Ruoanlaitto ylittää ilmaisuna kaikki rajat.
Ranveer Brar, intialainen julkkiskokki
Oletko aloitteleva ruoanlaiton opettaja, joka miettii, miten erottua kilpailijoista ja houkutella uusia asiakkaita? Kokkausopettajana sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus jakaa intohimoasi ja taitojasi eteenpäin, mutta markkinointi on avainasemassa, jotta saat äänesi kuuluviin.
Esittelemme tässä blogitekstissä eri markkinointikeinoja ja jaamme vinkkejä, jotka auttavat oman brändin rakentamisessa. Kaiken keskiössä on taitava somen käyttö, mutta kauniiden IG-kuvien ohella kannattaa keskittyä oman yhteisön rakentamiseen.
Markkinointi perinteisesti
Kaikenlaista opetusta on markkinoitu vuosikymmenten ajan, ja monet ns. perinteisistä markkinointitavoista toimivat yhä. Omia kokkaustunteja voi markkinoida esimerkiksi lähikaupan ilmoitustaululla tai paikallislehdessä, mikä toimii varsinkin pienillä paikkakunnilla, joissa kilpailu asiakkaista on maltillisempaa.
Perinteisistä markkinointitavoista paras (ja vanhin) on kuitenkin suusta suuhun -markkinointi. Sen tavoitteena on luoda asiakkaiden avulla kuhinaa oman brändin ympärille, joten omia kokkauskursseja ja -tunteja kannattaa toitottaa joka paikassa.
Jos opetus on laadukasta, siitä kerrotaan varmasti kavereille, perheenjäsenille tai kollegoille. Tämä on kuin opettajan profiiliin kirjoitettu asiakassuositus, mutta suosittelija on oma tuttu, mikä tekee siitä kaksin kerroin vaikuttavampaa.
Perinteisen markkinoinnin laariin voi laittaa myös sähköpostimarkkinoinnin, joka on parhaimmillaan todella tehokasta. Tavoitteena on löytää ruoanlaitosta kiinnostuneita ihmisiä ja jakaa heille hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä säännöllisesti sähköpostilla.
Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, sillä 1) asiakkaiden löytäminen voi olla vaikeaa ilman kontakteja ja valmista lukijakuntaa verkkosivuilla/blogissa (tästä lisää kohta) ja 2) kohdeyleisö pitää olla hyvin hallussa, jotta markkinointi on kannattavaa.
Miltä kokkauskurssi Helsinki kuulostaisi oman opettajan kanssa?

Perinteisestä digiin
Perinteisistä menetelmistä on siirrytty yhä enemmän digimarkkinointiin, jossa omia palveluita markkinoidaan verkkosivuilla ja somessa. Tämä pätee varsinkin ruoanlaittoon, josta on tullut todella visuaalista. Annokset ovat tietysti näyttäneet kauniilta aina, mutta nykyään annosvideot ja -kuvat ovat parasta markkinointimateriaalia. Markkinoinnin lisäksi itse opetus on siirtynyt yhä enemmän nettiin!
Perusta kokkausblogi
Omien verkkosivujen tai blogin perustaminen on helpompaa kuin koskaan. Pienen harjoittelun ja perehtymisen jälkeen se onnistuu keneltä tahansa, esimerkiksi WordPressissä. WP voi vaikuttaa aluksi sekavalta, mutta sen rinnalle on monia opetusvideoita, joilla pääsee hyvin alkuun.
Blogin perustaminen alkaa yleensä nimestä, joka kannattaa valita huolella. Hyvä bloginimi on ytimekäs, uniikki, mieleen painuva ja helppo lausua. Inspiraatiota voi etsiä muista ruoka-aiheisista blogeista – esimerkkeinä Viinillä, i make cake ja Aromipaja.
Nimen olisi hyvä liittyä jotenkin blogin sisältöön, jotta aiheesta kiinnostuneet eksyvät blogiin pelkän nimen perusteella. Ennen nimen lukkoon lyömistä kannattaakin miettiä, onko pääpaino viineissä, leipomisessa vai italialaisessa keittiössä.
Ruoanlaitto on blogisisältönä parhaasta päästä. Blogissa voi esitellä esimerkiksi reseptejä, sesonkituotteita, ruokavideoiden tekemistä, kokkausvälineitä, tekniikkavinkkejä tai asiakastarinoita.
”Siinä sivussa” voi markkinoida omia kursseja ja tunteja sekä itseään opettajana. Blogiin kannattaa tehdä erillisen osion itsestä kokkina, omista kiinnostuksenkohteista, kokkaushistoriasta, koulutuksesta ja palveluista. Näitä ei kuitenkaan tarvitse tuputtaa, sillä laadukas blogisisältö on monesti tehokkaampaa kuin suora tyrkytys.
Ruoanlaittokurssi yksityisopettajan kanssa!

Vauhtia somesta
Verkkosivuja tai blogia kannattaa rakentaa yhdessä some-tilien kanssa. Facebookiin, Instagramiin, TikTokkiin ja Snapchattiin voi kaikkiin perustaa omat ruokatilit ja jakaa niiden kautta linkkejä verkkosivulle tai blogiin.
Kokkaus on todella visuaalista, joten tässä kannattaa panostaa kuva- ja videoalustoille. Blogissa esiteltyjä kuvia voi jakaa esimerkiksi Instagramissa tai Pinterestissa, ja videot voi laittaa TikTokiin ja YouTubeen mukavien häshtägien kera.
Somea ei kuitenkaan kannata lähestyä vain markkinointimielessä vaan yhteisön rakentamisena. On hyvä, jos ruokakuvat ja videot pistävät veden kielelle, mutta vielä parempaa on lukea ja vastata kommentteihin, kommunikoida lukijoiden kanssa, jakaa heille neuvoja ja ottaa heiltä vinkkejä vastaan.
Jokainen lukija on potentiaalinen asiakas, mutta jos heidät ajattelee tavallisina lukijoina eikä maksajina, viestintä on usein orgaanisempaa ja vilpittömämpää. Tämä puolestaan poikii herkemmin lojaaleja seuraajia, mikä tietää ennemmin tai myöhemmin asiakkuuksia.
Opetusalustat ja valmiit yhteisöt
Jokaisen aloittelevan opettajan kannattaa katsastaa myös tuutorointi- ja yksityisopetusalustoja. Esimerkiksi tänne Superprofille opettajaprofiilin voi luoda nopeasti ja ilmaiseksi.
Opettajat saavat vapaat kädet rakentaa profiilinsa, esitellä itsensä sekä suunnitella ja hinnoitella palvelunsa. Kirjoitushetkellä Superprofilla on 14 ruoanlaiton opettajaa, joiden tuntien keskihinta on 32 euroa.
Opetusalustojen suurin plussa on valmis asiakaskunta. Toisin kuin omien verkkosivujen tai blogin kanssa, asiakkaita ei tarvitse houkutella alusta loppuun itse. Riittää, että luo houkuttelevan profiilin, sillä asiakkaiden houkuttelu on jonkun muun kontolla!
Superprofilla on Suomessa kymmeniä tuhansia ja maailmalla kymmeniä miljoonia asiakkaita. Kokkauspalveluja voi siis halutessaan tarjota vaikka toiselle puolelle maailmaa, kunhan yhteinen kieli löytyy – ei sillä, etteikö ruoanlaitto menisi yhteisestä kielestä.
Alustoja on muitakin, ja tarjontaan kannattaa perehtyä huolella. Vaikka päätyisit tarjoamaan kursseja ja tunteja vain Superprofilla, on tärkeä olla perillä kilpailevien alustojen ja opettajien tarjonnasta esimerkiksi hinnoittelun osalta.

Kohdeyleisö on kaikki kaikessa
Kuten tuli jo todettua, ruoka-alan markkinointi nojaa laadukkaisiin kuviin ja videoihin, jotka pistävät veden kielelle. Niitä on kuitenkin tarjolla pilvin pimein, joten joukosta pitää pystyä erottumaan. Miten se onnistuu?
Tehokas markkinointi vaatii aina kohdeyleisön tuntemista. Ovatko asiakkaasi aloittelevia kotikokkeja, elämäntaparemonttimiehiä vai tietyn ruokakulttuurin ystäviä? Mitä tarkemmin kohdeyleisön pystyy rajaamaan, sitä helpompaa markkinointia on kohdistaa.
Mieti siis, mikä potentiaalisia asiakkaita motivoi ja miksi he haluavat tai tarvitsevat opetusta. Luo sen jälkeen sisältöä, joka vastaa näihin kysymyksiin ja tarpeisiin – ei vain kurssiesittelyitä vaan sisältöä, joka opettaa, inspiroi ja viihdyttää.
Kun kohdeyleisö on tähtäimessä, se pitää pystyä tavoittamaan. Karkeasti ajateltuna aikuiset ihmiset tavoittaa helpommin Facebookista ja lehtien palstoilta, nuoremmat TikTokista ja muilta trendikkäiltä somealustoilta.
Tätä voi laajentaa myös somen ulkopuolelle. Jos tavoitteena on jakaa italialaisen keittiön saloja, potentiaaliset asiakkaat lukevat todennäköisesti aiheeseen liittyviä blogeja ja käyvät italialaisissa ravintoloissa. Voisitko tehdä yhteistyötä ravintoloiden tai muiden vaikuttajien kanssa?
Päädyitpä perinteiseen mainontaan ja ruokaharrastuksen aloittelijoihin tai blogin kirjoittamiseen ja pastan ystäviin, markkinoinnissa kannattaa panostaa selkeään brändiin. Verkkosivujen, blogien, videoiden ja kuvien pitää kaikkien olla laadukkaita ja tasavahvoja, jotta asiakas saa selkeän kuvan siitä, mitä on ostamassa.
Tämä onnistuu parhaiten yhdistämällä eri kanavia toisiinsa ja jakamalla laadukasta sisältöä niissä kaikissa. Jos se tuntuu vaikealta, internet on pullollaan markkinoinnin oppaita ja työkaluja, joilla omaa sisältöään saa optimoitua.
Markkinoinnista järjestetään myös kursseja ja yksityisopetusta – esimerkiksi täällä Superprofilla – joten apua on aina lähellä. Kenties voisit tehdä yhteistyötä jonkun markkinoinnin ammattilaisen kanssa; hän voisi opettaa sinulle markkinointia, sinä hänelle kokkausta, ja kaikki voittavat!