Korealainen popmusiikki on valloittanut maailmaa kulovalkean tavoin. Viimeisimmän sysäyksen takana oli BTS – kiistatta historian suosituin k-pop-porukka – mutta suosiota on rakennettu pitkäjänteisesti 1990-luvun alkupuolelta saakka.

Kuka muistaa PSY:n Gangnam Stylen villeine hevostansseineen? Vuonna 2012 julkaistu parodiakipale rikkoi monen monta ennätystä. Se oli muun muassa ensimmäinen musiikkivideo maailmassa, joka rikkoi miljardin katsojakerran rajan YouTubessa – kirjoitushetkellä toistoja on reippaat 5,1 miljardia!

Sama ennätyksiä rikkova trendi on jatkunut muillakin k-poppareilla, ja tilastojen mukaan kansainvälinen yleisö ahmii k-pop-tarjontaa kuin viimeistä päivää.

Mikä selittää K-popin suosion? Millainen polku k-poppareilla on? Ketkä ovat 2024 vuoden kuumimpia k-pop-ryhmiä? Pureudumme tässä artikkelissa mm. näihin kysymyksiin!

Parhaat opettajamme saatavilla aiheessa korea
Lily
Lily
60€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Fevzihan
Fevzihan
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Jaehyung
Jaehyung
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Zicheng
Zicheng
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sue
5
5 (35 arvostelua)
Sue
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Youngkeun
5
5 (1 arvostelua)
Youngkeun
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
Harry
7€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Seyeon
5
5 (2 arvostelua)
Seyeon
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Lily
Lily
60€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Fevzihan
Fevzihan
31€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Jaehyung
Jaehyung
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Zicheng
Zicheng
25€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Sue
5
5 (35 arvostelua)
Sue
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Youngkeun
5
5 (1 arvostelua)
Youngkeun
18€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Harry
Harry
7€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Seyeon
5
5 (2 arvostelua)
Seyeon
30€
/h
Gift icon
Ensimmäinen tunti ilmaiseksi!
Hyppää kyytiin!

Mistä k-pop sai alkunsa?

Korealaisen popmusiikin kehitys jaetaan usein neljään aaltoon. Niiden rajat eivät ole kiveen kirjoitettuja, mutta tässä yksi yleinen tulkinta:

  1. 1990-luku: Ensimmäinen moderni k-pop-bändi Seo Taiji and Boys ja suuret levy-yhtiöt saivat alkunsa (SM Entertainment, YG Entertainment ja JYP Entertainment). Ensimmäinen suosittu idoliryhmä perustettiin 1996: H.O.T. (Highfive Of Teenagers).
  2. 2000-luku: K-draamat ja k-pop alkoivat levitä maailmalla. TVXQ!-poikaporukka nosti idoliryhmien suosiota entisestään, ja musiikkivideoilla alettiin nähdä näyttäviä koreografioita.
  3. 2010-luku: K-pop-kappaleet valloittivat länsimaisia listoja PSY:n viittomalla tiellä. Suosittuja yhtyeitä mm. 2NE1, Big Bang ja Girls’ Generation.
  4. 2020-luku: Joidenkin mukaan neljäs aalto on jo alkanut, toisten taas ei. K-pop on joka tapauksessa levinnyt hurjaa vauhtia BTS:n ja Blackpinkin johdolla, ja uusia idoliryhmiä lyö läpi kaiken aikaa.

K-pop ei siis syntynyt ilmiönä hetkessä, vaan sille on rakennettu pohjaa pitkään ja hartaasti. Jos nämä neljä aaltoa kiinnostaa enemmän, Ylioppilaslehden k-popin lyhyt oppimäärä on tutustumisenarvoinen ja tiivis paketti!

Suuri monumentti, jossa kaksi kättä
Etelä-Korean Soulista löytyy tätä nykyä PSY-monumentti, jonka jättikäsien alla voi tanssia Gangnam Stylen tahtiin. Kuva: Pixabay/HeungSoon

Tänä päivänä k-pop-yhtyeitä tai ”idoliryhmiä” syntyy kuin sieniä sateella, ja niiden taustalla vaikuttavat Etelä-Korean monet levy-yhtiöt, kuten tuo 1990-luvulla alkunsa saanut trio ja HYBE Corporation.

Länsimaissa musiikkitähtiä on etsitty mm. Idolsissa, X-Factorissa ja Voicessa, mutta Etelä-Koreassa systeemi on hyvin erilainen: uudet artistit ja idolit eivät lyö läpi vaan heistä jalostetaan ja koulitaan valmiita artisteja.

Etelä-Koreassa k-pop-yhtiöt, kuten HYBE, SM, JYP ja YG, järjestävät säännöllisesti koe-esiintymisiä potentiaalisille idoleille. Jos kokelas tulee valituksi, hän osallistuu tiukkaan valmennukseen, joka kestää yleensä vuosia.

Valmennus ei keskity pelkästään lauluun vaan myös tanssiin, räppiin, esiintymiseen, näyttelyyn ja mallintyöhön. Tavoitteena ei ole rakentaa laulajia vaan idoleja. Tätä kuvaa myös se, että Etelä-Koreassa ei puhuta k-pop-yhtyeistä vaan idoleista ja idoliryhmistä.

Valmennuksessa seurataan myös talenttien ulkonäköä ja erityisesti painoa. Tarvittaessa tehdään jopa kauneusoperaatiota, jotta idolit täyttävät kauneusihanteet ja näyttävät suuntaa uusille trendeille.

Kun esiintyminen, laulu ja ulkonäkö on hiottu täydellisyyteen, on debyytin vuoro. Kaikille valmennettaville se ei kuitenkaan tapahdu, ja kilpailu läpilyönnistä on todella kovaa.

Nainen käsi kasvoillaan
K-popissa ulkonäkö ja näyttävyys ovat tärkeässä roolissa. Kuva: Unsplash/isco

Suosituimmat k-pop-ryhmät

K-popin suosio on vuonna 2024 niin valtavaa, että uusia ryhmiä ja artisteja lyö läpi kaiken aikaa. Listan ulkopuolelle jää siis varmasti jonkun suosikkiryhmä, mutta tässä muutamia suosituimpia ja heidän katsotuimmat musiikkivideot:

BTS

BTS eli Bangtan Boys on eittämättä k-popin ykkösnimi. Bit Hit Entertainmentin perustama poikapoppoo (RM, Jin, Suga, J-Hope, Jimin, V ja Jungkook) on rikkonut ennätyksiä ennätysten perään ja pokannut pitkän listan palkintoja ja tunnustuksia.

Suosio on ollut vuodesta 2015 eteenpäin niin suurta, että BTS on noussut historian suosituimpien bändien joukkoon. Spotifyn striimaustilastoissa se keikkuu kaikkien aikojen sijalla 10. ja taakse jäävät mm. Kanye West, Billie Eilish, Coldplay ja Rihanna.

BTS:n voi ajatella kansalliseksi aarteeksi: arvioiden mukaan se tuo Etelä-Korealle vuosittain vajaat 4 miljardia dollaria ja noin 800 000 turistia.

Yhtyeellä on myös jättimäinen ARMY:na tunnettu fanilauma, joka seuraa idoleitaan herkeämättä. Fanit joutuivat kuitenkin pettymään, kun ryhmä ilmoitti jäävänsä tauolle vuonna 2023. Paluu lavoille tapahtuu tiettävästi vuonna 2025, kun maanpuolustusvelvollisuudet on suoritettu ja sooloprojektit kokeiltu, mutta siihen asti k-popin mantteli on Blackpinkillä.

Blackpink

BTS sai vuonna 2016 kovan haastajan nelihenkisestä Blackpinkistä, joka ampaisi heti ensimmäisellä singlejulkaisullaan Square Onella jättisuosioon.

Tällöin k-popin tyttöporukat tekivät pääasiassa pehmeää purkkapoppia, ja Blackpinkin (Jisoo, Jennie, Rosé ja Lisa) rosoisempi, naisvoimaa ja itseluottamusta ylistävä sanoma on purrut kovaa ympäri maailmaa. Blackpink onkin monilla mittareilla maailman suosituin tyttöbändi.

Kansainvälistä suosiota selittää myös Blackpinkin monipuolisuus. Ryhmän kappaleissa lauletaan paljon englanniksi, joten kappaleet sopivat hyvin länsimaalaisten pureskeltavaksi. Sen nimissä on myös YouTuben kaikkien aikojen katsotuin k-pop-ryhmien musiikkivideo (vajaat 2,2 miljardia toistoa):

Tiedätkö, mikä muu korealainen juttu on todella suosittua? Korealainen ruoka tietty!

Twice

Twicen suosio on kasvanut viime vuosina niin hurjaa vauhtia, että sen mieltää helposti ”neljännen aallon” ryhmäksi. JYP Entertainmentin perustama yhdeksänhenkinen tyttöpoppoo (Nayeon, Jeongyeon, Momo, Sana, Jihyo, Mina, Dahyun, Chaeyoung ja Tzuyu) debytoi kuitenkin jo vuonna 2015.

Ryhmä tunnettiin pitkään pirtsakoista kappaleistaan sekä värikkäästä ja nuorekkaasta tyylistään, mikä upposi erityisesti eteläkorealaisyleisöön kuin kuuma veitsi voihin. Viimeisillä julkaisuillaan tyyli on hieman vakavoitunut ja monipuolistunut, mikä kertoo artistien (ja fanien) kasvusta.

Seventeen

Ääniteollisuuden kansainvälinen toimialajärjestö IFPI listaa vuosittain maailman suosituimpia artisteja. Vuonna 2023 piikkipaikkaa piti muuan Taylor Swift, mutta kakkospaikalta löytyi 13-jäseninen Seventeen (SVT).

K-pop-kentällä menestyminen vaatii aina ”jotain omaa”, ja SVT:llä se on persoonallisuus ja yksilöllisyys. Seventeen oli nimittäin se ryhmä, joka teki biisien ja koreografioiden itse tekemisestä ”siistiä”.

Tämä näkyy kappaleiden aitoudessa, henkilökohtaisuudessa ja tarinoissa, jotka ovat k-pop-kentällä lähes vertaansa vailla.

NewJeans

K-popin kuumin tulokas on vuonna 2022 debytoinut NewJeans, joka on valloittanut kansainvälistä pop-kenttää hurjaa vauhtia. Viisihenkinen ryhmä (Hani, Minji, Danielle, Haerin, ja Lee Hyein) yhdistelee taitavasti 1990-luvun nostalgiaa nykypäivään, mikä erottaa sen monista muista k-pop-ryhmistä.

NewJeans on tarjonnut k-popille uudenlaiset puolen, ja on mielenkiintoista nähdä, mihin sen luonnollisempi ja rauhallisempi soundi yltää tulevaisuudessa!

K-popin lisäksi korealaiset elokuvat ja tv-sarjat ovat valloittaneet viime vuosina kansainvälisiä markkinoita.

Miksi k-pop on niin suosittua?

BTS, Blackpink, Twice, Seventeen ja NewJeans kuuluvat eittämättä k-poppareiden kermaan, mutta samaan kastiin voi laskea myös muun muassa Red Velvetin, Stray Kidsin, Le Sserafimin, Dreamcatherin ja monia muita.

K-popin kentällä on myös monia sooloartisteja, jotka ovat saavuttaneet jättisuosion, kuten IU, Sunmi, BOA ja Lim Young-woong. K-pop tarjoaa siis monipuolisen kattauksen, joka ei jätä ketään kylmäksi. K-popin kelkkaan on myös oivallinen aika hypätä, sillä hype on ennennäkemätöntä!

Mutta miksi hype on niin korkeaa? Sille on monia syitä:

  • Kappaleissa, musiikkivideoissa ja esityksissä yhdistyvät energia, koreografiat ja näyttävyys. Kyse ei ole vain hyvästä kappaleesta vaan erinomaisesta show’sta.
  • Idolit ja kappaleet panostavat visuaalisuuteen, mikä sopii someaikaan kuin nenä päähän.
  • Idolit ovat todella karismaattisia ja saavutettavia: heidät on koulittu muotoon, josta yleisö tykkää, ja he ovat jatkuvasti esillä ja kontaktissa fanien kanssa.
  • K-pop on todella yhteisöllistä. Se nauttii jättisuosiota ympäri maailmaa, joten hengenheimolaisia on helppo löytää. Idoleilla on myös vahvat piirteet, jotka taipuvat jos jonkinlaiseksi oheistuotteeksi, joita myydään levyjen mukana.
  • K-pop on todella uusiutuvaa, eikä se junnaa koskaan paikoillaan. Uusia artisteja ja ryhmiä lyö läpi jatkuvasti, joten aina löytyy uutta kuunneltavaa.

K-popin taustalla on myös jättimäinen markkinointikoneisto, joka hyödyntää somealustoja ja YouTubea taitavasti.

Henkilö puhelin kädessään
Some ja YouTube ovat k-poppareille elintärkeitä. Kuva: Unsplash/Jakob Owens

Samaan aikaan kun k-popin suosio on kasvanut, monet ovat heränneet sen varjopuoliin. Matka valmiiksi artistiksi on pitkä, ja levy-yhtiöiden valmennus on usein ankaraa. Valmennus aloitetaan useimmiten myös todella nuorena – esim. NewJeansin kuopus debytoi vain 14-vuotiaana.

K-pop myös elää ja hengittää ihanteita, joissa laihuus ja kauneus/komeus ovat IN. Monesti puhutaan visualista eli siitä, kuka on ryhmän kaunein tai komein jäsen. Tämä ei tietenkään ole yksin k-popin ongelma mutta ongelma yhtä kaikki.

Etelä-Korea on lisäksi yhä patriarkaalinen maa, jossa tasa-arvoon on matkaa. Monet levy-yhtiöpohatat ovat vanhempia miehiä, ja kulisseista on paljastunut monenlaista auktoriteettiaseman väärinkäyttöä, hiljentämistä ja alistamista.

K-popin fanittaminen ei toisin sanoen ole kaikille helppoa. Toisaalta fanina haluaa tukea artisteja ja idoleita, mutta levyjen ostaminen ja striimaaminen valuu väistämättä levy-yhtiön kassaan. Kuuntelematta jättäminen ei kuitenkaan korjaa mitään, vaan tärkeää on puhua ongelmista ja nostaa niitä esille.

Piditkö tästä artikkelista? Jätä arvostelu!

4,33 (6 arvio(t))
Ladataan...

Markus

Kieli-intoilija, kääntäjä ja sisällöntuottaja, jonka intohimoja ovat erityisesti kielet, kulttuurit ja urheilu.