Koulu ei ole ainut paikka lapsille oppia uutta ja aktivoida aivoja. Olisi helppoa ajatella, että kotona voi vain olla ja koulu hoitaisi loput. Mutta koulutus on aivan yhtä paljon kotien vastuulla - emmekä puhu nyt vain kotiläksyjen tekemisestä. Miten lapsesi viettävät loma-ajat?
Opettavaista tekemistä ja aktiviteetteja on yllättävän helppo keksiä lomien aikana tehtäväksi ja myös saada lapset innostumaat niistä. Tarvitset vanhempana vain hieman suunnitelmallisuutta ja koulutuksellista otetta lasten ohjaamiseen.
Siinä missä esimerkiksi television avulla on helppo saada lapset pois jaloista hetkeksi, voi tämä kostautua myöhemmin ylimääräisen energian ollessa lapsilla edelleen päällä. Erilaisten aktiviteettien avulla lapset pääsevät oppimaan uutta, mutta kuluttavat myös ylimääräistä energiaa, mikä samalla tukee päivärytmiä.
On todettu, että lapset pärjäävät paremmin koulussa, jos myös kotona harjoitellaan ahkerasti erilaisia taitoja. Esimerkiksi kotona lukeminen näkyy selkeästi myös koulumenestyksessä. Tässä artikkelissa käymme läpi erilaisia aktiviteetteja, joiden pariin voit ohjata lapsesi koulun lomien aikana.
Miksi järjestää oppimisen aktiviteetteja lapsille kotona?
Leikki on lasten työtä. Leikkimisen ei tarvitse olla vain hauskaa vaan samalla myös opettavaista. Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Nykyajan digitaalisessa maailmassa on erityisen tärkeää mahdollistaa lapsille aktiviteetteja ilman digilaitteita.
Fyysinen läsnäolo, ulkoilu ja käsin tekeminen ovat tärkeitä lasten kehitykselle. Olipa sitten talvi, kesä tai viikon mittainen miniloma kesken koulukauden, on hyvä miettiä loman aktiviteetit lapsille etukäteen. Oli kyse sitten lukuhetkestä tai iltapalan valmistamisesta yhdessä lapsen kanssa.
Esimerkiksi yhdessä kokkailu on taito, jota lapsi tulee tarvitsemaan ennemmin tai myöhemmin elämässään. Olisikin tuskaista, jos nämä taidot opittaisiin vasta omilleen muuttaessa aikuisuuden kynnyksellä. Arjen perustaidot edistävät myös lapsen ja nuoren itsenäistymistä.
Yksinkertaisiakin aktiviteetteja voi ajatella monelta eri kantilta. Esimerkiksi keittiössä pääsee samalla harjoittelemaan matematiikkaa ainesosien mittaamisen suhteen. Lisäksi jo jonkinlaisen lukutaidon omaava lapsi kehittää samalla taitojaan reseptiä lukiessa.
Olisiko yksityinen tukiopetus sinulle oikea vaihtoehto?

Myöskään kaikki digitaalinen ei ole automaattisesti pahasta. Vanhempana on kuitenkin hyvä valvoa ja ottaa kaikki hyödyt irti digitaalisuudesta. Esimerkiksi suoratoistopalveluista löytyy hyviä lapsillekin sopivia dokumentteja. Näiden katseluun voi myös yhdistää opettavaisen keskustelun lapsen kanssa.
Koti on kaiken oppimisen keskuspiste. Koulutus ja kasvatus eivät suinkaan ole vain koulun vastuulla, oli sitten kyse lapsen sosiaalisista taidoista tai minkä tahansa uuden oppimisesta. Myös asenne oppimista kohtaan opitaan usein kotona ja tähän vaikuttaa erityisesti vanhemmilta mallinnettu asenne.
Yksi tärkeä taito on tylsistymisen sietäminen. Tämän on todettu tutkimuksissa myös kehittävän luovuutta. Päivä ei saisi olla minuutilleen aikataulutettu aktiviteetista toiseen. Eikä digilaitteiden tulisi olla saatavilla koko aikaa. Yleensä lapsi alkaa keksiä omia leikkejään, kun pääsy "helppoihin vaihtoehtoihin" estetään.
Aktiviteettien keksimisessä on eduksi tuntea oman lapsensa mieltymykset. Ja tietenkin osallistaa lasta itseään kysymällä ja ehdottamalla asioita. Näin lapsi tuntee itsensä osaksi päätöksentekoa ja aktiviteetteihin ohjaaminen on sujuvampaa. Aktiviteetit voi tapahtua yksin, kavereiden kanssa tai yhdessä vanhempien kanssa.
Päivät ovat täynnä mahdollisuuksia oppia uutta. Sinun täytyy vain nähdä ne ja ottaa kaikki ilo irti. Aktiviteetit kuluttavat energiaa, joten arkikin sujuu rauhallisemmin. Niiden avulla myös hyppy takaisin koulun penkille sujuu kuin vettä vain, kun loma ei ole kulunut vain televisiota katsellessa.
Yhdessä tekeminen lähentää suhdetta lapsiin. Arjen askariin osallistuminen vähentää kaikkien työtaakkaa ja antaa oppeja itsenäiseen elämään. Ehkä lapsesi on jo tarpeeksi vanha ollakseen yksin kotona. Tällöin on tärkeää, että kodin turvallisuus on jo hallussa.
Opettavaista tekemistä joululomalle
Parin viikon mittainen joululoma osuu yhteen juhlasesongin kanssa, joten tehtävää riittää. Jouluun liittyy paljon käytännön askareita kuten leipomista, siivoamista ja kodin koristelua. Lisäksi joulun teemaan kuuluu antaminen. Emmekä puhu vain joululahjoista.

Joulu on täydellinen tilaisuus tutustuttaa lapset esimerkiksi hyväntekeväisyyteen ja vapaaehtoistyöhön. Voitte käydä ostamassa lahjoja vähävaraisimpien perheiden lapsille tai mennä yhdessä tekemään vapaaehtoistöitä vaikkapa senioreiden luokse.
Joulun aikaan kannattaa opettaa kiitollisuutta. Sillä pääsee elämässä pitkälle. Jos puhutaan lasten sosiaalisten taitojen kehittämisestä, on empatian harjoittelu yksi tärkeimmistä opetettavista asioista. Jouluna myös kokoonnutaan yleensä isommalla porukalla, joten sosiaaliset taidot pääsevät testiin.
Joulun askareista löytyy jokaiselle lapselle jotakin mieluisaa tekemistä. Tämä myös auttaa muuta perhettä tehtävälistalla etenemisessä ja joulukiireiden hoitamisessa. Lapselle voi ehdottaa esimerkiksi seuraavia askareita:
- Piparkakkujen tai joulutorttujen leipominen
- Joulukorttien askarteleminen
- Joululahjojen paketointi
- Joulukuusen ja kodin koristeleminen
- Yhdessä siivoaminen ja lumitöiden tekeminen
Lumiukko-elokuvan ja Joulupukin Kuuman linjan lisäksi ei televisiota kannata katsoa joka päivä aamusta iltaan. Joululomalle keksii paljon tekemistä myös sisätiloihin. Ehdota lapsellesi esimerkiksi opettavaisen lautapelin pelaamista tai palapelin kokoamista.
Erilaiset pelit kehittävät kognitiivisia taitoja kuten hahmotuskykyä, muistia ja ongelmanratkaisukykyä. Juuri niitä taitoja mitä koulussakin tarvitaan loman jälkeen, jotta uuden oppiminen sujuu mahdollisimman hyvin.
Koulutuksellista otetta kesälomalle
Vuoden odotetuin loma on tietenkin kesäloma, joka kestää noin 2,5 kuukautta aina touko-kesäkuun vaihteesta elokuun toiseen viikkoon asti. Kesäloman aikana kerkeää palautua kunnolla vuoden koulutyöstä, mutta täysin ei aivoja kannata heittää narikkaan.
Kesällä on hyvä ohjata lapsia hyödyntämään mahdollisimman paljon hyviä kelejä. Luonnossa oleilemisen ja ulkona puuhailun on todettu parantavan muun muassa keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta. Myös sisätiloista tutut aktiviteetit kuten kirjan lukemisen voi siirtää takapihalle.

Kesä avaa mahdollisuuden uusille askareille, jotka sopivat lapsille. Esimerkiksi puutarhanhoidossa lapset pääsevät kehittämään niin älyllisiä taitojaan kuin tekemään käsillään asioita. Samalla tulee opittua uusia kasveja ja seurattua esimerkiksi ohjeita istutuksen suhteen.
Puutarhanhoito on myös loistava tapa osoittaa lapsille omien töiden hedelmät. Valitkaa yhdessä kasveja, joiden loistoa pääsette ihailemaan vielä kesän aikana. Puutarhanhoidon voi yhdistää myös ruoanlaittoon, jos kasvatatte kasviksia tai maustekasveja.
Kesä on loistavaa aikaa kokeilla uusia harrastuksia. Oli kyse sitten käsitöistä, teatterista tai uudesta liikuntalajista, kerkeää kesän aikana kokeilla monia asioita, jotka kouluarkeen eivät normaalisti mahtuisi. Lomien aikana kotona järjestettävien koulutustoimien ei tarvitse olla vain "älyllisiä".
Aivan kuten koulussa, lukuaineiden lisäksi löytyy kuvataidetta, musiikkia, liikuntaa ja montaa muuta. Onhan ollut jopa puhetta, että ylioppilaskirjoituksiin tulisi mahdollisuus "kirjoittaa" myös taitoaineita. Näitäkin taitoja on hyvä tukea kotona.
Jos budjetti antaa myöten ja vanhempien omat lomat osuvat sopivasti yhteen, luo kesäloma täydellisen mahdollisuuden lähteä tutustumaan uusiin paikkoihin. Koti- ja ulkomaanmatkailu opettavat lapsille erilaisista kulttuureista ja ympäristöistä.
Aktiviteetteja aivoille syys- ja hiihtolomille
Kesä- ja joululomien lisäksi Suomessa koululaisilla on vähintään kaksi lyhyempää lomaa. Syyslomaa vietetään useimmiten lokakuussa, ja hiihtolomaa helmi-maaliskuussa. Molemmat lomat ovat viikon mittaisia.
Hiihtoloma jo nimensä puolesta houkuttelee hyödyntämään talvisen sään ulkoaktiviteettien parissa. Syysloma taas osuu useimmiten pimeälle kuukaudelle, jolloin monet suosivat enemmän sisätiloissa puuhaamista. Sisätiloissa lapsi voi harrastaa yksin tai yhdessä muun muassa:
- Maalaamista
- Kirjan lukemista
- Päiväkirjan kirjoittamista
- Dokumenttien katselua
- (Lauta)pelien pelaamista
- Ruoanlaittoa ja leipomista
- Kodin askareissa auttamista
- Kavereiden tapaamista
- Ja monia muita projekteja
Nämä aktiviteetit sopivat kaiken ikäisille aina koululaisista itsenäistyviin nuoriin. Jos aikaa kuluu liiaksi digilaitteiden parissa, älä huoli, sillä niistäkin on hyötyä oikeanlaisessa käytössä. Ohjaa lapsia opettavaisten sovellusten kuten kielten oppimisessa auttavien sovellusten pariin.

Ulkoilma parantaa oppimista ja hiihtolomalla kannattaa hyödyntää raikasta talvisäätä. Lasten olisi hyvä ulkoilla joka päivä. Itsenäisen ulkoilun lisäksi voitte koko perheen voimien esimerkiksi:
- Lähteä metsäretkelle
- Käydä pulkkamäessä
- Hiihtää ja luistella
- Tehdä lumitöitä yhdessä
- Rakentaa lumilinnan
- Bongailla tähtiä iltataivaasta
Jos lapsi on kotiopetuksessa, voi kouluvuosi olla eri tavalla ajoitettu. Tällöinkin on tärkeää pitää välillä lomaa, jolloin pääsee edelleen oppimaan, mutta muiden vapaa-ajan aktiviteettien kautta. Eikä uuden oppimista muutenkaan tulisi jättää vain koulun, kotiopetuksen tai loman aikoihin.
Kotona tulisi tukea lapsen oppimista säännöllisesti eri tavoin. Suurin osa lasten oppimisesta tapahtuukin juuri kotona, eikä esimerkiksi koulussa kuten monesti ajatellaan. Kotona tapahtuvan oppimisen vaikutukset näkyvät aina yliopisto-opiskeluihin asti.
Jos lapsesi kaipaa opetusta loman aikana tai koulun ohella, voit harkita yksityisopettajan hankkimista. Esimerkiksi Superprofin kautta löydät opettajia, jotka voivat antaa tukiopetusta tai auttaa kotiläksyissä. Näin varmistat, että lapsesi pysyy kärryillä myös koulun penkillä ja saa kaipaamaansa opetusta.









