Työpaikalla ja -suhteella on iso vaikutus siihen, millaista opettajan työ on. Jos äidinkieltä opettaa aineenopettajana yläasteella, tuntien suunnittelua ohjaa luokka-aste, opetussuunnitelma ja oppikirjat.

Yksityisopettajan tilanne on toinen, sillä oppilas voi olla S2-opetusta kaipaava lapsi tai luovasta kirjoittamisesta innostunut eläkeläinen. Yksityisopettajan työssä on siis enemmän muuttujia, mutta tietyt suuntaviivat ohjaavat myös yksityisopettajien työtä.

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa suomi
Jarianna
5
5 (19 arvostelua)
Jarianna
45€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (12 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Asta
5
5 (2 arvostelua)
Asta
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Ida
5
5 (2 arvostelua)
Ida
27€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Anne
5
5 (3 arvostelua)
Anne
29€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hanna
Hanna
36€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aicha
Aicha
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Jarianna
5
5 (19 arvostelua)
Jarianna
45€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Pekka
5
5 (12 arvostelua)
Pekka
50€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Timo
5
5 (7 arvostelua)
Timo
40€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Asta
5
5 (2 arvostelua)
Asta
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Ida
5
5 (2 arvostelua)
Ida
27€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Anne
5
5 (3 arvostelua)
Anne
29€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hanna
Hanna
36€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Aicha
Aicha
15€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Kaikki alkaa tutustumisella

Yksityisopetukseen hakeudutaan usein tietyn syyn tai ongelman takia. Yksi voi haluta korottaa arvosanaa, toinen valmistautua pääsykokeisiin, kolmas paikantaa kadonneen opiskelumotivaation ja neljäs oppia uusia opiskelustrategioita.

Yksityisopettajan ensimmäisiä askeleita onkin selvittää, miksi asiakas kokee tarvitsevansa opetusta, mitkä tämän tavoitteet ovat ja miten niitä voi tukea opettajana. Tavoitteena on asettaa opetukselle yhteinen päämäärä ja suunnitella, miten sitä lähdetään tavoittelemaan.

Tässä voi käyttää apuna ilmaista tutustumiskertaa, joka on yksityisopettajien parhaita markkinointivaltteja. Tutustumiskerran tavoitteena on vakuuttaa asiakas omista taidoista ja opetuksen hyödyistä, missä yksityiskohtaisesta ja räätälöidystä suunnitelmasta on apua.

Uuden yksityisopettajan on helppo peilata opetustyötä omiin koulumuistoihin, mistä voi olla hyötyä. On kuitenkin hyvä muistaa, että yksityisopetukseen hakeudutaan eri syistä kuin tavan opetukseen, esimerkiksi oppimisvaikeuksien takia.

Yksityisopetus voikin mennä mönkään, jos tunneista yrittää tehdä samanlaiset kuin koulussa. Opettajana kannattaa sen sijaan olla luova ja kysyä oppilaalta, millaisista opetus- ja oppimistavoista hän tykkää ja missä aiemmat opettajat eivät ole onnistuneet.

Lasten ja nuorten kohdalla tähän on hyvä ottaa vanhemmat mukaan, sillä aloite yksityisopetuksen hankkimiseen tulee usein heiltä. Lasten ja nuorten voi olla myös vaikea sanoittaa omia tavoitteitaan tai haasteitaan, jolloin vanhemmista on apua suunnittelussa.

Tyttö kannettavan tietokoneen ääressä
Nuorempien oppilaiden kohdalla vanhempien aktivointi helpottaa oppilas–opettaja-suhteen rakentamista. Kuva: Unsplash/Giovanni Gagliardi

Suunnitelma tekee hyvän tunnin

Kun oppilaan toiveet ja tottumukset ovat selvillä, on varsinaisen suunnittelun vuoro. Jos tuntien suunnittelusta ei ole kokemusta, sen vaatima työmäärä voi yllättää. Vaikka aiheena olisi yksinkertainen keskustelutunti, opettajan pitää miettiä harjoitukset, puheenaiheet, ajankäyttö ja materiaalit valmiiksi.

Opetusta on hyvä suunnitella kerralla pidemmälle, jotta asiakkaan kanssa voi löydä lukkoon yleiset raamit:

  • Kuinka usein tunteja järjestetään? Kerran viikossa vai kuussa?
  • Missä tunteja järjestetään? Etänä, opettajan vai oppilaan luona?
  • Milloin tunteja järjestetään? Koulu- tai työpäivän jälkeen vai joustavasti?

Joustavuus on yksi yksityisopetuksen parhaita valtteja, mitä kannattaa korostaa tarjoamalla sekä yksilö- että ryhmäopetusta, etä- ja kontaktitunteja, aamu- ja iltaopetusta. Toinen valttikortti on räätälöitävyys, johon kannattaa niin ikään nojata.

Jos S2-oppilas on kiinnostunut esimerkiksi urheilusta, harjoituksissa ja materiaaleissa voi painottaa urheiluun liittyviä aiheita. Tai jos luovaan kirjoittamiseen hurahtanut seniori on entinen historianopettaja, hän voi kirjoittaa runoja Waterloon taistelusta tai Inkavaltakunnasta.

Tämä on paitsi oppilaalle kiinnostavaa, se myös osoittaa, että opettaja on perehtynyt oppilaaseen ja suunnitellut tunnin varta vasten hänelle. Etsi esimerkiksi suomen kielen kurssi Helsinki!

Kynä ja muistilappuja avoimen kalenterin päällä
Opetukselle on hyvä asettaa päämäärä, jota jokainen tapaaminen ja oppitunti tukee. Kuva: Unsplash/2H Media

Yksityistunnin rakenne

Yksityisopettajan työ on paljon muutakin kuin opettamista. Ennen kuin asiakkaisiin voi tutustua ja heidän opetustaan voi suunnitella, heidät on ensin löydettävä. Omaa työtään pitää toisin sanoen markkinoida.

Yksityisopettajana on usein vastuussa myös yrityspuolesta, kuten töiden laskuttamisesta, vakuutuksista ja verojen maksamisesta. Itse opettaminen on kuitenkin tehtävistä keskeisin, ja yksityistunnin rakenne voisi näyttää tältä. Tai löydä tarpeitasi vastaava suomen kielen kurssi Turku Superprofilla!

1. Tervehtiminen ja kuulumisten kysely

Yksityisopetuksessa viestintä on kaikki kaikessa, sillä oppilaita näkee harvemmin ja iso osa työstä tehdään omalla ajalla. Jokaisen tunnin alussa onkin hyvä kysyä, mitä oppilaalle kuuluu tai miten viikko on mennyt. Tällä on monia hyötyjä:

  • Se on kohteliasta ja rentouttaa tunnelmaa.
  • Se rakentaa luottamusta opettajan ja oppilaan välillä, mikä on avain pitkäaikaiseen asiakkuuteen.
  • Sen avulla huomaa, jos oppilas on ärtynyt tai väsynyt, mikä voi vaikuttaa tunnin kulkuun.

Samalla voi kysyä, mitä oppilas haluaa tunnilla tehdä tai missä järjestyksessä. Vaikka suunnitelma olisi valmis, oppilaalle on hyvä antaa mahdollisuus vaikuttaa, sillä koulussa tai kotona tanssitaan usein muiden pillien mukaan.

2. Teema reema, tutustu uuteen

Suomen kielen opettajat ovat varmasti törmänneet teema–reema-ajatukseen, jossa tuttu asia (teema) esitellään ensin ja uusi tieto (reema) sen jälkeen. Näin uuden tiedon pystyy yhdistämään johonkin, minkä jo tietää.

Tätä voi soveltaa opettamiseen: jokaisen tunnin alussa on hyvä kerrata, mitä edelliskerralla tehtiin. Uusi tieto rakentuu usein vanhan tiedon varaan, jolloin oikeiden aivonystyröiden aktivoinnista on hyötyä. Kertauksen yhteydessä voi myös vastata tuntien välissä heränneisiin kysymyksiin ja ongelmiin sekä tarkastaa mahdolliset tehtävät.

Punahupparinen poika kannettavan tietokoneen ääressä
Jos tunneilla haluaa säästää aikaa, oppilas voi tutustua seuraavaan aiheeseen omatoimisesti kotona. Tämä voi tehostaa myös oppimista, kun aiheeseen tulee kertausta. Kuva: Unsplash/Compare Fibre

Kun kaikki on selvää, on aika siirtyä tunnin varsinaiseen aiheeseen. Ennen sitä voi vielä kerrata oppitunnin rakenteen ja tavoitteen, jotta oppilas on kartalla siitä, mitä tulevan pitää. Selkeästä rakenteesta on hyötyä varsinkin, jos oppilaalla on keskittymiseen tai opiskeluun liittyviä vaikeuksia.

Aiheen esittelyssä oppilasta kannattaa aktivoida yksinkertaisten kysymysten ja harjoitusten avulla. Tämä pakottaa oppilaan miettimään ja aktivoi hänen aivonsa, jolloin uusi asia jää (jälleen kerran) paremmin mieleen.

Iso osa tunnista menee aiheen harjoitteluun, jonka toteutus riippuu pitkälti käsiteltävästä aiheesta. Se ei ole kuitenkaan tärkeintä, miten asiaa käsittelee, vaan se, että valitut tavat ja harjoitukset sopivat oppilaalle. Harjoitellessa kannattaakin olla luova ja hyödyntää esimerkiksi oppimispelejä, videoita, loruja ja leikkejä.

3. Lopun selonteko

Tunnin lopussa on hyvä käydä läpi tärkeimmät sisällöt, vastata oppilaan kysymyksiin ja sivuta seuraavaa aihetta. Näin oppilas pysyy kärryillä, missä yksityisopetuksessa mennään, ja opettajana varmistuu siitä, ettei tunnista jäänyt epäselvyyksiä.

Ennen kotiin lähtöä on hyvä muistuttaa, että oppilas voi laittaa viestiä, jos opiskellessa törmää ongelmiin. Tämä on paitsi hyvää palvelua, se kasvattaa myös oppilaan ja opettajan välistä luottamusta sekä tehostaa oppimista, kun oppilaan aikaa ei kulu turhaan ihmettelyyn.

Jos pohdit tuntien järjestämisen lisäksi yksityisopetuksen hinnoittelua, tämän linkin kautta pääset aihetta käsittelevään artikkeliin.

Henkilö pitämässä paperista kelloa seinällä
Yksityisopettajan päivät venyvät usein tavallisen työajan ulkopuolelle. Kuva: Unsplash/Markus Spiske

Yllä olevia askelia voi soveltaa melkein jokaiseen tuntiin, mutta kuten on tullut toitotettua, yksityisopetuksen tunnit voivat erota toisistaan paljon. Pelkästään se vaikuttaa tunnin sisältöön, pidetäänkö tunti paikan päällä vai etänä – puhumattakaan oppilaiden yksilöllisistä eroista.

Kenties tärkein ohjenuora uusille yksityisopettajille onkin olla joustava ja mukautua eri tilanteisiin. Tämä lähtee jokaiseen oppilaaseen tutustumisesta ja opetuksen räätälöinnistä. Varsinkin ensimmäiseen tapaamiseen kannattaa panostaa, sillä yksityisopettajana menestyminen nojaa pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.

On myös tärkeä muistaa, että yksityisopetuksessa oppilas on maksava asiakas. Jos opetus ei miellytä tai vastaa odotuksia, uuden opettajan löytäminen ei ole vaikeaa. Asiakkaisiin kannattaa siis oikeasti panostaa, koska kilpailu heistä voi olla kovaa.

Parhaimmillaan yksityisopetus on kuitenkin todella palkitsevaa. Yksityisopettajana saa itse päättää, millaisia suomen kielen tunteja tarjoaa, milloin ja miten. Näin jokainen saa olla itsensä pomo, mikä tuo muokanaan sekä vapauksia että vastuuta.

Jos tämä jännittää, yksityisopetukseen ei tarvitse sitoutua kerralla loppuelämäksi. Esimerkiksi täällä Superprofilla kuka tahansa pystyy tarjoamaan suomen kielen tunteja ja ottaa ensiaskeleet kohti opettajan ammattia!

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

5,00 (1 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.