Oletko päättänyt ryhtyä saksan yksityisopettajaksi? Hieno juttu! Saksa on yksi Euroopan suurimmista ja tärkeimmistä kielistä, ja yksityisopetusmarkkinat ovat tasaisessa kasvussa sekä kansainvälisesti että Suomessa.
Saksan opettajan asiakaskunta muodostuu saksan opiskelijoista, mutta toisin kuin koulumaailmassa, he eivät löydä luokkahuoneeseen omin päin vaan heitä pitää metsästää! Vaikka siis olisit loistava opettaja ja saksan kielen mestari, asiakkaiden eteen pitää nähdä työtä, ja tästä artikkelista saa vinkkejä omien palveluiden markkinointiin.
Haluaisitko antaa yksityisopetusta?
Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa
Lähesty tuutorointia kuin bisnestä
Ennen varsinaista markkinointia on hyvä virittää aivot oikealle taajuudelle. Yksityisopetusta voi lähestyä sivutyönä tai pelkkänä kokeiluna, mutta jos joukosta haluaa oikeasti erottua, siihen kannattaa panostaa kuin omaan yritykseen.
Olipa kyse opettajaprofiilin tekemisestä, markkinoinnista, asiakkaiden kanssa viestimisestä, tuntien suunnittelusta tai varsinaisesti opettamisesta, siihen kannattaa panostaa täysillä, sillä jokainen asiakas on tärkeä ja tuo yritykseen rahaa.
Tämä on hyvä yleisasenne, mutta se kannattaa varsinkin tuutoroinnin alkumetreillä, kun asiakaskunta on vielä pieni. Yksityisopetuksen suosio kasvaa kaiken aikaa, mikä tietää myös kovempaa kilpailua. Jos opetukseen ei satsaa täysillä, joku muu varmasti satsaa, jolloin joukosta on vaikeampi erottua.
Netti on paikoista paras
Tänä päivänä kaikki löytyy netistä: saksan oppimateriaalit, saksan opiskelijat ja saksan opettajat. Netissä on myös kaikki tarvittava itsensä markkinointiin, ja oma pärstä kannattaa laittaa näkyville mahdollisimman moneen paikkaan.
Omat verkkosivut tai blogi
Yksi yleinen markkinointikeino on luoda omat verkkosivut. Se voi kuulostaa vaikealta, mutta sitä sen ei tarvitse olla. Kuka tahansa voi kokeilla sivujen rakentamista esimerkiksi WordPressissä; se ei ole tavattoman helppoa, mutta netti on pullollaan resursseja sen harjoitteluun.
Omille verkkosivuille saa esille kaiken tarvittavan, kuten työkokemuksen, opinnot ja pätevyydet, taidot, hinnat, opetustavat, käytettävyyden ja tavoitteet. Mikä parasta, sivustolla ei ole kilpailijoiden profiileja, jolloin kävijöistä tulee todennäköisemmin asiakkaita kuin yleisillä tuutorialustoilla.
Tämä tietysti vaatii sitä, että sivustot ovat houkuttelevat ja että sinne eksyy ihmisiä. Niiden tekemiseen kannattaakin panostaa, sillä jos liikenne on vähäistä, sivustoihin käyttää turhaa aikaa, ja kömpelöt sivut voivat toimia jopa päinvastaisesti eli karkottaa potentiaalisia asiakkaita.
Verkkosivujen optimointiin on kehitetty monenlaisia työkaluja, ja niiden rakentamisen voi halutessaan ulkoistaa (rahaa vastaan tietty). Toinen ja hieman kevyempi vaihtoehto on aloittaa blogi ja katsoa, houkuttelisiko se lukijoita. Kun lukijoita on valmiina, verkkosivuille on helpompi saada liikennettä.
Blogissa voi esitellä itseään ja omia palveluita, mutta pääpainoa kannattaa olla jossain houkuttelevammassa, kuten saksan kielen opiskelussa ja opiskeluvinkeissä – tai vaikkapa Saksassa asumisessa tai saksalaisesta kulttuurissa. Näin blogiin ei eksy vain ihmisiä, jotka etsivät yksityisopetusta, vaan kaikkia saksan kielestä ja kulttuurista kiinnostuneita, joista voi kuoriutua potentiaalisia asiakkaita.

Yksityisopetussivustot ja -alustat
Kuten tuli jo sivuttua, netissä on myös valmiita sivustoja ja alustoja, joilla yksityisopettajat voivat markkinoida palvelujaan. Näiden plussana on se, että niille on helppo luoda oma profiili ja kävijöiden houkuttelu on jonkun muun harteilla. Kääntöpuolena on sen sijaan se, että asiakkaista joutuu kilpailemaan muiden opettajien kanssa.
Tietyillä sivustoilla profiilin voi luoda ilmaiseksi, kuten täällä Superprofilla. Kirjoitushetkellä meillä on Suomessa yli 30 saksan opettajaa, jotka kaikki saavat suunnitella profiilinsa ja hinnoitella työnsä vapaasti. Jos et siis jaksa rakentaa omia sivustoja ja haluat kokeilla yksityisopetusta, tässäpä alusta, joka antaa vapaat kädet, ja kävijöitä riittää!
Yksityisopetusalustojen ja -sivustojen lisäksi tarjolla on tietysti myös yrityksiä, jotka palkkaavat yksityisopettajia. Tällöin opettajilta vaaditaan hyvää kielipäätä ja pätevyyksiä sekä useimmiten opetuskokemusta.
Hyödynnä somea
Herran vuonna 2024 ei myöskään kannata aliarvioida somen voimaa. Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa ja TikTokissa voi kaikissa mainostaa kavereilleen/seuraajilleen, että on alkanut tarjota yksityistunteja ja jakaa linkkiä opettajaprofiiliin tai blogiin.
Somen kohdalla kannattaa myös miettiä, missä oma kohdeyleisö majailee ja yrittää löytää heidät: aikuisopiskelijat ovat todennäköisemmin Facebookissa, Z-sukupolvi TikTokissa. Mikset siis perustaisi TikTok-kanavaa saksan opiskelun ympärille ja markkinoisi yksityisopetusta ”siinä sivussa”?

Haluaisitko antaa yksityisopetusta?
Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa
Panosta jokaiseen asiakkaaseen
Kun asiakkaita on löytynyt, jokaiseen kannattaa panostaa täysillä, sillä yksi tehokkaimpia markkinointitapoja on tarjota laadukasta opetusta.
Jos oppilas lähtee tunneilta tyytyväisenä, hän kertoo siitä hyvin todennäköisesti vanhemmilleen, kavereilleen tai kollegoilleen. Suusta suuhun -markkinointia on vaikea voittaa, sillä suositus tulee tutulta ihmiseltä.
Yleisistäkin suosituksista on apua: jos opettajan profiilissa on kaksi 5/5 arvioita, se tekee valinnasta helpompaa. Kuvittele, kuinka helppo valinta olisi silloin, jos sattuisit tuntemaan suosittelijat – todella helppo!
Aloittelevat saksan opettajat voivat löytää lisää hyvä tietää -asiaa toisesta artikkelistamme.
Tarjoa ilmainen kartoituskerta
Hyvän opetuksen keskiössä on räätälöitävyys, eli opetuksen pitää sopia kullekin oppilaalle. Myös kemioiden on kohdattava, sillä oppiminen on vaikeaa, jos tunneille ei ole mukava mennä.
Sopivan opettajan voi löytää pelkkiä profiileja selaamalla, mutta niihin voi kirjoittaa periaatteessa mitä tahansa. Opettajan sopivuudesta ei voi siis varmistua ennen ensimmäistä tapaamista, joka kannattaa tarjota ilmaiseksi.
Tästä on hyötyä molempiin suuntiin: sinä varmistut opettajana siitä, että opetustapasi sopivat oppilaalle. Tämä tietää laadukasta opetusta ja sitä kautta pidempiä asiakkuuksia ja parempaa markkinointia. Oppilas puolestaan varmistuu siitä, että saa rahoilleen vastinetta.
Ilmainen tapaaminen tai kartoituskerta madaltaa myös kynnystä kokeilla yksityisopetusta ja houkuttelee puoleensa asiakkaita, jotka ovat vielä kahden vaiheilla. Tapaaminen voi olla lyhyt, vain 15–30 minuuttia, mutta mitä enemmän siihen käyttää aikaa ja vaivaa, sitä todennäköisemmin se poikii jatkotunteja.

Hyödynnä perinteisiä tapoja
Netin lisäksi palvelujaan voi markkinoida paikallislehdessä tai lähikaupan ilmoitustaululla. Tämä voi tuntua vanhanaikaiselta, mutta monessa paikkaa piirit ovat edelleen pienet (ja perinteiset)! Jos lähialueelta löytyy kouluja tai korkeakouluja, niistäkin voi käydä kysymässä, saako ilmoitustaululle laittaa esitteitä.
Eikä pidä unohtaa sähköpostimarkkinointia, joka voi niin ikään tuntua kivikautiselta. Se on kuitenkin yhä yksi tehokkaimmista markkinointikanavista, jossa jokainen sijoitettu euro tulee (keskimäärin) takaisin 42-kertaisena.
Tämä tietysti vaatii sitä, että sähköposteille löytyy lukijoita ja markkinoitaville palveluille kysyntää. Se ei sovi kaikille, sillä se vaatii
- ohjelmistoa (ei sinänsä vaikeaa)
- sähköpostilistan (esim. kotisivujen tai blogin kautta)
- analysointia ja kehittämistä.
Parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on kuitenkin todella tehoakasta, ja sitä kannattaa harkita, jos verkkosivuilla, blogissa tai someprofiileissa riittää silmäpareja ja sisällön voisi laajentaa esimerkiksi uutiskirjeeksi.

Löydä oma juttusi
Yksityisopetusmarkkinoilla riittää kilpailua, joten omia palveluitaan kannattaa suunnitella tarkkaan:
- Onko saksan kielessä jotain tiettyä aihetta tai osa-aluetta, jossa olet vahvimmillasi tai joka kiinnostaa sinua eniten?
- Onko sinulla opettajana erityisvahvuuksia, joilla erottua joukosta?
- Keksitkö jonkin kielen osa-alueen, jolla asiakkaat tarvitsevat eniten apua?
Siinä ei ole sinänsä mitään vikaa, jos on sveitsiläinen linkkuveitsi, joka opettaa saksaa kaikenikäisille ja -kokoisille – päinvastoin senkin voi kääntää vahvuudeksi. Opettajajoukkiosta on kuitenkin helpompi erottua, jos opetusmarkkinoilta löytää oman juttunsa, kuten pääsykoepreppauksen, tehokkaan ja interaktiivisen etäopetuksen, intensiiviset kielikurssit tai neuropsykologiset palvelut opetuksen tukena.
Markkinoidessa kannattaakin
- määritellä palvelunsa tarkoin
- miettiä kohdeyleisöä ja sen tavoittamista
- kohdistaa markkinointi sopiviin kanaviin.
Ylempänä esitellyistä keinoista ei siis tarvitse käyttää kaikkia. Mitä monipuolisemmin palvelujaan markkinoi, sitä enemmän silmäpareja voi periaatteessa kerätä. Voi kuitenkin olla, että potentiaaliset asiakkaat ovat kaikki somessa, jolloin markkinointibudjetti ja -aika kannattaa keskittää sinne.
Haluaisitko antaa yksityisopetusta?
Liity mukaan Superprof-yhteisöön ja jaa tietosi satojen uteliaiden ja motivoituneiden oppilaiden kanssa

