutettavuutta?

Juttu voi löytyä myös omasta persoonasta. Monelle tulee joogasta mieleen seesteisyys ja staattisuus, mutta tunnit voivat olla myös todella meneviä ja energisiä. Haluatko siis painottaa opetuksessa energisyyttä, rauhallisuutta, empaattisuutta tai vaikkapa huumoria?

Painotuksen ja lähestymistavan lisäksi avainasemassa on asiantuntijuus. Joogan opettaminen on monen toinen tai kolmas ammatti, jolloin opetukseen voi liittää joogan ulkopuolisia asioita, kuten henkilökohtaista valmennusta, anatomiatietoutta tai ravitsemustieteitä.

Opettajana voi tietysti yrittää olla joka paikan höylä, mutta kaikkia on vaikea miellyttää. Tätä ei helpota se, että joogaan mahtuu toista kymmentä tyyliä. Tietyn asian painottamista puoltaa myös jooga-alan koulutus: koska opettamisen voi aloittaa melko lyhyellä koulutuksella (tai jopa ilman sitä), useampaan suuntaukseen on vaikea perehtyä kunnolla.

Somesta ilo irti

Jooga on pohjimmiltaan melko henkistä puuhaa, mutta sen markkinoinnissa korostuu visuaalisuus. Kun Instagramista tai TikTokista etsii joogasisältöä, vastaan tulee laadukkaita, kauniita ja hauskoja kuvia sekä videoita joogeista:

@maryam__alkh

In my happy place 🧘🏻‍♀️🌲🍂🤍 اخر يوم للصيف كان ختامها وسط الطبيعة

♬ original sound - 𝙅𝙖𝙘𝙤𝙗🇵🇱
@thestoicgiraffe

Finding comfort at PuppyYoga in Toronto

♬ original sound - Horus

Omalle joogastudiolle tai toiminimelle kannattaakin luoda omat some-profiilit, joissa voi jakaa joogavinkkejä, asiakkaiden kommentteja, kurkistuksia kulissien taakse, tarjouksia, palveluesittelyitä ja mitä ikinä mieleen tulee.

Markkinoinnissa pitää miettiä kohdeyleisöä sekä eri alustojen vahvuuksia. Instagramissa yhdistyy visuaalisuus ja lyhyet tekstit, TikTokissa lyhyet ja viihdyttävät videot. YouTubessa voi puolestaan panostaa enemmän asiasisältöön, ja omassa blogissa tai verkkosivuilla voi yhdistellä näitä kaikkia.

Eri alustoille voi ja kannattaakin tehdä erilaista sisältöä, mutta kaikkien pitäisi tuutata samaa viestiä ja korostaa omaa brändiä. Jos asut neljän koiran kanssa ja haluat tarjota koirajoogaa, sen pitäisi näkyä somekuvissa ja -videoissa:

Joogatuntien teeman voi yhdistää myös joogavälineisiin, vaatetukseen, rekvisiittaan ja kaikkeen mahdolliseen! Mitä selvempi viesti on, sitä helpompi sitä on markkinoida ja sitä selvempi se on asiakkaalle.

Hyvä tavoite somemarkkinoinnille on oman yhteisön rakentaminen. Laadukas sisältö houkuttelee itsessään ihmisiä puoleensa, mutta lukijoiden ja seuraajien kanssa kannattaa myös kommunikoida, eli vastata heidän viesteihinsä, luoda yhteisiä ryhmiä ja järjestää livesessioita.

Yhteistyö muiden opettajien kanssa

Joogaopettajana kilpailee asiakkaista muiden opettajien kanssa. Alalla menestyminen ei kuitenkaan (onneksi) vaadi muiden peittoamista, vaan se on helpompaa yhteisvoimin. Opettajana kannattaakin osallistua aktiivisesti työpajoihin, somekampanjoihin, keskustelupalstoille ja joogaryhmiin, jossa voi tutustua samanmielisiin ihmisiin.

Vaikka verkostointi ei johtaisi heti yhteistyöhön, sitä kautta saa tukea ja neuvoja uran alkumetreille, inspiraatiota, uusia silmäpareja ja asiakkaita, uutta tietoa sekä kokemuksia. Se kantaa toisin sanoen hedelmää pitkällä tähtäimellä.

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Joogan konkreettisuus

Monet yhdistävät joogan ennen kaikkea henkisiin hyötyihin, mutta siitä saa paljon irti myös fyysisesti. Konkreettisia hyötyjä korostamalla voikin yrittää tavoittaa sellaisia asiakasryhmiä, jotka eivät ole kiinnostuneita joogan spirituaalisuudesta.

Jooga voi auttaa esimerkiksi nivel- ja selkävaivoihin, aineenvaihduntaan ja painonpudotukseen. Markkinoinnissa voisi siis korostaa seesteisyyden ja visuaalisuuden sijaan käytännöllisyyttä:

Aallon harjalla pysyminen

Menestyvää joogayritystä tai -studiota ei rakenneta hetkessä, vaan se vaatii kärsivällisyyttä. Monet aloittavat tuntien tarjoamisen sivutoimisesti ja vähentävät muita töitä sitä mukaan, kun asiakkaiden määrä kasvaa.

Varsinkin uran alkupuolella kalenterissa voi olla enemmän tyhjää kuin täyttä, minkä voi kääntää hyödyksi. RYT200-kurssin jälkeen voi esimerkiksi ilmoittautua RYT500-kurssille ja suorittaa sitä pienissä erissä. Opettajana voi osallistua myös alan työpajoihin ja retriitteihin ja tutustua oppaisiin, yleisiin trendeihin ja uusiin tekniikoihin.

beenhere
Mikä ihmeen RYT?

Joogaopettajien ja koulutusten yhteydessä törmää usein RYT-lyhenteeseen. Se tulee sanoista "Registered Yoga Training" ja viittaa yhdysvaltalaisen Yoga Alliancen sertifikaattiin. RYT-koulutus vastaa siis joogakoulutuksen kansainvälisiä standardeja.

Joustavuudesta vauhtia

Olemme tässä artikkelissa painottaneet, että joogaopettajan kannattaa löytää oma juttunsa ja korostaa sitä. Jokaisen kannattaa kuitenkin olla mahdollisimman joustava ja laajentaa repertuaariaan sitä mukaan, kun koulutuksissa, työpajoissa ja retriiteillä tarttuu uusia taitoja.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että jokaisen pitää järjestää tunteja yinissä, hathassa, vinyasassa ja HIITissä. Aluksi joustavuus voi tarkoittaa sitä, että tunteja tarjoaa sekä paikan päällä että etänä, studiossa ja ulkosalla, aamulla ja illalla sekä yritysasiakkaille ja yksityisasiakkaille.

Pelkästään tämä laajentaa asiakaskuntaa, ja hiljalleen opetustarjontaa voi monipuolistaa ja laajentaa. Yksi vaihtoehto on myös perustaa oma joogastudio ja palkata monipuolisia opettajia, jotta tarjonta on mahdollisimman kattava. Tämä on yleensä ajankohtaista, kun opettamisesta on enemmän kokemusta.

Tässä vielä vinkit tiivistetysti:

  • Mieti, miten palvelusi eroavat muista.
  • Hyödynnä somen voimaa ja korosta omaa brändiä markkinoinnissa.
  • Tee aktiivisesti yhteistyötä muiden joogaopettajien kanssa ja verkostoidu.
  • Jatka uuden oppimista osallistumalla koulutuksiin, työpajoihin ja retriitteihin.
  • Korosta joogan konkreettisia hyötyjä ja tuo se sitä kautta uusille yleisöille.
  • Tarjoa opetusta joustavasti ja laajenna repertuaaria kokemuksen ja tietotaidon karttuessa.
Nainen joogaamassa luonnon keskellä
Kuva kertoo tunnetusti enemmän kuin tuhat sanaa, joten miljöö, asusteet ja asennot on hyvä miettiä markkinoinnissa tarkkaan. Kuva: Unsplash/Yayan Sopian

Tarjoa opetusta Superprofilla

Yksi alusta omien palveluiden markkinointiin ja tarjoamiseen on Superprof. Meillä jokainen saa suunnitella vapaasti, millaista opetusta tarjoaa, miten ja millä hinnalla. Sivustolle ei tarvitsekaan muuta kuin rekisteröityä, minkä jälkeen voit suunnitella profiilisi vapaasti ja odottaa asiakkaiden yhteydenottoa.

Superprof sopii alustana kaikille, olitpa rekisteröity joogaopettaja tai innokas kotijoogi, joka haluaa kerätä ohjauskokemusta. Joogaopettajalta vaaditaan monenlaista osaamista, joten ennen tuntien tarjoamista kannattaa harkita joogakoulutukseen osallistumista.

Superprof ei kuitenkaan vaadi tiettyä koulutusta – monelta se löytyy, mutta osaamista voi hankkia myös muualta. Jokaisen opettajan tehtävänä onkin miettiä, mitkä omat vahvuudet ovat ja miten niillä saa houkuteltua asiakkaita.

Koska alustalle voi liittyä ilmaiseksi ja vähällä vaivalla, se tarjoaa matalan kynnyksen vaihtoehdon joogan opettamiseen. Se on myös helppo liittää muuhun markkinointiin: Superprof-profiilissa voi mainostaa omia verkkosivuja tai vaikkapa blogia, josta voi laittaa linkin takaisin opettajaprofiiliin.

Superprofilta voi etsiä myös opetusta. Jos haluat esimerkiksi tutustua uuteen joogatyyliin ammattilaisen johdolla, sopiva opettaja voi olla vain muutaman klikkauksen päässä. Opettajakollegalta voi saada myös mentorointia ja tukea uran alkumetreille, jos yrittäjyyteen liittyy kysymyksiä tai epäilyksiä.

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?

Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

Luo opettajan ilmoitus

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.