Hathaa pidetään kaikkien joogamuotojen äitinä. Se on niin sanotusti kaiken joogan perusta, ja sellaisenaan edelleen yksi suosituimmista joogan muodoista. Hathajoogaksi voidaan ajatella kaikki jooga, johon liittyy fyysisiä asentoja eli asanoita.
Länsimaissa joogaa pidetään ennen kaikkea rentouttavana ja monipuolisena liikuntamuotona. Jooga ja sen historia tekevät joogasta kuitenkin paljon (tai jopa kaikkea) muuta kuin liikuntaa. Jos katsomme satojen vuosien taakse, on hathajooga ollut kovin erilaista kuin nykyään.
Joogan historia on tärkeää tuntea, vaikka hyödyntäisi joogaa vain osana omaa liikuntaa. Joogan harjoittamiseen liittyy perinteitä, jotka ovat olleet olemassa jo tuhansia vuosia. Hathajooga on alunperin syntyisin Intian alueelta.
Hathajoogan synty
Historiankirjojen on vaikea määrittää tarkkaa hetkeä, jolloin ihmiset aloittivat joogan harjoittamisen. Ensinnäkin, koska kirjalliset muistiinpanot tuolta aikakaudelta ovat hyvin rajalliset. Varhaisin kirjallinen todiste joogan olemassaolosta löytyy noin 5000 vuoden takaa.
5000 vuotta saattaa kuulostaa tarkalta arviolta, mutta on hyvä huomioida ihmisten asuttaneen ja luoneen sivilisaatiota jo vuosituhansia ennen sitä. Todisteita on yritetty hankkia myös historiallisten esineiden avulla, mutta niiden tulkinta on aina ristiriitaista.
Todisteiden epätarkkuudesta huolimatta uskotaan, että varhaisilla joogaharjoituksilla oli mystisiä piirteitä, ja niitä harjoittivat erittäin hengelliset ihmiset. Lisäksi todisteita tarkasteltaessa on ymmärrettävä, että joogaan liittyvien kirjoitusten selviäminen tähän päivään on ollut sattuman kauppaa.
Mutta mitä muuta tiedämme joogan synnystä ja kehityksestä aivan varhaisina aikoina? Rig-Veda on kokoelma muinaisia vedalaisia sanskritin suktoja (eli hymnejä), joka on kirjoitettu noin 2000 ennen ajan laskun alkua. Se mainitsee joogan. Siihen perustuu myös uskomus, että jooga on lähtöisin Intiasta.
Miltä joogatunnit Helsinki kuulostaisi?

Vedalaiset tekstit eivät ilmeisesti syntyneet yhdessä yössä. Kesti huomattavasti aikaa ennen kuin se saavutti lopullisen muotonsa - onhan kyseessä nimenomaan kokoelma. Kokoelman tekoon osallistui luultavasti monia joogaguruja, jotka olivat hioneet joogan periaatteet täydellisiksi.
Näistä ja monista muista syistä historian asiantuntijat uskovat, että jooga on paljon vanhempi kuin vain 5000 vuotta. Myös esimerkiksi tänä päivänä käytettyjen joogan asanojen eli asentojen ideologia on peräisin tuhansien vuosien takaa.
Klassisen joogan aikakausi
Tämä klassisen joogan aikakausi alkaa Etelä-Intiassa Tamilakamin alueella asuneen viisaan Patanjalin teoksista. Hän on kirjoittanut monia sanskritin ja tamilin kielen tekstejä. Niiden joukosta löydämme muun muassa joogaan liittyvät sutrat.
Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että Patanjalin aika maan päällä sijoittuu jonnekin toisen vuosisadan puolivälin (ennen ajan laskun alkua) ja neljännen vuosisadan (jälkeen ajan laskun alun) väliselle ajalle. Useimmat tutkijat pitävät todennäköisimpänä ajanjaksoa jälkeen ajan laskun alun.
Ei ole tarkkaa ajanjaksoa tai elämänvaihetta jolloin Patanjalin uskotaan kirjoittaneen tekstinsä. On käyty keskustelua siitä, kuinka monta sutraa Patanjali kirjoitti. Nykyinen arvio heiluu hieman alle 200 sutran lähimailla.
Nämä tekstit sisältävät monia sanoja ja lauseita, jotka jopa nykypäivän joogit tunnistaisivat, kuten astanga, asana ja pranayama. Tekstit on jaettu neljään osaan, joista jokainen käsittelee tiettyä joogaharjoituksen näkökulmaa.

Esimerkiksi teksteistä löytyvä samadhi pada kuvaa meditaatiota ja mielen rauhoittamista. Sadhana pada taas kattaa joogan harjoittamisen. Vibhuti pada on joogan voiman ilmentymä, ja kaivalya pada kuvaa mokshan eli vapautumisen saavuttamisprosessia.
Patanjalin teksteissä käsitellään myös joogan periaatteita. Patanjalin sutrat olivat vaikuttavia joogan harjoittamisesta, ja sen levittämisessä ympäri maailmaan. Siksi häntä kuulee kutsuttavan usein modernin joogan isäksi.
Joogan jakautuminen
Ensimmäisen vuosituhannen puolivälissä tantra nousi esiin joogan harjoittamisen tehosteena. Sanskritin kielen sana tantra tarkoittaa venymistä ja säilyttämistä. Intialaisessa perinteessä se tarkoittaa myös järjestelmää, teoriaa, tekstiä tai tekniikkaa - monien muiden määritelmien ohella.
Tantra pyörii mantrojen ympärillä; sanojen, tavujen ja äänien uskotaan tuovan mystistä voimaa. Mantrojen tuominen joogaharjoitteluun keskittyi kurinalaisuuteen, ja joogan henkiseen puoleen kuten chakroihin, nadeihin ja kundaliniin.
Tantran syntymiseen asti jooga sisälsi niin fyysisen kuin henkisen puolen. Harjoituksen kääntäminen sisäänpäin kuitenkin käytännössä eliminoi joogan fyysiset puolet - mukaan lukien asanoiden suorittamisen.
Tämä aiheutti samalla asanoiden kehityksen suunnanmuutoksen. Kaikki seisoma-, istuma-, ja makuuasennot, joita hyödynnämme joogaharjoittelussa tänä päivänä, eivät vastaa aivan alkuperäisiä asanoja.

Erityisesti seisovien asanoiden ei uskottu tuovan mitään hyötyä. Näin ollen niitä ei esiintynyt muinaisessa joogaharjoittelussa. Tämä käy järkeen, kun miettii joogan merkitystä eri energiakanavien hallintaan. Seivovat asanat, kuten soturiasennot, vaativat paljon energiaa.
Hathajooga eriytyi muusta joogasta keskittyen edelleen joogan fyysiseen puoleen. Vapautuneena joidenkin jooga-opetusten jäykemmistä henkisen puolen vaatimuksista, hathajoga alkoi kukoistamaan aikojen saatossa. Nykyään siihen pohjaa lähes kaikki muut joogan tyylisuuntaukset ympäri maailmaa.
Moderni jooga
Ennen kuin hathajooga pääsi kukoistamaan, kävi se läpi hiljaisen aikakauden muutaman sadan vuoden ajan. Tänä aikana ei myöskään ole kirjoitettu hathajoogaan liittyviä tekstejä - ainakaan sellaisia, jotka olisivat säilyneet meidän päiville asti. Se kuitenkin jatkoi kehittymistään.
Pikkuhiljaa hathajoogan harjoittelu laajentui Intian alueelta muihin maanosiin. Joogan vaivattomuus ja seesteisyys vakuutti alueella vierailleet muiden kansojen edustajat. Tosin ensimmäiset brittiläiset kolonialistit näkivät joogan myös negatiivisessa valossa.
Kun joogan mystiset elementit poistettiin, jooga koettiin miellyttäväksi liikuntamuodoksi. Swami Vivekananda on vaikuttanut eniten hathajoogan suosioon länsimaissa. Yhdessä merkittävässä Chicagossa pidetyssä konferenssissa hän ja muut gurut esittelivät joogaa suurelle yleisölle.

Ei mennyt kauaa, kun amerikkalaiset alkoivat harjoittaa joogaa. Ja sieltä viimeistään jooga levisi ympäri maailmaa. Näin moni muukin asia on saavuttanut suosion. Kansainvälistymisen myötä joogassa tapahtui useita merkittäviä muutoksia:
- Seisovat asanat tulivat jäädäkseen; soturiasento, kolmioasento, puuasento, vuoriasento ja niin edelleen.
- Flow jooga kehitettiin: Vinyasa-jooga, jossa asanat yhdistyvät liikesarjoiksi, on suhteellisen uusi joogan tyylisuuntaus.
- Muita joogan tyylisuuntauksia ilmeistyi "markkinoille": Kundalini-jooga, Bikram-jooga, Hot Yoga, Power jooga ja monet muut. Nykypäivän joogaa onkin joka lähtöön kuten esimerkiksi raskaana oleville suunnattu jooga ja kuntouttava jooga sairauksista kärsiville.
- Joogakouluja perustettiin opettamaan erilaisia joogan tyylisuuntauksia sekä joogan opettajia aloitettiin kouluttamaan ammattimaisemmin.
- Joogastudioita perustettiin, ja joogan kaupallinen puoli alkoi kehittyä.
Kuka perusti ensimmäisen joogakoulun? Siitä kiistellään edelleen. Jotkut uskovat, että Shri Yogendra perusti ensimmäisen joogainstituutin Mumbaihin vuonna 1918. Toiset taas väittävät, että Krishnamacharya perusti ensimmäisen joogainstituutin Mysoressa. Hän tosin opetti mysore-joogaa.
Jooga on suosittua nykyään monestakin syystä. Sen hyödyt keholle ja mielelle ovat kiistattomat. Se kehittää hyvinvoinnin lisäksi muun muassa keskittymistä, rauhoittumista ja armollisuutta itseään kohtaan. Kaikkia näitä ominaisuuksia arvostetaan niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla.
Tänä päivänä joogaa opetetaan kaikkialla, ja se sopii liikuntaharrastukseksi aivan kaikille. Sen aloittaminen on helppoa, sillä jooga ei ole välineurheilua eikä se katso paikkaa tai aikaa. Joogatunneille voit osallistua esimerkiksi Superprofin opettajien kautta. He pitävät joogatunteja kasvokkain ja verkon välityksellä.